Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Rost i metallbeläggning i utblås (SS)

  1. #1
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936

    Rost i metallbeläggning i utblås (SS)

    En kille från Norge som skrivit ett inlägg på saabcentral har kört med ett BSR system på sin SS ca 1.000 mil under 7 månader. Utblåsen ser nu ut så här.
    http://www.ultimatesaab.com/upload/krasimir.jpg

    BSR anser inte att det är reklamation eftersom rosten består av metallpartiklar från förbrännigen. Det verkar stämma då det ser ut som rosten är en beläggning på ytan inne i rören.

    Jag har aldrig sett fenomenet innan. Får man acceptera att det blir så?

  2. #2
    Jag skulle aldrig acceptera detta.

    Hur ser resten av röret ut?

    Patrik 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 276
    Det är i de lägena man ångrade att man prompt skulle vara lite sådär "Greddy/HKS-cool" och ha loggan på slutrören...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 325
    Hmmm, tror jag DEFINITIVT skiter i det där gratissystemet från simons. Inte ens värt samtalet dit
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 607
    Om rören hade vart lackade på insidan hade det nog inte sett lika illa ut. Har heller inte sett något liknande. Den rosten som är som fläckar ser ut som om det skulle legat vatten i slutröret och rostat, men i alla fall slutröret skall väl vara rostfritt? Eller är hela BSR röret i rostfritt? Men jag håller med, tycker också det är dåligt.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  6. #6
    Undrar om han kör långa sträckor, eller bara korta sträckar hmm...
    är de bara jag som kommer på roliga förkortningar till BSR just nu

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 276

    Re: Rost i metallbeläggning i utblås (SS)

    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    BSR anser inte att det är reklamation eftersom rosten består av metallpartiklar från förbrännigen. Det verkar stämma då det ser ut som rosten är en beläggning på ytan inne i rören.
    Är bilen koverterad för att gå på spillolja eller?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936

    Re: Rost i metallbeläggning i utblås (SS)

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av Pelle
    BSR anser inte att det är reklamation eftersom rosten består av metallpartiklar från förbrännigen. Det verkar stämma då det ser ut som rosten är en beläggning på ytan inne i rören.
    Är bilen koverterad för att gå på spillolja eller?

    Mvh

    KK
    Killen fick följande bedömning från BSR. Jag vet inte om han citerat direkt eller formulerat om.
    Citat Ursprungligen postat av Sol på saabcentral
    Condensate water and metal particles from the combustion is the reason for the rust formation. No warranty case.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 838

    The Ripe Stuff ?

    Hej !

    Billig Skit Rostar.....

    Är det ett "rostfritt" system eller inte, jag har ingen aning.
    Är det INTE RF, tja, bara att acceptera att man köpt **** ?
    Skulle det nu varit sålt som RF, så kan man ju ifrågasätta definitionen av RF, den är så vitt jag begriper "ganska vid".
    Det finns RF som är billig skit som rostar lite, o det finns RF syrafast hej o hå, som tål mammutt piss utan att skadas.

    Nåväl, som alltid, vill man ha "the good stuff" så kostar det !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 521
    Hej.


    Utan att vare sig försvara BSR, eller racka ner på dem, så kan jag förklara lite om Rostfritt.



    Fakta är att det egentligen inte finns något som är helt rostfritt. Även rostfritt rostar (oxiderar) men det tar väldigt lång tid jämfört med vanligt stål (vad nu det är...)

    Hur fort (eller långsamt då..) rostfritt rostar, beror på vilken kvalitét av rostfritt vi snackar om, i vilken miljö den skall brukas därför att miljön kan utsätta det för olika agressiva kemiska föreningar eller för all del partiklar som kan sätta fart på rosten. En annan viktig sak är hur man hanterat det rostfria under tillverkningen av detaljen.

    Jag jobbar ju inom Offshore-industrin i Norge, och där jobbar jag med en väldans massa exklusiva dyra och märkliga material, som alla har sina för och nackdelar. Rostfritt hur bra det än är, kan t ex inte användas i vissa applikationer just för att det inte tål miljön så bra.

    Ett sådant ställe är brandvattensystemet på oljeplattformar, alltså det system som tar in havsvatten och vid brand startar enorma pumpar som sprutar havsvatten ur sprinklers på hela plattformen.

    Rostfritt tål inte att ha saltvatten ståendes i rören år ut och år in, därför används Titanrör av god kvalitét och givetvis så är alla kranar ventiler mm även de i Titan. Dyrt? Ja, vi snakar ju om rördimensioner från ca 30 tum ner till 1 tum och kilometervis av det.

    Rostfritt är även mycket känsligt för sprut från vinkelslip eller svets vi montering, därför att de heta partiklarna skadar de rostfria rörens naturliga oxidskikt, det som skyddar dem. Vi måste alltså noga täcka in dessa rör om vi kapar i närheten, för annars så kommer kapsprutet att tydligt synas som bruna rostprickar i ytan på de rostfria rören, vilket inte godtas av beställare eller försäkringsbolag då det ett kvalitétsavvik samt kan påverka säkerheten då rören kan försvagas av detta på sikt.

    Hur det nu är i fallet med BSR's avgasrör vet jag inte, men det kan vara sura föreningar eller partiklar från förbränningen som samlas där i röret och själva rostar och sen påverkar röret. Det kan kanske vara svetssprut eller liknande från tillverkningen som ger korrosionen en start.

    Ärligt talat så är det ganska ofta man kan se rostfärgat i div avgaspipor, även om det är rostfritt, frågan är ju om det är det rostfria röret i sig som rostat och gett den bruna färgen eller nåt som ligger på det rostfria och rostar. Man kanske skulle testa vad som händer om man försöker göra rent i röret, om det blir rent och fint igen, eller om det där bruna har bitit sig fast eller så.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936
    Fick följande PM av "Sol" som han bad mig lägga in här

    Bilen kjøres varierende , en dag langt ( 3-4 mil på eh gang ) andre dager på 1-2 mil omgangen. Grunnen til at det er litte vann nede i bunn er at det regnet på skråt når jeg tok bildet. men designen på avgassystemet er slik at rustfri delen som er oppå lager en kant som hinder at vannet kan ikke renne ut slik som er på Feritta eller JT. Og dette med rust begynte før Vegvesenet begynte med saltingen. Bilen er kjørt kun 18,000 km og kun 10,000 km med denne avgassen.
    BSR sitt originale svar er slik :
    Fra: BSR - Magnus [mailto:magnus@bsrab.se]
    Sendt: 29. november 2004 14:02
    Til: Autopower Norge A
    Emne: Re: Rustproblem med eksos fra BSR

    Hej,

    Detta är inget lustigt. Kondensvatten och metallpartiklar från avgaser
    blandat med vägsalt. Inget som ska ge garanti.

    Med vänlig hälsning
    BSR / Magnus

    I tillegg begynte lyden av eksosen å bli mer hørbart, brokker for mye. Noe som tyder på at ikke alt er bra på insiden.

  12. #12

  13. #13

    Svar från BSR

    Slutröret är gjort i 18/8. och som ett av de mer vetenskapliga inläggen här konstaterar är egentligen inget material "helt rostfritt".

    Aggresivt vatten , salt och metallpartiklar kan ge upphov till dessa symptom.
    I övrigt kan vi inte uttala oss varför denna kund råkat illa ut.

    BSR säljer ca 2000 avgassystem/år och det är första gången något sådant här inträffat.
    Fabriken tillverkar ca 50.000 system/år och de har varit med om några motsvarande enstaka fall i Tyskland.

    Uppgörelse med kunden har skett genom vår importör i Norge och vi beklagar naturligtvis det inträffade.

  14. #14

    Re: Svar från BSR

    Citat Ursprungligen postat av Rolf-BSR
    Slutröret är gjort i 18/8. och som ett av de mer vetenskapliga inläggen här konstaterar är egentligen inget material "helt rostfritt".

    Aggresivt vatten , salt och metallpartiklar kan ge upphov till dessa symptom.
    I övrigt kan vi inte uttala oss varför denna kund råkat illa ut.

    BSR säljer ca 2000 avgassystem/år och det är första gången något sådant här inträffat.
    Fabriken tillverkar ca 50.000 system/år och de har varit med om några motsvarande enstaka fall i Tyskland.

    Uppgörelse med kunden har skett genom vår importör i Norge och vi beklagar naturligtvis det inträffade.
    .
    Får fabriken tillfälle skall de analysera orsaken.

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    2 176
    BSR säljer ca 2000 avgassystem/år och det är första gången något sådant här inträffat.


    __________________________________________________ ____

    Ibland undrar jag.................Om jag ägt BSR så skulle jag givit ut ett nytt å försökt reklamera eller tagit smällen själv..................vad är kostnaden för ett sånt om man får fråga?

    Är det bara jag som resonerar så här?

    mvh matte

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    252
    Ja men allvarligt talat, om det nu är så att detta verkligen är det enda fallet på 2000 system så är väl det ett solklart fall för reklamation eller??? Eller ett på två tusen kanske de räknar som vanligt......

    Nä putsa rent och kolla om metallen är angripen, och i så fall släng på en ny dämpare. Ni får väl ta lite av vinsten på de andra 1999 systemen och betala med.

    BSR är ju seriösa!!!

    En missnöjd kund kan man nonchalera, men EN missnöjd kund som håller till på detta forum kan ej nonchaleras!!!

    MVH/T
    | Kör: SAAB 9-3 Aero '01 | Åker: Volvo 965 '95

  17. #17
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 572
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av tompathepilot
    En missnöjd kund kan man nonchalera, men EN missnöjd kund som håller till på detta forum kan ej nonchaleras!!!
    Helt rätt! Och denne kund håller inte ens till här hos oss men jag tyckte det var intressant att ta upp hans problem.

    Känner mig lite som Sverker faktiskt. Omtumlande känsla.

  18. #18

  19. #19

    Ang. avgassystem.

    Normalt reklamtionsförfarande är att man först vill se produkten och konstatera vad som kan vara fel.(Ett foto avslöjar inte allt) Ibland kan det vara yttre omständigheter som inte beror på felaktigheter på produkten.
    Byter man delen kan det leda till att även nästa del får samma skada.
    I detta fall vet vi inte vad som orsakat "skadan".

    Även om systemen är rostfria kan man inte begära att de har nyskick under hela garantitiden.

    Är det fel på produkten är det naturligtvis självklart att kunden skall ha en ny detalj om det är inom garantitiden.
    Naturligtvis kan kunden få en ny slutljuddämpare och är det "gränsfall" för garantin kan vi göra en "specialuppgörelse" med kunden.

    I detta fall hade vår importör i Norge erbjudit kunden att lämna tillbaka systemet och det verkade han acceptera !

    Fabriken skall titta på systemet så fort det kommer i retur och se om något är fel och därefter kommer kunden åter att kontaktas via vår importör.

    I övrigt får vi sätta in oss in i fallet innan vi kommenterar ytterligare.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 521
    En annan sak som kanske man bör tänka på, är att det faktiskt kan vara en så simpel sak som materialfel.

    Givetvis blir det inte roligare för kunden för det, och de som säljer saken har ändå ansvaret att se till att det blir rätt i slutänden för kunden.

    Men även om det är tråkigt för kunden så bör man ta detlite med ro tills saken är mer utredd mm. innan man kastar yxor hit och dit.

    De som säljer produkdukten är kanske inte de som fysiskt tillverkar den.

    De som faktiskt tillverkar den köper in material i vald kvalitet för detta, men jag har svårt att tro att tillverkare av teknikst sett så simpla saker som avgassystem skulle bemöda sig eller ha råd med djupgående materialanalyser på varje leverans av material.

    Att så sker regelmässigt inom t ex. offshorebranshen är nåt helt annat och beror på de otroligt höga säkerhetskraven i första hand, och de höga priset på allt i andra hand.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. dubbla utblås med 4 eller 2 utblås? 1 eller 2 dämpare?
    Av guzten i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 16:57
  2. Dtm utblås og 900
    Av lelle^^ i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2007-11-13, 17:32
  3. två utblås
    Av la_tobbe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-03, 18:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •