Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Check Engine

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    30

    Check Engine

    Hej min lampa Check Engine
    Lyser på min Saab 93 98-99
    Någon som kan hjälpa mig hur jag läser av vad det är?
    Jag läste på Faq men det verkade inte stämma där eller så fattade jag inte. Mycket tacksam för svar
    MVH

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    lampa

    Har du gjort något specielt med bilen.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    30

    Re: lampa

    Inte jag men kanske han som hade den innan.
    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    Har du gjort något specielt med bilen.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    281

    lampa

    Testa att ta bort plus polen från batteriet en stund (typ 10 min). Om felet uppstår sen igen så hade jag åkt till en verkstad.

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852

    Re: lampa

    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    Testa att ta bort plus polen från batteriet en stund (typ 10 min). Om felet uppstår sen igen så hade jag åkt till en verkstad.
    Fel lagar sig väldigt sällan själv. Med största sannolikhet så återkommer problemet, vad som händer under tiden man gasar utan tänd lampa fast med ett konstaterat fel kan skilja sig åt. Har man otur så kan man ångra sig

    Du får antingen åka till Saab och be om hjälp att läsa ut felkoden, eller skaffa en felkodsutläsare, www.obd2.se är ett ställe som säljer såna tex

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    30

    Re: lampa

    Okej så man kan inte kolla felkorderna själv då med att räkna blinken på lampan eller liknande då? Kunde det på min opel hur bra som helst.


    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Nurmi
    Testa att ta bort plus polen från batteriet en stund (typ 10 min). Om felet uppstår sen igen så hade jag åkt till en verkstad.
    Fel lagar sig väldigt sällan själv. Med största sannolikhet så återkommer problemet, vad som händer under tiden man gasar utan tänd lampa fast med ett konstaterat fel kan skilja sig åt. Har man otur så kan man ångra sig

    Du får antingen åka till Saab och be om hjälp att läsa ut felkoden, eller skaffa en felkodsutläsare, www.obd2.se är ett ställe som säljer såna tex

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Ok, kom på att du har Trionic5, denna info hämtade jag ifrån FAQ.

    Så här gör du för att själv kolla felkoder i samband med Check engine:

    Trionic 5
    1:Sätt i tändningen i läge OFF

    2:Sätt i tändningen i läge ON

    3:CHECK ENGINE-lampan ska :
    *Lysa med fast sken under ca 3 sek.
    *Vara släckt under 3 sek.
    *Lysa med fast sken under ca 3 sek.
    *Slockna under ca 2 sek. (Förvarning om att blinkkod kommer)

    4:CHECH ENGINE-lampan blinkar ett antal 0,4 sek. korta blinkningar.(Kommer det fler felkoder,släckslampan under 2sek.)

    5:Efter sidta blinkkoden släcks CHECH ENGINE-lampan under 3 sek. och tänds igen under 3 sek. Därefter upprepas blinkkoderna så länge tändningen är i läge ON.

    ANTAL
    BLINK FUNKTION
    2 Tryckgivare, inloppsluft
    3 Tempgivare, insugningsrör
    4 Tempgivare, kylarvätska
    (Givaren till styrdonet)
    5 Spjällägesgivare
    6 Syresensor
    7 Adaption
    8 Urluftningsventil
    9 Styrdon internt fel

    Du kan åtgärda problemet och sedan släcka felkoden/erna (check engine-lampan)genom att lossa batterikabeln. Däremot så krävs Saabs diagnostikverktyg Tech 2 för att "nolla" felkoderna helt,dessa ligger alltså kvar i minne.

    Good luck....

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    30
    Ja jag har ju provat det men det verka så konstigt.
    Lampan blinka snabbt hela tiden utan att vänta tre sek och så.
    Om jag räknar dom så ska det vara lamdasonden men det blinka ju lika dant hela tiden inga längre blinkningar eller så.

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Hmm, då går det väl inte på din version av Trionic5 då helt enkelt. Nån annan som VET får gärna verätta mer om detta..

    Eller så har du gjort fel Men det vill vi inte tro.

    Då återstår det ju bara Obd2-lösningen eller Saab, Saab kanske tar 200-500 spänn för att läsa ut en felkod, helt klart värt det om du inte kan "klura ut" själv vad som kan tänkas vara fel via andra ledtrådar på bilens gång/beteende.. Gissa är dock aldrig billigt, då kan man få byta mycket innan man hittar felet, med felkoden så får du ju det presenterat direkt i princip istället !

    Skulle tro att denna felkodsutläsning fungerar på 9000bilar med T5 och 900ng 94-98 kanske?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •