Hej!
Bör jag klippa min balansaxelkedja när jag ändå så har nere sumpen? Fördelar och nackdelar? Bilen har rullat ca 17k. Kan inte påminna mig att jag har haft några missljud från kedjetransmissionen.
Vad tycker ni?
/Magnus
Hej!
Bör jag klippa min balansaxelkedja när jag ändå så har nere sumpen? Fördelar och nackdelar? Bilen har rullat ca 17k. Kan inte påminna mig att jag har haft några missljud från kedjetransmissionen.
Vad tycker ni?
/Magnus
Har du motorgaranti på bilen skall du absolut inte göra det.Ursprungligen postat av Magnus Aero
Tycker inte att du skall behöva klippa kedjan om du inte har några oljud.
Hinner inte med allt.....
Nja, motorgaranti eller inte...bilen är ju trimmad så egentligen så gäller ju inte garantin. Jag ska dock konvertera till T5 kolvar o stakar så jag kommer ju inte att "ha användning" för garantin ändå.
Fler synpunkter tack!
/M
Läst denna?Ursprungligen postat av Magnus Aero
http://forum.saabturboclub.com/viewt...hlight=#847653
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag har tagit bort balansaxellkedjan på min 9000 2,3T.
inte större skillnad, lite vibrationer på tomgången annars e det inga konstiga saker, på höga farter eller sånt.
Saab 900 2,0t
Nej men det var intressant! Du menar alltså att jag bör inspektera balanskedjan och dess spännare först?
Definera >lite<Ursprungligen postat av Samuel_Saab
Kan inte fatta att folk kan uppleva att vibbrationerna på tomgång ökar efter avlägsnandet av kedjan.
Balansaxlarna gör ju ingen nytta på tomgång utan först vid 1500-2000varv.
Jag märkte det mest på lite ökat motorljud och en lite råare gång efter 2000varv.
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
kan man bara klippa kedjan utan att plugga med mera?
Jag skulle aldrig klippa kedjan på min!
Gjorde det på min 9000 2,3 och det funkade rätt okej!
Men på 9-5:an va det för jävla irriterande tycker jag.
Bilen motorbromsade mycket sämre, riste ordentligt i karossen samt vibrerade.
Mest runt 1800vrv
Håller med , men det känns lite som att det är från och till beroende på motorfästestyp mm, hur rå gång som upplevs i kupén.Ursprungligen postat av Andreas Plars
Vad planerar du att varva magnus? Kommer du hålla dig i orginalskråt, så är det väl kanske inte prio.. Men visst ett problem mindre när du ändå håller på och problemrensar
9-3 SC Aero M6 -06
Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen
Efter en del pratande med bl.a jonTe så har jag fått uppfattningen att det blir värre vibratioer på 2x5 motorerna om man gör sig av med balansaxelkedjan. Kan det avgöra på vilken bil motorn sitter i? Tänker på på ifall det är olika motorfästen i de olika modellerna.
Tänkte mest höra ifall det var något jag borde göra men som sagt har jag inga oljud o liknande så är det väl ingen vinst om jag förstått det rätt.
Airflow--> Jag ska väl inte varva mer än i dagsläget. Vi får väl se om vi kan avgöra kedjans kondition när vi börjar härja
/M
edit: Hydrauliska motorfästen på 2x4 och "vanliga" på 2x5, stämmer det? Kan det avgöra hurvida vibrationerna fortplantar sig?
Har fått för mig att det blir mer vibbar på 2,3l maskinerna pga av längre slaglängd jämfört med 2.0. har hu som helst tagit bort den på min B204L med helt acceptabla vibbar. Jag upplever också att det blev lite mer vibbar på tomgång så dessa axlar gör nog även lite nytta på tomgång.Ursprungligen postat av Magnus Aero
Mvh Martin
Individuellt 321hk/463NM
http://www.garaget.org/?car=73793 Uppdaterad 090723
Det är antagligen inte riktigt så enkelt att begripa hur det påverkar gången. Jag upplevde att vid timgången vid 825 rpm var vibrationerna flera gånger kraftigare när balansaxeln var urkopplad, men vid förhöjd tomgång i driveläge var skillanden i vibrationer inte påfallande högre. Det borde inte vara ändrade resonanspunkter i motorupphängningen då alla motorupphängningar befanns vara i gott skick och återanvändes.Ursprungligen postat av Martin 2445
Men motorgången är märkbart mindre sofistikerad utan balansaxlar. Du kommer att märka det vid direkt jämförelse, men om man sedan bryr sig är en annan sak. Är man ute efter premiumkänsla så ska man låta den vara kvar, är det frågan om man vill till absolut minsta kostnad hålla bilen rullande är det bara att ta bort den.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Det skadar definitivt inte. Har du motorn urplockad så du kommer åt bra (och inte planerar att plocka ut den snart igen) och den har gått 17k på orginalkedjor skulle jag ju passa på att byta alla inblandade drev, kedjor och spännare.Ursprungligen postat av Magnus Aero
Som jag har förstått det så är balansaxelkedjan mer felbenägen än kamaxelkedjan. Men den ställer bara normalt bara till haveri om den trasslar sig med kamaxelkedjan vilket inte alltid händer. Det är visst inte helt ovanligt när balansaxelkedjan går av att den helt odramatiskt demonterar sig "tyst" och återfinns i oljetråget vid nästa service...
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
på min B204 märkte jag knappt nåt.... kanske precis runt 4000rpm... annars knappt märkbart... Trionic 7 motorerna är kanske känsligare...
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
På min B204L hade nog kedjan hoppat över nåt kugg för jag fick snarare mindre vibrationer efter att kedjan togs bort
I vilket fall är ju inte vibrationerna nåt att lipa över på en B204, kan ju som sagt va värre på en B205, är ju vissa skillnader i konstruktionen ändå.
Saablös FD OG900 "Aero" Cab & NG900 E85 421 hk
Impreza STI Type R -00 370 hk 460 Nm @ 1320 kg Vevlagerras!
BMW 525i Touring -95 Mit sperrdifferential
BMW 740iA -00 Highline Carbon / Individual
På en av mina 9-5 tog jag bort b-kedjan och det vart ett jä**a resonansljud i hela bilen vid växling (om man drygar lite på att släppa gasen)
Motorn var en B204E från 9000.
Hinner inte med allt.....
Verkar som att upphängningen i 9-5 är mindre tolerant mot vibrationer efter att ha läst alla trådar i ämnet balanskedjeborttagning.
Den är utan glykolkuddar som i 9000 va?
M.V.H.
9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410
Det kan mycket väl vara så, 9-5 utvecklades ju med motor försedda med balansaxel (B2x5) medan 9000 utvecklades med motorer utan (B202).Ursprungligen postat av Andreas Plars
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96