Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: hel eller del-syntetisk olja ng900t?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    130

    hel eller del-syntetisk olja ng900t?

    Ska till o byta olja i min ng900t -95 17000mil nu i dagarna.
    Men så måste jag självklart fråga om oljan först

    grejen är att jag vet inte om den går på hel eller del-syntetisk olja just nu.
    vad bör jag välja när jag inte vet detta. buskör inte med den utan glider omkring normalt (för en turbo bil skl

    altså hel eller del?
    inte vilket märke osv eftersom de gammla trådar jag försökt läsa något vettigt i blir jag bara förvirrad o får ont i skallen av

    kommer köra på 0/40 som saab rekomenderar, men hel eller del e alltså min fråga?

    /Robin
    9-5 2,3t Nordic
    9000 2,3 CD - Fickparkerad (på taket :P)
    ng 900 2,0T - Såld!

  2. #2
    Hej


    Tips

    Finns billig olja på SDCC.SE som är Saab´s egna ! Kostar 120 kr för 4 L och det är 5W-40 och tillverkare Mobil 1

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Spelar nog inte så stor roll egentligen varken märke eller om det är hel eller halvsyntet.


    Se till att oljan uppfyller de kvalitetskraven som står i instruktionsboken bara så ska det inte vara några problem.


    Personligen har jag alltid kört med Q8 Excel 5w-40 helsyntet i min 900, och är väldigt nöjd med den oljan. Så den kan jag rekomendera. Dock är den ju ganska dyr...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    130
    priset på oljan e inge fara eftersom farsan min fixar de flesta till bra pris.
    det jag undrar är om det är ok att gå från halv till helsyntetisk om det nu är halv i bilen vill säga
    9-5 2,3t Nordic
    9000 2,3 CD - Fickparkerad (på taket :P)
    ng 900 2,0T - Såld!

  5. #5
    Som Kongo säger så spelar det ingen större roll om du kör med hel eller halv ! Se bara till att den uppfyller allt

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej


    Tips

    Finns billig olja på SDCC.SE som är Saab´s egna ! Kostar 120 kr för 4 L och det är 5W-40 och tillverkare Mobil 1
    Vad är detta för olja? del eller helsyntet?

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    130
    nu har jag fått tag på förra ägaren.
    blir varken hel eller del

    Oljan var och kommer förbli "QUAKER STATE PERFORMANCE MINERAL RACING 20W-50".

    Den körde han på i alla sina bilar året runt, inkl sin tävlings bil,
    en 400+ cossie.
    9-5 2,3t Nordic
    9000 2,3 CD - Fickparkerad (på taket :P)
    ng 900 2,0T - Såld!

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej


    Tips

    Finns billig olja på SDCC.SE som är Saab´s egna ! Kostar 120 kr för 4 L och det är 5W-40 och tillverkare Mobil 1
    Vad är detta för olja? del eller helsyntet?

    Faktiskt ingen aning , försökte läsa igenom varudeklarationen på SDCC.SE men hittade inget om det ! Dock ett väldigt bra pris om man säger så. Det är ju Saabs egna

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av Robin85
    nu har jag fått tag på förra ägaren.
    blir varken hel eller del

    Oljan var och kommer förbli "QUAKER STATE PERFORMANCE MINERAL RACING 20W-50".

    Den körde han på i alla sina bilar året runt, inkl sin tävlings bil,
    en 400+ cossie.
    INGENTING jag skulle köra med på vintern, eller ens på höst vår..
    Lite väl tjock olja tycker ju jag.
    Jag skulle köra helsyntet utan tvekan i en åretruntbil.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988


    För övrigt kan jag rekomendera Castrol magnatec samt SDCC`s olja

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    130
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Robin85
    nu har jag fått tag på förra ägaren.
    blir varken hel eller del

    Oljan var och kommer förbli "QUAKER STATE PERFORMANCE MINERAL RACING 20W-50".

    Den körde han på i alla sina bilar året runt, inkl sin tävlings bil,
    en 400+ cossie.
    INGENTING jag skulle köra med på vintern, eller ens på höst vår..
    Lite väl tjock olja tycker ju jag.
    Jag skulle köra helsyntet utan tvekan i en åretruntbil.
    M.V.H.

    Grejen är att han kan verkligen sin sak pga av sitt jobb som racerförare, och att hälla i helsyntet i en bil som gått på mineral eller halv är ju verkligen inte att rekomendera, eller?
    9-5 2,3t Nordic
    9000 2,3 CD - Fickparkerad (på taket :P)
    ng 900 2,0T - Såld!

  12. #12
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Att köra med en mineral 20W-50 är ju tyvärr inte särskilt klyftigt i en NG900 här i Sverige. Föreslår att du inte lyssnar på den där räsergubben nå't mer.

    Kör du på en halvsyntet, det blir säkert bra.

    SDCC-oljan är en delsyntet.
    (vilket skulle vara ett ypperligt val på din bil som haft den hemska QS-oljan)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av Robin85
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Citat Ursprungligen postat av Robin85
    nu har jag fått tag på förra ägaren.
    blir varken hel eller del

    Oljan var och kommer förbli "QUAKER STATE PERFORMANCE MINERAL RACING 20W-50".

    Den körde han på i alla sina bilar året runt, inkl sin tävlings bil,
    en 400+ cossie.
    INGENTING jag skulle köra med på vintern, eller ens på höst vår..
    Lite väl tjock olja tycker ju jag.
    Jag skulle köra helsyntet utan tvekan i en åretruntbil.
    M.V.H.

    Grejen är att han kan verkligen sin sak pga av sitt jobb som racerförare, och att hälla i helsyntet i en bil som gått på mineral eller halv är ju verkligen inte att rekomendera, eller?

    Jag säger som DrBoost, skit i vad den där räsersnubben säger, för han har uppenbarligen inte tänkt fullt ut i detta fall med oljan. En 20W-50 är totalt fel olja i dessa dagar med -10 grader eller lägre.


    Sen så är det inga som helst problem eller risker att tala om med att hälla helsyntet i en motor oavsett hur långt den gått på mineral eller halvsyntet förut, eller byta åt andra hållet med förresten.

    Men även dessa påståenden kommer allt för ofta från sk. "experter" eller andra som sägs ska veta vad de talar om för de tävlar eller är bilmekar sen många år. Men tyvärr så kläcks det många grodor ur dessa munnar då och då.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Gör ett litet test.....häll lite sån där 20-50 olja i en burk och ställ den i frysen över natten.Sen funderar du om du skulle vilja starta motorn med den oljan i tråget.
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    130
    oka, men på qs's hemsida så står det att den klarar sig bra vid kallstarter, och hjälper inte motorvärmaren till på traven.
    han hade kört med oljan i många år och motorn går väldigt tyst o fint på bilen.

    kan detta vara något i annat fall då?
    DE LUXE SYNTHETIC SAE 5W-40
    9-5 2,3t Nordic
    9000 2,3 CD - Fickparkerad (på taket :P)
    ng 900 2,0T - Såld!

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    20

    Motorolja (till ng900t -95)

    Vill bara kommentera att en högre SAE tal är en tunnare olja, altså är 20W 50 en relativt tunn olja (därmed inte automatiskt sakt att den är lämpad vid mycket låga temperaturer. Även egenskaper som att ligga kvar som en film vid tex extrema kallstarter (på tex kamaxeln) när det eftersom det tar ett tag för oljan att komma upp från tråget.
    Dessutom har oljor olika bärighet (dvs möjlighet att ta upp olika stora krafter utan att oljefilmen "slår igenom") denna brukar vara bättre på trögre oljor och beror på olika addivitiv.

    Så hur dumt det kan låte kan ibland en tjockare olja vara bättre än en tunn inom vissa gränser och detta beror också på vissa additiv i oljan.

    Så 20W 50 kanske ger en väldigt låg friktion vid tävlingskörning men kan ha låg börighet (ge stort slitage) och inte ha någon film kvar vid extremt låga temperaturer)

    Tänk på att när oljan (den tunnare) är varm rinner mer olja ner i oljetråget från ytorna den är tänkt till än från en tjockare!

    Men om din bil har kamaxeltråg är detta dock inte riktigt så kinkigt.


    Thomas
    9-3 SS -04

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Motorolja (till ng900t -95)

    Citat Ursprungligen postat av ZR8248
    Vill bara kommentera att en högre SAE tal är en tunnare olja, altså är 20W 50 en relativt tunn olja (därmed inte automatiskt sakt att den är lämpad vid mycket låga temperaturer. Även egenskaper som att ligga kvar som en film vid tex extrema kallstarter (på tex kamaxeln) när det eftersom det tar ett tag för oljan att komma upp från tråget.
    Dessutom har oljor olika bärighet (dvs möjlighet att ta upp olika stora krafter utan att oljefilmen "slår igenom") denna brukar vara bättre på trögre oljor och beror på olika addivitiv.

    Så hur dumt det kan låte kan ibland en tjockare olja vara bättre än en tunn inom vissa gränser och detta beror också på vissa additiv i oljan.

    Så 20W 50 kanske ger en väldigt låg friktion vid tävlingskörning men kan ha låg börighet (ge stort slitage) och inte ha någon film kvar vid extremt låga temperaturer)

    Tänk på att när oljan (den tunnare) är varm rinner mer olja ner i oljetråget från ytorna den är tänkt till än från en tjockare!

    Men om din bil har kamaxeltråg är detta dock inte riktigt så kinkigt.


    Thomas


    Hallå, vem har fått nått om bakfoten, du eller jag...??

    Ett högre SAE-tal är väl ändå inte en tunnare olja??? Utan precis tvärt om så är en 5W-30 en klart tunnare olja än en 20W-50.

    Sen det där med att det skulle vara väldigt stor skillnad på hur mycket olja som fysiskt rinner ner i tråget mellan en tunnare och en tjockare är jag faltiskt tveksam till. För rinnandet sker ju i första hand då motorn och oljorna är varma, och i första hand från vertikalare ytor. Sådana ytor som dessutom är kritiska ur smörjsynpunkt är inte så många. Cylinderväggarna, kamlober och sånt. Men kamlober får ganska ofta sin smörjningfrån trycksmörjning och en samlingsgrop under kammen i vilken loben doppas. Och denna grop lär inte oljan rinna ur hur tunn den än blir. Sen har vi alla oljekanaler och ram/velager, men där stannar olja kvar genom kapillärkrafterna mellan lagerytor och annat där det är trångt.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798

    Re: Motorolja (till ng900t -95)

    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av ZR8248
    Vill bara kommentera att en högre SAE tal är en tunnare olja, altså är 20W 50 en relativt tunn olja (därmed inte automatiskt sakt att den är lämpad vid mycket låga temperaturer. Även egenskaper som att ligga kvar som en film vid tex extrema kallstarter (på tex kamaxeln) när det eftersom det tar ett tag för oljan att komma upp från tråget.
    Dessutom har oljor olika bärighet (dvs möjlighet att ta upp olika stora krafter utan att oljefilmen "slår igenom") denna brukar vara bättre på trögre oljor och beror på olika addivitiv.

    Så hur dumt det kan låte kan ibland en tjockare olja vara bättre än en tunn inom vissa gränser och detta beror också på vissa additiv i oljan.

    Så 20W 50 kanske ger en väldigt låg friktion vid tävlingskörning men kan ha låg börighet (ge stort slitage) och inte ha någon film kvar vid extremt låga temperaturer)

    Tänk på att när oljan (den tunnare) är varm rinner mer olja ner i oljetråget från ytorna den är tänkt till än från en tjockare!

    Men om din bil har kamaxeltråg är detta dock inte riktigt så kinkigt.


    Thomas


    Hallå, vem har fått nått om bakfoten, du eller jag...??

    Ett högre SAE-tal är väl ändå inte en tunnare olja??? Utan precis tvärt om så är en 5W-30 en klart tunnare olja än en 20W-50.

    Sen det där med att det skulle vara väldigt stor skillnad på hur mycket olja som fysiskt rinner ner i tråget mellan en tunnare och en tjockare är jag faltiskt tveksam till. För rinnandet sker ju i första hand då motorn och oljorna är varma, och i första hand från vertikalare ytor. Sådana ytor som dessutom är kritiska ur smörjsynpunkt är inte så många. Cylinderväggarna, kamlober och sånt. Men kamlober får ganska ofta sin smörjningfrån trycksmörjning och en samlingsgrop under kammen i vilken loben doppas. Och denna grop lär inte oljan rinna ur hur tunn den än blir. Sen har vi alla oljekanaler och ram/velager, men där stannar olja kvar genom kapillärkrafterna mellan lagerytor och annat där det är trångt.



    MVH Tony
    Visst är det så att ett högre tal innebär en tjockare olja. W i beteckningen står också för "winter" och ställer krav på viskositet vid låga temperaturer och även på ex. pumpbarhet. Med en 20W olja går gränsen för pumpbarhet vid -15 medans för en 0W olja går den vid -35. Har själv ca -15 grader ute idag och hade man då haft en 20W-50 olja i motorn så är det knappt oljepumpen klarar att pumpa oljan.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Inlägg
    20

    Motorolja (till ng900t -95)

    Fick ta och kolla upp och visst hade jag fått det om bakfoten.

    Lägre SAE tal är en mer lättflytande olja.

    (Knepigt bara att 10W 40 tex ger intrycket att oljan flyter bättre vid kall motor W än i varm men jag har å andra sidan inte skrivit standarden)
    9-3 SS -04

  20. #20
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156

    Re: Motorolja (till ng900t -95)

    Citat Ursprungligen postat av ZR8248
    (Knepigt bara att 10W 40 tex ger intrycket att oljan flyter bättre vid kall motor W än i varm men jag har å andra sidan inte skrivit standarden)
    Om vi tar och översätter vad egentligen 10w 40 betyder, så är det som sagt så att 10w anger att oljan har ett gränsvärde på pumpbarhet vid -25 grader celcius. Alltså kommer en bil med sådan olja att ha stora svårigheter att smörja ordentligt vid till exempel kallstartad motor vid -30 grader.

    Det andra värdet är viskositeten (trögflytheten) på oljan vid +100 grader celcius.

    En olja med hög viskositet klarar att smörja en motor bättre vid höga temperaturer än en olja med låg viskositet. Å andra sidan så är en motor konstruerad för en viss sorts olja. Alltså är det inte automatiskt så fiffigt att smälla i en olja med tok-hög viskositet på grund av att det då kanske inte smörjer som det ska på grund av oljan är FÖR tjock/trögflytande.

    På samma sätt så klarar en olja med låg viskositet kanske inte att smörja en motor vid hög temperatur på grund av att den blir för tunn/blaskig och mister en del av sin smörjförmåga.

    Alltså: En olja som ska kunna smörja bilens motor bra, måste:

    1. Ha bra flytegenskaper vid kall väderlek/motor. (Oljan ska helst vara i flytande form för att kunna pumpas runt)

    2. Ha bra smörjegenskaper vi varm motor. (Inom rimliga gränser är hög viskositet alltså bra. En 40 olja blir inte lika blaskig lika fort som en 30 olja vid hög motortemp. Alltså klarar en 40 olja att smörja bättre vid höga temperaturer än en 30 olja).


    Sammanfattningsvis kan vi nog konstatera att man borde kunna lita på att konstruktörerna på Saab i stort sätt har ett hum om vad som är bäst för en Saab motor, så slår man upp till exempel instruktionsboken eller följer ett smörjschema på valfri bensinstation så får man där tips om vilken olja som är lämplig att köra på...


    Sen står det mycket nyttigt på till exempel flera av benisinstationernas hemsidor. www.okq8.se har mycket nyttig information om oljor, och där man till exempel kan kolla vilken olja av deras sortiment de rekomenderar till en viss biltyp. Eller vad alla förkortningar och koder betyder. Läs och begrunda.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Syntetisk JWS 3309 från biltema?
    Av kIM0h i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 76
    Senaste inlägg: 2021-10-31, 15:00
  2. Olja eller inte olja topplockbultarna
    Av Kudashi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-12-29, 23:42
  3. GM´s 5/30W eller Shell Ultra Helix 5/40W olja?
    Av Skåne_Jonta i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 12:20
  4. Gas eller olja - dämpare og900?
    Av Martin900SET i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-09, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •