Sidan 3 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 150

Ämne: B204TT -Opel ascona B

  1. #41
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    hur mycket effket sattsar du på

    Får jag iordning på turbosystemet så har jag ju luft för 550hk iaf. Vore kul med 500 jämnt.

  2. #42
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av RT
    Se till att klocka kammarna - det lönar sig i slutändan. Ang kamdrev så använder du orginal som du slipar bort klacken på och drar sedan skruven lite extra. Sitter som berget..

    Ang. btr så kommer jag köra med 3,0 org. btr som skall "klämmas" till ett lite högre grundtryck.

    Soppaledningar är det väl lite delade meningar om vad jag förstått. Finns "sportbilar" som slukar en hel del bränsle men tittar på man ledningarna så sitter där ingen gardenaslang...

    /RT

    Klocka kammarna är det ingen tvekan om att jag ska göra. Har alla mätgrunkor så. Det där med att slipa bort klacken låter risky, har du nån som kan styrka detta? Det är väl en sorts ersättning istället för ställbara drev att göra så antar jag.

    Btr: Frågan är väl snarare om originalet orkar hantera dom flödena som blir för en 500hk pjäs.

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Citat Ursprungligen postat av RT
    Se till att klocka kammarna - det lönar sig i slutändan. Ang kamdrev så använder du orginal som du slipar bort klacken på och drar sedan skruven lite extra. Sitter som berget..

    Ang. btr så kommer jag köra med 3,0 org. btr som skall "klämmas" till ett lite högre grundtryck.

    Soppaledningar är det väl lite delade meningar om vad jag förstått. Finns "sportbilar" som slukar en hel del bränsle men tittar på man ledningarna så sitter där ingen gardenaslang...

    /RT

    Klocka kammarna är det ingen tvekan om att jag ska göra. Har alla mätgrunkor så. Det där med att slipa bort klacken låter risky, har du nån som kan styrka detta? Det är väl en sorts ersättning istället för ställbara drev att göra så antar jag.

    Btr: Frågan är väl snarare om originalet orkar hantera dom flödena som blir för en 500hk pjäs.
    Visst tar man en risk men klacken som finns orginal är endast till för att underlätta vid montering av dreven på linen. Om skruven lossnar så hjälper inte klacken ett jävla piss iaf. Kolla på nya SS - där finns då mig veterligen inga klackar? Många på forumet inkl. jag har kört/kör utan klack och det går finfint. Sedan slår jag en liten varning för billiga ställbara från ett visst företag..

    /RT

  4. #44
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    speedparts har ju biliga drev 1500kr eller nått sen så kan du köpa riktiga alumeck kam drev från trollspeed för 3-4k

    går säkert bra att köra utan klacken vet att många gör det jag gör det inte och skulle aldrig göra det heller men det är bara min åsikt och mitt sätt

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Ska ta och undersöka detta med att slipa bort klacken först. Ska prova lite på dom gamla dreven och se vad det ger.


    Nån som vet vart man kan få tag på vettiga spridare till bra pris? Runt 750cc behöver dom vara på.

  6. #46
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Ska ta och undersöka detta med att slipa bort klacken först. Ska prova lite på dom gamla dreven och se vad det ger.


    Nån som vet vart man kan få tag på vettiga spridare till bra pris? Runt 750cc behöver dom vara på.
    Ang. spridarna så sätt ut en köpes på stcs samt yatzy.. finns många privatimportörer i vårt lilla land..

  7. #47
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    För att få bekräftat: Spridarna till T5 är högohmiga?

  8. #48
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    För att få bekräftat: Spridarna till T5 är högohmiga?
    Ja.

    Skall du köra på BF98 eller?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    För att få bekräftat: Spridarna till T5 är högohmiga?
    Ja.

    Skall du köra på BF98 eller?
    Det var tanken iaf. Har funderat även på etanol, men frågan är vilket som är bäst? Beror väl på mapparen lite också. Klart är iaf att det är T5 som gäller.

    Ang. spridar: Men lågohmiga kan man väl sätta ett förkopplingsmotstånd på också eller? Kanske inte är lika bra?

  10. #50
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Citat Ursprungligen postat av RZ
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    För att få bekräftat: Spridarna till T5 är högohmiga?
    Ja.

    Skall du köra på BF98 eller?
    Det var tanken iaf. Har funderat även på etanol, men frågan är vilket som är bäst? Beror väl på mapparen lite också. Klart är iaf att det är T5 som gäller.

    Ang. spridar: Men lågohmiga kan man väl sätta ett förkopplingsmotstånd på också eller? Kanske inte är lika bra?
    Du måste sätta ett effektmotstånd innan lågohmiga spridare för annars går stegen i ECU:n. En annan lösning är att bygga en peak&hold driver som triggas av ECU:ns "vanliga" driver.

    Nackdelen med en resistor i serie med spridaren är att man förlorar meningen med lågohmiga spridare dvs att få en snabbare och mer exakt öppning.

    Sök på forumet så hittar du förmodligen något matnyttigt om drivsteg..

    /RT som går och sussar nu..

  11. #51
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    spridare finns finns hos tex www.maptun.se kostar runt 4-5k för 4st 750cc

  12. #52
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Hur stora spridare behövs för 500hk egentligen? Enligt http://web.telia.com/~u53104261/formler.html så måste jag ha ~750cc men jag undrar om det stämmer och hur det är om man höjjer bränsletryck, fördelar/nackdelar.

  13. #53
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    beror ju på som sagt vilket bränsle tryck du ska ha tror att det räcker alldes ut märkt med 620cc spridare ivärsta fall får du öka trycket lite gran

    9-3mike kör ju med 620 spridare och bänka 520hk hos nordic vet inte vad han har för bränsletryck dock

  14. #54
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    beror ju på som sagt vilket bränsle tryck du ska ha tror att det räcker alldes ut märkt med 620cc spridare ivärsta fall får du öka trycket lite gran

    9-3mike kör ju med 620 spridare och bänka 520hk hos nordic vet inte vad han har för bränsletryck dock

    Skulle vara smidigt med ~620 spridare istället, sett att det finns många såna till salu ett antal tusen billigare än 750. Skulle väl kunna öka trycket lite iofs.

  15. #55
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    ja varför inte själva kör har jag byt upp mig till 1000cc spridare i år och kommer att ligga runt 3.8bar

  16. #56
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Kan ju vara rätt skönt att veta att man har marginal om det nu börjar spika.....

  17. #57
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    9-3mike kör ju med 620 spridare och bänka 520hk hos nordic vet inte vad han har för bränsletryck dock
    3bar gbtr..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  18. #58
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Liten uppdatering igen, dock en väldigt misslyckad sådan:

    Köpte en ventilfjäderkompressor på biltema och tänkte att den fungerar väl iaf en liten stund. Den fungerade inte alls. Provade att bygga om den lite men det löste ju inte saken. Nu måste jag snoka rätt på ett BRA sätt att få loss ventiler och fjädrar, utan något biltemabajs. Så jag har spenderat senaste 1.5h i garaget till ingen nytta, vilket gör mig lätt irriterad. Det värsta är det att jag inte kan göra någonting just nu, måste få hem nya lager, packningar, kamkedjesats. Hade jag fått ur ventilerna kunde jag iaf putsat till toppen lite.

  19. #59
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 819
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Liten uppdatering igen, dock en väldigt misslyckad sådan:

    Köpte en ventilfjäderkompressor på biltema och tänkte att den fungerar väl iaf en liten stund. Den fungerade inte alls. Provade att bygga om den lite men det löste ju inte saken. Nu måste jag snoka rätt på ett BRA sätt att få loss ventiler och fjädrar, utan något biltemabajs. Så jag har spenderat senaste 1.5h i garaget till ingen nytta, vilket gör mig lätt irriterad. Det värsta är det att jag inte kan göra någonting just nu, måste få hem nya lager, packningar, kamkedjesats. Hade jag fått ur ventilerna kunde jag iaf putsat till toppen lite.
    Biltemas funkar bra om man bygger om den rätt...
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  20. #60
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Jadu, min ser ut på ett ungefär likadant, dock så tycker jag den fungerar precis skit. Har fixat en riktig lösning på det hela. Ordnat så jag får tillgång till en riktig ventilurtagarmaskin. Får låna den hos en motorrenoveringsfirma.

Liknande ämnen

  1. Opel Corsa 2.0t
    Av RCM i forum Projekt
    Svar: 153
    Senaste inlägg: 2019-09-13, 20:39
  2. Ascona B med Saab 2.0T motor.
    Av uffe olsson i forum Projekt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2016-07-21, 01:11
  3. Går bra för Opel.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 23:38
  4. Saab motor i en Ascona B
    Av Jonas-L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 02:09
  5. Opel ascona a ägare....!!
    Av hansen78 i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •