Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Turbogurus; jag har några frågor till er!

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131

    Turbogurus; jag har några frågor till er!

    Hej!

    Jo jag har ett par funderingar. Vattenkylningen som sitter på turboaggregat, kan man strunta i att koppla in den?

    2. Hur fort tåls ett normalt aggregat att spoolas? Jag ska som sagt bygga med dubbla turbos, och jag funderar på om man ska smyga igång aggregat nr 2, på bekostnad av lite lite sämre spool på agg nr1. Det är antingen det eller att man ger fullt ös med avgaser in i turbo nr2, när trycket är uppe i nr 1. Fast detta kanske sliter något väldigt på turbon? Att aggregatet står tvärstilla och sen får en redig sup med avgaser.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Turbogurus; jag har några frågor till er!

    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Hej!

    Jo jag har ett par funderingar. Vattenkylningen som sitter på turboaggregat, kan man strunta i att koppla in den?

    2. Hur fort tåls ett normalt aggregat att spoolas? Jag ska som sagt bygga med dubbla turbos, och jag funderar på om man ska smyga igång aggregat nr 2, på bekostnad av lite lite sämre spool på agg nr1. Det är antingen det eller att man ger fullt ös med avgaser in i turbo nr2, när trycket är uppe i nr 1. Fast detta kanske sliter något väldigt på turbon? Att aggregatet står tvärstilla och sen får en redig sup med avgaser.

    Ja man kan strunta i att koppla in vattenkylningen, men jag kan inte se en enda vettig anledning till att strunta i det. För det är inte svårt att koppla in, ja resten av ditt tänkta projekt får inkoppling av vattenkylningen att te sig som tidsfördriv på ett dagis...


    Tror inte det är så allvarligt känsligt med att spola upp snabbt, men varför inte se till att göra övergången inkopplingen lite mjuk då, det bör väl gå genom att ha en dämpning eller nåt på det tänkta spjället eller en tryckbelastad stegvis öppning som kan tillåta ett visst läckage över ett visst avgastryck så att turbon får en mindre stöm avgaser som puttar igång den. Men som sen öppnas helt när så är dags och då snurrar ju redan turbon rätt rejält.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131

    Re: Turbogurus; jag har några frågor till er!

    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418


    Ja man kan strunta i att koppla in vattenkylningen, men jag kan inte se en enda vettig anledning till att strunta i det. För det är inte svårt att koppla in, ja resten av ditt tänkta projekt får inkoppling av vattenkylningen att te sig som tidsfördriv på ett dagis...


    Tror inte det är så allvarligt känsligt med att spola upp snabbt, men varför inte se till att göra övergången inkopplingen lite mjuk då, det bör väl gå genom att ha en dämpning eller nåt på det tänkta spjället eller en tryckbelastad stegvis öppning som kan tillåta ett visst läckage över ett visst avgastryck så att turbon får en mindre stöm avgaser som puttar igång den. Men som sen öppnas helt när så är dags och då snurrar ju redan turbon rätt rejält.


    MVH Tony

    Tanken med frågorna var att få lite diskussion, för jag har inte allt till 100% klart för mig. Att smyga igång turbon var tanken från början. Ska nämligen använda en tryckklocka som styrning. Har alla ritningar klara, ska skära ut trycksidans ventil imorrn. Avgassidans reglering måste jag veta diametern på tryckkärlsröret som jag ska använda, annars så är allt klart, ink grenrörsdesign.

    Vattenkylningsfrågan var mer tanken så att man kan provstarta o så utan att det är farligt för turboaggregaten, för som du säger så är det ju rätt så simpel historia. Kan man seriekoppla vattenkylningen på aggregaten? (Oljan går ju inte att seriekoppla, det säger ju sig själv).

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Eftersom snurrorna är utförda för att köras med vätskekylningen inkopplad så blilr de avsevärt varmare i lagerhuset om du skiter i att koppla in kylningen. Du är smart om du inte seriekopplar kylvattnet.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Eftersom snurrorna är utförda för att köras med vätskekylningen inkopplad så blilr de avsevärt varmare i lagerhuset om du skiter i att koppla in kylningen. Du är smart om du inte seriekopplar kylvattnet.

    För att ingen ska missförstå att jag menade att det var lika bra utan vattenkylningen inkopplad, så säger jag det nu.

    Det går att skita i att koppla in vattenkylningen, många åker så utan nämnvärda problem. Men, givetvis ökar risken för att få problem eller att lagren slits fortare, just för att lagerhuset då går varmare när bara oljan för ta hand om kylningen. Och i ett lagerhus med både olja och vatten så är naturligtvis oljemängden i huset mindre för att få plats med kanaler för vattenkylningen.

    Och som jag sa, så finns det inga vettiga skäl i sig att skita i att koppla in det, mer än om man bara ska testa lite med turbona då.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Några frågor angående Chip Steg 1 till Saab 9-3?
    Av 9-3_Freak i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-05-01, 14:05
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 19:17
  3. Några frågor...
    Av plingan i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-17, 12:50
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-18, 09:47
  5. Saab 9-5 2.3t några frågor angående byte till td04??
    Av zippa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-12-09, 10:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •