Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 49

Ämne: SLUTGILTIG LÖSNING VEVHUSVENTILATION/BYTE DI-KASSETT?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    151

    SLUTGILTIG LÖSNING VEVHUSVENTILATION/BYTE DI-KASSETT?

    Hej alla,

    Snackade V48 2005 med min lokala Sabb-verkstad (Gustaf E i Skövde) Frågade då när den "Slutgiltiga lösningen" på problemet med vevhusventilation skull komma (Har en 9-5 Aero -00). Svaret jag då fick var att troligtvis skulle SAAb gå ut offentligt med denna V49, dvs veckan därpå. Jag frågade då killen om SAAB skickar hem någon form av brev där det står att "du har bilen med motorn av den typ som är drabbad, lösning/updatering finns nu att tillgå hos din lokala Saab-verkstad" -typ. Svaret blev då: Nja, det tror jag inte. och du kommer troligen få betala kalaset själv.... OK, nu var ju inte detta officiella uppgifter direkt, men man blir ju lite orolig..
    "Skall jag då ta reda på själv när min bil skall lämnas in" frågade jag. "Det antar jag" blev svaret.
    Vidare undrade jag om när det påstådda brevet om DI-kassetbyte skulle landa i min brevlåda? "-Innan jul" jag har visserligen inte fått något brev än, men det kanske är så att ni andra har haft bättre tur?

    Min fråga till de som begriper sig på SAAB´s kryptiska informationskanaler är: Finns denna slutgiltiga lösning som utlovats till hösten 2005? När skall vi byta DI-kassett??
    Om det är någon som har info så vore det ju åtminstome trevligt med lite updatering.

    By the way: SAAB-Direkt skall vi inte tala om i detta forum. Jag har tydligt proklamerat på hemorten (SAAB Återförsäljaren) att detta är slöseri med Saabs resurser och att bästa servicen för kunden vore att lägga ner skiten med omedelbar verkan!
    De borde byta namn till Saab-Indirekt
    Saab 9-5 2,3t BioPower Vector Anniversary 60 SC-07
    Saab 9-3 Aero TTiD SC -09
    http://www.garaget.org/WhiteAeroGriffin

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Angående DI-kassetten så har det från dag ett sagts till våren och inget annat.

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Varför ska man byta DI? Den påbverkar väl inte oljeförbrukningen?
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    843
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Varför ska man byta DI? Den påbverkar väl inte oljeförbrukningen?
    Nope, inte oljeförbrukningen men de kan tydligen börja brinna så saab har valt att återkalla alla bilar med T7 fram till en viss årsmodell, tror att det var 02 eller något sådant för att byta ut di-kassetten.
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  5. #5
    Steg 1 Fredrik1765s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Valdemarsvik
    Inlägg
    1 758
    Medlem#
    1765
    Börja brinna är nog vad kvällspressens eminenta motorskribenter kommit fram till i sina egna efterforskningar. Sanningen är väl att dom precis som dom gamla röda i 9000 kan gå sönder och då luktar det bränt. Nu är det ju trist att problemet med tändkassetterna som har funnits sedan 88 fortfarande finns kvar. Men jag tror iaf inte att risken är större på 9-5 än på en gammal 9000CD från 88. Tändkassetterna går sönder, köp en o ha i reserv, tändspolen i farfars gamla amazon kan gå sönder den med.
    9000 Talladega -89 (Pallbocksräsern)
    9-3 Aero XWD -08 B284R (Fruns räserbil)
    9-3SS 2.0t Automat (Glidarbilen)
    Volvo V60 D4 AWD R-design -20 (A-B)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 025
    luktar lite bränt blir i tidningssammanhang (kvälls-) = explosiv brand
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    tydligen har ngn bil brunnit på amerikanska marknaden. Därav kravet på återkallelser. Vad Saab ska göra är dock intressant. Undrar om det blir separata di för repektive tändstift. Skulle ju kanske minska värmeutvecklingen uppåt. Varför lägger man inte helt sonika aluminium kylflänsar uppepå DI:n/ DI-enheter, det måste ju minska värmen radikalt?
    Kanske en kylkanal med friskluft utifrån också? Värmen är ju ett problem och det förstår man ju som det är byggt idag. Högst upp(=värme) och inbyggt (=värmen har ingenstans att ta vägen)
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Skattkärr (Karlstad)
    Inlägg
    857
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Varför ska man byta DI? Den påbverkar väl inte oljeförbrukningen?
    Nope, inte oljeförbrukningen men de kan tydligen börja brinna så saab har valt att återkalla alla bilar med T7 fram till en viss årsmodell, tror att det var 02 eller något sådant för att byta ut di-kassetten.
    Jag har fått brev ifrån SAAB där de kommer kalla in min bil under våren 06. Min bil är en 01.
    Fin röd 9-3 -01 185Hk........Tuned by Saab(original). *SÅLD* Passat -03 1.8T variant får duga. En 9-5 kombi om 3 år...kanske, tysken är oväntat bra. 6 år tog det, och nu är det 9-5 2.3 Biopower -09 som gäller. Skitfin!

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Tro det eller ej- en gång i tiden fick jag jobb som konstruktör 1989 i Ankarsrum. Min uppgift hade bland annat varit att utveckla de oljekylda tändenheterna till saab. ( Sen var det epoxygjutna enheter till motorsågar också, om jag inte minns fel) Men tjänsten drogs av ngn underlig anledning in, så jag fick aldrig börja. Tur var väl det, annars hade man haft dåligt samvete idag (Fast det kanske hade blivit riktigt bra å andra sidan...)
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    690
    Har beställt 11k mila service i slutet av månaden. Har redan ångest för vad kalaset kommer att kosta, speciellt då bland annat SID:en och växellådsoljan ska bytas, utöver det vanliga då. Påtalade att jag har problem med majonäs i oljan och viss oljeförbrukning, trots enbart långkörning. Så dom skulle "fixa" vevhusventilationen. Vad det då innebär återstår att se. Förhoppningsvis får man den "slutgiltiga lösningen".
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    speciellt då bland annat SID:en och växellådsoljan ska bytas
    Idlewild, du har PM
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik1765
    Börja brinna är nog vad kvällspressens eminenta motorskribenter kommit fram till i sina egna efterforskningar. Sanningen är väl att dom precis som dom gamla röda i 9000 kan gå sönder och då luktar det bränt. Nu är det ju trist att problemet med tändkassetterna som har funnits sedan 88 fortfarande finns kvar. Men jag tror iaf inte att risken är större på 9-5 än på en gammal 9000CD från 88. Tändkassetterna går sönder, köp en o ha i reserv, tändspolen i farfars gamla amazon kan gå sönder den med.
    Tändspolen i "farfars" Amazon kostar i alla fall inte dryga 2000 kr och höll dessutom bättre än dessa DI-kasetter.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Varför lägger man inte helt sonika aluminium kylflänsar uppepå DI:n/ DI-enheter, det måste ju minska värmen radikalt?
    Kanske en kylkanal med friskluft utifrån också? Värmen är ju ett problem och det förstår man ju som det är byggt idag. Högst upp(=värme) och inbyggt (=värmen har ingenstans att ta vägen)
    Å vad tror du att en kassett skulle kosta då?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Inlägg
    553
    Kolla oljan ofta, byt var 1000 mil enligt service bok och körs så det ryker!

    Ibland känns det som detta förstorats upp för mycket. Man skall ju ha kul med en så fin bil med.
    Sen är det ju snudd på billigare att byta olja än att tanka nuförtiden så det är väl lika bra att skämma bort motorn med mycket ny olja, ofta och sova gott sen.
    I love the smell of Aero in the morning.
    9-5 Aero kombi, 250hk.
    9-5 kombi, 192hk.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    Å vad tror du att en kassett skulle kosta då?
    Det är ju irrelevant, så länge det håller, eller hur? Vad kostar en ny motor? Ska SAAB bygga billiga motorer, så vi kan byta ut dem lite då och då, eller ska man bygga kvalitet som räcker bilens livslängd?
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    151
    Ok,

    Jag bytte DI-kassett i somras. Är inte direkt sugen på att köpa en till för att ha med i bakluckan....
    Syftet med min fråga var inte att utreda om Saab är en dålig bil med dålig motor. Motorn har fått nya prylar för ca 50.000 pix (turbo/kedjor och spännare mm mm) i somras och oljebyte varje 1000 mil görs men det är ju knappt lönt då motorn drar 1 liter olja / 400 mil....

    Syftet var att utreda om någon fått hed information som klargör huruvida vi som är drabbade skall lämna in våra bilar för åtgärd. Då informationen (naturligtvis...) skiljer sig mellan olika verkstäder/återförsäljare samt Saab själva undrade jag om Någon på detta forum har fått information i vad som händer och hända skall.
    Visserligen verkar det ju som att åtminstone en av 12 svar har fått info så det skulle väl innebära att det dimper ner så småningom (ang. DI-kassetten).
    Frågan avseende vevhusventilationen kvarstår dock och jag (tillsammans med många som betalat över 400.000 för sin bil) är ytterst tacksamma för lite info om det är någon på forumet som fått sin bil åtgärdad med "den slutgiltiga lösning"

    PS: Är så förbannat trött på SAAB-Direkt så entelefon dit lär INTE bli aktuellt....
    Saab 9-5 2,3t BioPower Vector Anniversary 60 SC-07
    Saab 9-3 Aero TTiD SC -09
    http://www.garaget.org/WhiteAeroGriffin

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Laplander
    Å vad tror du att en kassett skulle kosta då?
    Det är ju irrelevant, så länge det håller, eller hur? Vad kostar en ny motor? Ska SAAB bygga billiga motorer, så vi kan byta ut dem lite då och då, eller ska man bygga kvalitet som räcker bilens livslängd?
    En liten fråga: Vad är en bils livslängd idag? Kan det vara 8 år eftersom Saabs motorgaranti är just 8 år?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Malmberget
    Inlägg
    438
    jo, man kan ju tro det vad gäller 9-5 motor.
    Det jag menar är att ingående komponenter bör konstrueras, så att deras livslängd i möjligaste mån motsvarar övriga komponenter. Katalysatorns livslängd t.ex. är ju helt beroende av DI:kassettens. Det är ju helt klart att man inte kan bygga in känslig elektronik på det sättet som DI:n. Värmeutvecklingen är ju uppenbar. Kanske kostar det lite extra att bygga bort det felet för SAAB, men då måste man ju ställa det i relation till kostnaden för att byta ut alla DI:kassetter på goodwill. Ett överdrivet exempel: man sätter inte glidlager i hjulen, fast det säkert skulle hålla ett tag. Det motsvarar inte den förväntade livslängden, helt enkelt. Vissa saker måste få kosta. (t.ex oljenivålampa! ( direkt riktat till Er på SAAbs utvecklingsavdelning som rationaliserade bort den))
    -9-5 AERO Kombi-00' Midnight Blue Pearl Pilot-
    -Nissan Primastar 1.9DCI -04´

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 654
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    En liten fråga: Vad är en bils livslängd idag? Kan det vara 8 år eftersom Saabs motorgaranti är just 8 år?
    VAG valde ju också 8 år för sin motorgaranti pga oil sludge så det är väl någon form av industristandard kanske. Föresten varför nämns aldrig VAGs problem med detta?

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 579
    Citat Ursprungligen postat av Psycho Dave
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    En liten fråga: Vad är en bils livslängd idag? Kan det vara 8 år eftersom Saabs motorgaranti är just 8 år?
    VAG valde ju också 8 år för sin motorgaranti pga oil sludge så det är väl någon form av industristandard kanske. Föresten varför nämns aldrig VAGs problem med detta?
    Jag skulle vilja påstå att VAG har mer problem än saab vad gäller oilsludge.

    Visserligen tillverkar de ju mer bilar än saab också.
    Hinner inte med allt.....

Liknande ämnen

  1. Byte av vevhusventilation OG9-3 B2x5
    Av Skooghe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2014-09-22, 18:15
  2. [LÖST] Svart tändkassett i motor som skall ha röd TK
    Av Karvid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2013-02-13, 19:19
  3. BYTE AV VEVHUSVENTILATION!! Akut hjälp…
    Av Amandus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-08-18, 04:41
  4. Slutgiltig lösning på bekymmer med LCDn på ACCn
    Av marcusab i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 23:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •