Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Konstigt uppförande värmestolar i ny bil

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3

    Konstigt uppförande värmestolar i ny bil

    Hej
    Hämtade min 9-5 2,3t 2006 i fredags. Läste instruktionsboken och genast börjar man "ställa in" saker.

    Man kan ställa in bakrute och spegeldefrostern att starta automatiskt genom att hålla knappen inne i ett par sekunder. Displayen visar då "ACC: automatisk defroster bakruta". Denna funktionen verkar fungera.

    Stolsvärmen kan ställas in på liknande sätt. Displayen visar då "ACC: automatisk sistsvärme". Denna funktionen verkar INTE fungera. Stolsvärman skall alltså starta "om det behövs" dvs om stolen är kall och yttertempen "tillräckligt låg". Inget händer trots att bilen (stolen) är kall och minusgrader ute.

    Återställer jag då till manuell hantering (håller knappen inne tills displayen säger "ACC: manuell sitsvärme" uppträder konstiga saker.

    Stolsvärmeknapparna har 2 lampor numera i st för den äldre 3 ställiga ratten.

    Trycker jag på knappen på förarsidan tänds även passagerarknappen. De är tända i ca 5 sekunder och sedan släcks de.
    Trycker jag igen tänds kanske bara passagerarsidan och då med 2 lampor tända. Trycker jag på passagerarknappen tänds kanske bara den eller bägge knapparna med en eller två lampor.

    Den funktionen verkar ha "fått spelet".

    Jag har också försökt att kalibrera systemet utan någon förändring. Kalibrering görs genom att trycka in Auto och Recirc samtidigt. Displayen visar då "ACC: Kalibrering startad". Jag får inget svar i displayen när den är klar.

    Gör jag något fel ?

    Defrosterfunktionen tycker jag är bra men jag vill nog kunna styra stolsvärmen själv.

    Tack på förhand för all input i detta.

    Björn
    SAAB 9-5 SC 2,3t Aut Nav Jet black

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3
    Fixat av verkstaden.

    När handsfree tillbehöret monterades gjordes en genomföring av en liten kabel till en knapp som sitter till vänster om växelspaken. Antagligen har man behövt lossa nedre delen av ACC panelen och då har ett kontaktdon släppt och skapat lite varierande kontaktproblem.

    Detta gjordes innan leveransen av nya bilen. Efter jag har kört ett antal mil har kontakten lossnat mer och slutat fungera. Antagligen har den väl genomförda leveranskontrollen inte visat något fel.

    Men jag är nöjd med att felet är fixat och att orsaken var självklar.

    Björn
    SAAB 9-5 SC 2,3t Aut Nav Jet black

Liknande ämnen

  1. Uppgradera CAB -04 med värmestolar??
    Av Trued i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-05-22, 22:55
  2. Besynnerligt uppförande T7-motor
    Av bollman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2006-07-21, 21:38
  3. Uppförande med 9000 svänghjul
    Av Joni i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-06-29, 10:13
  4. Konstigt uppförande på 9000 2,0
    Av LO_R1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-16, 20:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •