Sidan 1 av 8 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 150

Ämne: B204TT -Opel ascona B

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131

    B204TT -Opel ascona B

    Hej!

    Vissa har sett mina frågor på motordelen, så jag tänkte att jag slänger upp projektet här. Det ska bli (förhoppningsvis) en dubbelturbosmälla. Lägger upp lite bilder först.





    2st TD04HL-15G från Volvo 850 T5 &T5R. Ett T04b från en lastbil, orkar ca 350hk.






    Tanken är att turbo nr1 ska ladda först, sen ska en ventil öppna som tillåter nr2 att vara med och ladda. Ska sitta en ventil i grenröret, och en på trycksidan. Wastegate ska enbart sitta i agg nr1.









    Lite balla verktyg jag skaffat nyligen. Mutterdragaren är riktigt ball. Drar ca 850nm vid ca 100l/min. Låter som en F1:a, riktigt rapp o go. Min gamla drog ca 200nm och 225l/min. Denna var från jula...


    Jag har några frågor också.

    1. Kan man bara strunta i vattenkylningen på turbosarna?

    2. Wastegateklockorna har det spruckit lite i vid röret, hur lagar man detta enklast? Har tillgång till massa verktyg.

    3. Balansaxlarna, hur göra med dessa? Bara demontera kedjorna? Låta det vara som det är? Plocka bort dom och plugga igen hålen som blir?



    Nästa steg på projektet är; Bygga motorstativ. Tänkte köpt ett på Biltema med dom vet inte när dom får in dom i lager igen. Så jag skär ut några bitar och bygger ett själv. Ska förhoppningsvis även skära ut avgasfläns och turboflänsar i nästa vecka. Sen när jag fått upp motorn i ett stativ så ska den demonteras till viss del och ses över, sen får jag se hur jag går vidare. Behövs det så blir det ringbyte, kamkedjebyte och lagerbyte. Har gjort lite ritningar på styrningen på avgassidan, men innan jag har börjat på grenröret och vet dimensionerna på rören så kan jag inte rita och bygga ventilen.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Ser fint ut det där!

    Rasmus gamla motor?

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Weggen
    Ser fint ut det där!

    Rasmus gamla motor?

    /Marcus

    Yes. Trevlig kille, kom och lämna grejerna till mig, slapp jag åka ca 35mil.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    385
    Om du har läst RonnyO projekttråd så visar han exakt hur man pluggar igen balansaxlarna, mkt enkelt och smart. Jag fattar det nu tom :P

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Nej det har jag inte gjort. Ska göra det nu.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Skärt ut flänsar till grenröret nu.




    Fixat alla delar till ett motorstativ också. Är nästan helt klart, men gasen till svetsen tog slut.


  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Hmm.. har du tillgång till fräs?

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    1. Nej
    2. Löd
    3. Redan besvarat...

    För övrigt ett kul projekt.. detta vill jag vara med och följa... varför inte alla tre aggen när du ändå bygger...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av RT
    Hmm.. har du tillgång till fräs?
    Fräs (CNC), Vanlig fräs, svarv (CNC), Vanlig svarv, Laserskärare (CNC), Stansmaskin (CNC), Kapsåg, TIG, MIG/MAG, GAS, Pelarborr, Slipmaskiner, Rörbock (CNC), Vanlig rörbock, Pressverktyg. Finns mer som jag inte orkar skriva. Detta är de stora grejerna.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    1. Nej
    2. Löd
    3. Redan besvarat...

    För övrigt ett kul projekt.. detta vill jag vara med och följa... varför inte alla tre aggen när du ändå bygger...

    Har kommit fram till att vattenkylningen ska användas och balansaxlarna ska bort. Inget stort jobb att ta bort dom precis. Tar väl några minuter att få fram pluggarna.


    Tre agg... njaee Effekt per krona är ledordet i detta bygge Alltså finns det ingen anledning att gå upp på större agg, iom att jag inte ska byta kolvar och stakar. Tanken är att bygga en stark, körbar motor så billigt som möjligt utan massa löjliga chansningar. Inte dumsnålhet alltså.


    Du har bromsat din 2.0t till ganska fin effekt må jag säga. Vad har du för kamaxlar och fjädrar och vad gick dessa på? Är toppen rörd? Vart mappade du och vad kan man vänta sig att det kostar att få en motor mappad? Skicka gärna PM ifall du inte vill skriva här.


    Hade tänkt att köra med T5-systemet och få motorn mappad i bänk sen. Åsikter?

    Motorn ska byggas klar innan bil inskaffas, har dock redan bestämt vad jag ska ha för något så grenrör och tråg och sånt byggs efter vad jag har att spela på i plats.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    kamaxlarna är sweedspeed och kan köpas genom Nordic som även mappat min bil... yes, toppen är orörd, änsålänge.. kostnad? hmm.. olika, men nordic är säkert intresserade.. kolla med Sasse här på forumet..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Förresten, jag tillägga att om jag lyckas få fram vilken kvalisort på stålet jag ska ha till grenröret ikväll så beställs det imorrn.


    Nordic, har dom bromsbänk?

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Nordic, har dom bromsbänk?
    Definitivt... Rototest..

    kolla film på min...
    http://www.twinpipe.se/9-3_mike_twinpipe_se.wmv
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Citat Ursprungligen postat av RT
    Hmm.. har du tillgång till fräs?
    Fräs (CNC), Vanlig fräs, svarv (CNC), Vanlig svarv, Laserskärare (CNC), Stansmaskin (CNC), Kapsåg, TIG, MIG/MAG, GAS, Pelarborr, Slipmaskiner, Rörbock (CNC), Vanlig rörbock, Pressverktyg. Finns mer som jag inte orkar skriva. Detta är de stora grejerna.
    Klart intressant! Då kanske jag kommer till dig när det blir dags för lite flänsjobb..

    I övrigt ett intressant bygge! Är helt klart intresserad av styrningen på avgassidan.

    /RT

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    ska du använda en WG som "ventil" för styrning av avgaserna??
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    ska du använda en WG som "ventil" för styrning av avgaserna??

    Njaaaeee. Jag ska ha ett spjäll, liknande ett gasspjäll. Detta öppnas av en wastegateklocka. Alltså så att när laddtrycket är 1 bar = stopp. 1.2bar= lite öppet (för att spoola turbon), och 1.5bar fullt öppen. Ungefär så, inte exakt uträknat klart o sånt än. Jag har gjort alla ritningar klart. Behöver bara dimensionen på röret som spjället ska sitta i. Det är mycket som som går hand i hand så att säga. Tex; Kan inte bygga klart motorstativet utan att fyllt gas, och utan motorstativ eller gas kan jag inte bygga grenrörsmall o så. Utan grenrörsmall och dimensioner och stålkvalietet kan jag inte beställa rören osv. Allt måste klaffa i tur och ordning för att det ska gå ihop. Förhoppningsvis om saab-folket är lite alert och svarar på mina frågor om stålkvalietet så är det mesta i hamn


    Jag önskar bromsa motorn separat i bänk, alltså utan att den sitter i en bil. Detta har inte NordicUhr va?

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    switch här på forumet fixar grenrörsstål om du behöver... annars har www.EAAB.com oxå stål tror jag...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    switch här på forumet fixar grenrörsstål om du behöver... annars har www.EAAB.com oxå stål tror jag...
    Jag jobbar på mekanisk firma så problemet är inte att få fram grejer, utan att det finns för mycket att välja på!

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    switch här på forumet fixar grenrörsstål om du behöver... annars har www.EAAB.com oxå stål tror jag...
    Jag jobbar på mekanisk firma så problemet är inte att få fram grejer, utan att det finns för mycket att välja på!
    http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ght=xr%F6r
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Låter lite som Hilmerssons manta att du ska ha olika spjäll som öppnas beroende på laddtryck och med två turbos istället för turbo/kompressor, varför inte bara köra med mindre laddtryck på båda aggregaten så får du rätt snabb spool-up tid men endå effekten?

Liknande ämnen

  1. Opel Corsa 2.0t
    Av RCM i forum Projekt
    Svar: 153
    Senaste inlägg: 2019-09-13, 20:39
  2. Ascona B med Saab 2.0T motor.
    Av uffe olsson i forum Projekt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2016-07-21, 01:11
  3. Går bra för Opel.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 23:38
  4. Saab motor i en Ascona B
    Av Jonas-L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 02:09
  5. Opel ascona a ägare....!!
    Av hansen78 i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •