Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Framlysena slocknar!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    21

    Framlysena slocknar!

    Min gamla pärla har skaffat sig en ny egenhet. Mitt under färd kan alla lysen slockna. Bak vet jag inte, men fram iaf. Drar jag helljusspaken emot mig en gång så tänds halvljuset igen. Detta händer t.o.f. Ibland är den mörk även när jag startar, men även då räcker det med att blinka till med helljusspaken. Det funkar inte att vrida på vanliga reglaget för lysena utan bara helljusspaken.
    Det kan hända på platt väg, dvs behöver inte köra över nått gupp eller så.

    Vad kan det vara? Relät?

    Vet att jag någon gång när jag stängt av bilen så har lysena fortsatt lysa, men slocknat när jag drar helljusspaken åt mig.

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    För att nån ska kunna ge ett vettigt tips är det en fördel om du skriver vad det gäller för bilmodell...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    För att nån ska kunna ge ett vettigt tips är det en fördel om du skriver vad det gäller för bilmodell...
    Hörrödu, det har du alldeles rätt i
    En 9000i CC, 88:a

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Aha. Då föreslår jag att du kollar upp det orangea ljuskontroll modulen som ser ut som ett relä i relä/säkringsboxen under motorhuven.
    (Tror det heter Lamp Control)

    Då lyset pajjar ur, prova rucka lite på den, eller plocka ur det och sätta i det igen och se om ljuset hoppar igång. Då har du hittat felet. Det brukar vara lödningarna i det som blir dåliga. Du kan prova att öppna och löda om dem, så kan du kanske få det att funka normalt igen. Det finns ju nya på Saab men i och med att det är ett special-relä så kostar det ganska mycket.

    Kolla det svarta reläet där intill också som heter "Head Lamp" eller nått i den stilen.

    Funkar inte det heller så antar jag att det kan kanske vara spaken det är fel på.

    Eller kanske sjävla ljusvredet...

    Jaja. Mitt tips är i alla fall att kolla det oreanga reläet...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Aha. Då föreslår jag att du kollar upp det orangea ljuskontroll modulen som ser ut som ett relä i relä/säkringsboxen under motorhuven.
    (Tror det heter Lamp Control)

    Då lyset pajjar ur, prova rucka lite på den, eller plocka ur det och sätta i det igen och se om ljuset hoppar igång. Då har du hittat felet. Det brukar vara lödningarna i det som blir dåliga. Du kan prova att öppna och löda om dem, så kan du kanske få det att funka normalt igen. Det finns ju nya på Saab men i och med att det är ett special-relä så kostar det ganska mycket.

    Kolla det svarta reläet där intill också som heter "Head Lamp" eller nått i den stilen.

    Funkar inte det heller så antar jag att det kan kanske vara spaken det är fel på.

    Eller kanske sjävla ljusvredet...

    Jaja. Mitt tips är i alla fall att kolla det oreanga reläet...
    Okej, ska börja med det orangea då. Tack för tipset. Återkommer när jag kollat.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    21
    Det fanns ingen orange grej där???

  7. #7
    Hej

    Finns nog en liten box som heter "Head Light" control !
    Det var den som glappade på min 900 OG , köpte ett nytt från skroten för 100 kr och sen var problemet löst

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Yolibie
    Det fanns ingen orange grej där???
    I Säkringsboxen under huven???

    (Framför spolarvätske-behållaren?)

    Ska det sitta en orange avlång grunka som ser ut som ett dubbelrelä ungefär.



    Det skulle vara att det är en sen -87,a inregistrarad som -88,a då för på -87,orna sitter den kontrollen ovanför handskfacket...

    Din blinkersspak, klickar det i den när du drar den emot dig?
    Alltså, har du 3 lägen på helljuset?
    (helljus av, ljustuta, helljus på)

    eller är spaken tyst när du knäpper på helljuset och du har bara två lägen på spaken (till/från)?

    Har spaken 3 lägen och klickar när du knäpper på helljus så är det det med största sannolikhet det äldre systemet som sitter på -87. Har spaken 2 lägen och är tyst när du knäpper på helljuset så är det det nyare systemet som sitter på -88, och då SKA lamp-control enheten sitta under huven...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej

    Finns nog en liten box som heter "Head Light" control !
    Det var den som glappade på min 900 OG , köpte ett nytt från skroten för 100 kr och sen var problemet löst
    Den finns ja. Får kolla med skroten. Tack!

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Yolibie
    Det fanns ingen orange grej där???
    I Säkringsboxen under huven???

    (Framför spolarvätske-behållaren?)

    Ska det sitta en orange avlång grunka som ser ut som ett dubbelrelä ungefär.



    Det skulle vara att det är en sen -87,a inregistrarad som -88,a då för på -87,orna sitter den kontrollen ovanför handskfacket...

    Din blinkersspak, klickar det i den när du drar den emot dig?
    Alltså, har du 3 lägen på helljuset?
    (helljus av, ljustuta, helljus på)

    eller är spaken tyst när du knäpper på helljuset och du har bara två lägen på spaken (till/från)?

    Har spaken 3 lägen och klickar när du knäpper på helljus så är det det med största sannolikhet det äldre systemet som sitter på -87. Har spaken 2 lägen och är tyst när du knäpper på helljuset så är det det nyare systemet som sitter på -88, och då SKA lamp-control enheten sitta under huven...
    Den har ingen ljustuta iaf. Tyvärr. Men en headlampcontrol finns, dock är den inte orange utan svart?

    Såhär ser det ut i lådan

  11. #11
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Yolibie

    Den har ingen ljustuta iaf. Tyvärr. Men en headlampcontrol finns, dock är den inte orange utan svart?
    Det var som fan!


    Trodde alla skulle vara orange. Kanske är nån nyare modell på reläet. Jaja.

    (Dessutom har jag kommit ihåg fel. Reläet som brukar vara boven är det som är märkt "Headlight". "Lampcontrol" kan det också vara, men det är mest troligt att det är det stora högra som är trasigt.)


    Vicka lite på det eller dra ur det och sätt i det igen. När du ändå har det löst, vänd på det och kolla om plasten runt stiften på undersidan är brända.

    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    21
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Yolibie

    Den har ingen ljustuta iaf. Tyvärr. Men en headlampcontrol finns, dock är den inte orange utan svart?
    Det var som fan!


    Trodde alla skulle vara orange. Kanske är nån nyare modell på reläet. Jaja.

    (Dessutom har jag kommit ihåg fel. Reläet som brukar vara boven är det som är märkt "Headlight". "Lampcontrol" kan det också vara, men det är mest troligt att det är det stora högra som är trasigt.)


    Vicka lite på det eller dra ur det och sätt i det igen. När du ändå har det löst, vänd på det och kolla om plasten runt stiften på undersidan är brända.

    Där var det färgglatt
    Jag ska testa nästa gång den släcks så får vi se om det är det felet. Tack igen!

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    vilka 9000 var det som hade detta i spaken??
    Var det bara 86'orna??

    Kommer nämligen ihåg att min var paj på min gamla 86'a, man fick hålla i spaken för att det skulle lysa...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Yolibie
    Där var det färgglatt
    Jag ska testa nästa gång den släcks så får vi se om det är det felet. Tack igen!
    Hehe. Japp. Färgglatt, som ett tivoli eller nått.

    Citat Ursprungligen postat av perr
    vilka 9000 var det som hade detta i spaken??
    Var det bara 86'orna??

    Kommer nämligen ihåg att min var paj på min gamla 86'a, man fick hålla i spaken för att det skulle lysa...

    "3-läges" spaken om vi kan kalla den för det, alltså de bilar som inte har den här säkringsboxen under huven, utan använde själva spaken som relä om man säger så hadde 9000 från 85-87. -88 och frammåt har den nyare spaken.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

Liknande ämnen

  1. Slocknar CE efter en tid?
    Av Kombi-Husse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 23:54
  2. Xenonljus slocknar
    Av 112 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 13:02
  3. Skärmbreddning ng900... & Svarta insatser i framlysena
    Av XPNZV i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 18:22
  4. Torkarna till framlysena
    Av Zacke i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-03-09, 22:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •