Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: Krånglande laddtryck OG900 SPECIAL

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253

    Krånglande laddtryck OG900 SPECIAL

    Tjena!

    Bilen är en 900 T8 special av -89 årsmodell.

    Problemet kommer när jag ska försöka ladda över 0.6-0.7 bar, då börjar den att fnysa och bluddra rejält.

    Sätter jag dit en orginal APC-box så skenar laddtrycket upp till ca. 1bar och bilen rycker, bludrrar osv.

    Bilen vägrar att ladda mer en ca. 0.6-0.7 oavsätt om apc, systemet är inkopplat eller ej.

    Jag har ställt tändningen, kollat tryckklockan på fördelaren, bytt stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole osv. Gjort komp. prov, kollat alla slangar osv.

    Turbon hade gått ca. 2000mil innan jag satte den på bilen.

    Men om jag skruvar ner apc:n (har ställbart) eller kopplar wastgateslangen på kompressordelen av turbon så att den går på grundladd (0,45) så går den helt perfekt, jämnt och fint.

    Har även prövat att "pystrimma" den men med samma resultat.

    Det konstiga är att det verkar INTE som att den spikar eftersom spikdioden inte blinkar när den rycker och bluddrar.

    Det känns som att det är något som bråkar med insprutet så tips ang. vad som brukar fela och hur det enklast åtgärdas vore kanon!

    Så om ni har några lösningar så är jag grymt tacksam!
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Inlägg
    110

    Re: Krånglande laddtryck OG900 SPECIAL

    Citat Ursprungligen postat av Ricky_T8
    Tjena!

    Bilen är en 900 T8 special av -89 årsmodell.

    Problemet kommer när jag ska försöka ladda över 0.6-0.7 bar, då börjar den att fnysa och bluddra rejält.

    Sätter jag dit en orginal APC-box så skenar laddtrycket upp till ca. 1bar och bilen rycker, bludrrar osv.

    Bilen vägrar att ladda mer en ca. 0.6-0.7 oavsätt om apc, systemet är inkopplat eller ej.

    Jag har ställt tändningen, kollat tryckklockan på fördelaren, bytt stift, tändkablar, fördelarlock, rotor, tändspole osv. Gjort komp. prov, kollat alla slangar osv.

    Turbon hade gått ca. 2000mil innan jag satte den på bilen.

    Men om jag skruvar ner apc:n (har ställbart) eller kopplar wastgateslangen på kompressordelen av turbon så att den går på grundladd (0,45) så går den helt perfekt, jämnt och fint.

    Har även prövat att "pystrimma" den men med samma resultat.

    Det konstiga är att det verkar INTE som att den spikar eftersom spikdioden inte blinkar när den rycker och bluddrar.

    Det känns som att det är något som bråkar med insprutet så tips ang. vad som brukar fela och hur det enklast åtgärdas vore kanon!

    Så om ni har några lösningar så är jag grymt tacksam!
    Kan inte vara så att spikdioden inte funkar?de enda jag kan komma på....Mvh/Rasmus


    EDIT:Såg inte att den går lika kasst utan apc:n...Måste ha prob å antända blandningen på något sätt?Enda anledningen jag kan komma på...men den kan iofs bero på tusen saker...Vad laddar du org och vad har du ställt in din apc på?Kan inte bero på översängninger?Mvh
    Ett järnspett har många finesser...

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Jo jag tror också att det har med insprutet att göra, så jag skulle villja ha reda på någon som kan KE-jetronic, och vet vad för komponenter som kan fela.
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    hej!

    KE-Jet-spöket härjar igen..
    kan vara den lilla kolven inuti bränslefördelaren som kärvar lite.
    den gjorde det på min förra T8 special. dock inte vid något speciellt laddtryck utan lite oberäkneligt.

    Citat Ursprungligen postat av Ricky_T8
    Sätter jag dit en orginal APC-box så skenar laddtrycket upp till ca. 1bar och bilen rycker, bludrrar osv.

    Bilen vägrar att ladda mer en ca. 0.6-0.7 oavsätt om apc, systemet är inkopplat eller ej.
    det där låter som en motsägelse, vilket är fallet?

    mvh

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622

    Re: Krånglande laddtryck OG900 SPECIAL

    Citat Ursprungligen postat av Ricky_T8
    Bilen vägrar att ladda mer en ca. 0.6-0.7 oavsätt om apc, systemet är inkopplat eller ej.
    Om systemet är urkopplat så borde det inte ladda mer än ~0.4-0.5

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Jo om vi säjer så här då.

    Jag har ett grundladd på 0.45.

    Jag har prövat att ladda mer med hjälp av sk. "pystrim" men med precis samma resultat som när jag använder mitt ställbara laddtryck (ombyggd APC-box).

    D.vs att om jag försöker ladda mer än 0,6-0,7 så börjar den att bluddra och smälla. DOCK får jag överslängar upp till 1-1.2bar om jag fortsätter gasa när jag försöker ladda mer en 0.6-0.7.

    Om jag sätter i en APC-box som är helt orginal så skenar bara laddtrycket iväg.

    Jag uttryckte mig kanske lite klumpigt mem de är lite svårt att förklara

    Några ideer?
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    ta loss gummibälgen över LMM och lyft försiktigt plattan uppåt till ändläget. (tryck absolut inte nedåt). känn efter om den går trögt någonstans.
    det funkar så att plattan sitter ihop med kolven i bränslefördelaren.
    när motorn suger in mer luft (vid gaspådrag) så lyfts plattan upp av luftflödet. därmed ändras kolvens läge inuti bränslefördelaren och mer bränsle tillåts att passera ut till spridarna. vad som kan hända och som inte är helt ovanligt är att det bildas smutsrester etc i loppet där kolven löper, vilket leder till att den kärvar och därmed inte släpper ut tillräckligt med bränsle till spridarna. detta kan upplevas som att motorn bluddrar, hackar och inte svarar på gas.

    mvh

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Det har jag prövat och man känner ett konstant motstånd i den, så jag tror att den fungerar.

    Jag har idag även prövat med att byta styrtrycksventilen och bränslepumpen, utan någon skillnad.

    Jag har för några veckor sedan även bytt spridarna och bränslefiltret.

    Fler ideer?

    Mvh
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Prova med en annan luftmängdsmätare då, ganska snart gjort ju.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Jag har dock ingen annan att pröva med, jag har en som kommer från en -88:a med K-jetronic men denna passar inte.
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  11. #11
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 002
    Medlem#
    5849
    Köp eller låna, finns ganska många bilskrotar här i sverige ....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Jo men jag undrar vad som kan fela den? jag menar kolven rör sig som den ska osv...
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    LÅter som tändstift men det hade du kollat,jag tror den får för lite soppa och att det är taktventilen som spökar,den sitter nere framför luftburken,den har till uppgift att hålla lambdavärdet i schack,Shut-off-funktionen till denna sitter på spjällhuset i form av en kontakt som påverkas av gasspjället,kolla att allt påverkas som det ska.
    Det kan sitta skit i takt-ventilen trots att den står helt öppen och då klarar den inte att leverera soppa.

    /M
    Akta skinnet!

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    LÅter som tändstift men det hade du kollat,jag tror den får för lite soppa och att det är taktventilen som spökar,den sitter nere framför luftburken,den har till uppgift att hålla lambdavärdet i schack,Shut-off-funktionen till denna sitter på spjällhuset i form av en kontakt som påverkas av gasspjället,kolla att allt påverkas som det ska.
    Det kan sitta skit i takt-ventilen trots att den står helt öppen och då klarar den inte att leverera soppa.

    /M
    JA precis det är detta som jag tror krånglar! För när bilen har ståt på tomgång en stund så börjar taktventilen att hacka...

    Går det att plocka isär denna eller koppla förbi den?
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Om den börjar slamra kan det bero på att han får konstig signal genom lambdan,kolla vad du har för spänning ut från den? Ska vara 1 volt vid varm motor har jag för mig.
    Om ventilen går att skruva isär vet jag ej och att koppla förbi går inte mer än att rycka en kabel vid kontakten vid spjällhuset,du märker på att bilen gång blir lite mörkare=mer sås,man har aktiverat shut-off.

    Detta är inte att rekomendera om du ännu har katt på din bil. Du kan byta till en annan lftmängdmätare men då måste du ha lite andra bränsleslangar har jag för mig?
    Det är krånligt med mekanik och elektronik blandat,det ska finnas en hemsida med ett schema på hur sakerna påverkar varann,kanske nån kan den adressen?
    /Magnus
    Akta skinnet!

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kvidinge
    Inlägg
    318
    Kör du med saab original tändkablar?
    Saab 9-5 Aero Biopower Steg3+

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2006
    Ort
    Hallhult/Småland
    Inlägg
    798

    motor problem

    hej kolla så du ´har rätt bränsletryck för det kan ju sjunka,o rätt tändstift i,har för mej att det skall vara bcp7es i den bosch,saabar går inte på några andra stift,speciellt nte 8v,lycka till mvh joakim.
    varför köra volvo när det finns SAAB??
    MVH JOCKE. Kör 9000 T, Bytt upp mig till en 2.3FTT chippad NÖJD.....
    http://www.garaget.org/?car=16431

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Okej då har jag prövat att koppla förbi taktventilen, alltså tagit bort den helt.

    Då får han ju mycke mer soppa, och detta resulterade i att bilen bluddra vid jämn gas, men gick rent när man gasade.

    MEN faktum kvarstår, bilen vägrar ladda mer än 0.6-0.8bar sen börjar han spotta och fräsa.

    När han börjar bluddra osv. Så ser man laddtrycksmätarens nål fara som en propeller alltså riktigt snabbt fram och tillbaka.

    En sak jag tycker är väldigt konstig, är att när man sätter dit en APC-box som är orginal (olödd) så skenar laddtrycket upp till 1-1,3bar (Bilen bluddrar som f**n då)

    Hur kan den göra de? Boxen borde väl inte tillåta att den laddar mer än ca 0.8?


    Jag kör med NGK 6:or med 0.6mm gnistglapp. Dessa som är rekomenderade till bilen.

    Kör med nästan nya orginal tändkablar.

    Tålamodet meed denna bil börjar verkligen ta slut nu....
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Vingåker Södermanland
    Inlägg
    140
    Kolla om membranet är helt och sitter riktigt i Tryckinpulskontakten,(på den sitter det en elkontakt och en vacumslang),den sitter på vänster innerkärm insida bakom mängmätarn.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    253
    Okej, hur kollar man membranet i den då?
    http://www.garaget.org/?car=64059
    900 2,0T -98 (Projekt)
    99 2150 klass 4 (Rallycrossbil)

Liknande ämnen

  1. Inget laddtryck Saab 900 T8 Special. Löst problemet.
    Av granberg85 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 23:20
  2. Felsöka laddtryck Saab 900 T8 Special
    Av stenling i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-25, 01:39
  3. Börjar tröttna...Dåligt laddtryck T8 special
    Av Ricky_T8 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-10-12, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •