Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 150

Ämne: B204TT -Opel ascona B

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Orrez
    Låter lite som Hilmerssons manta att du ska ha olika spjäll som öppnas beroende på laddtryck och med två turbos istället för turbo/kompressor, varför inte bara köra med mindre laddtryck på båda aggregaten så får du rätt snabb spool-up tid men endå effekten?

    För att då går hela poängen förlorad. Då skulle jag lika gärna kunna ha ett stort aggregat enbart. Måste ladda turbosarna i steg.

  2. #22
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131







    Liten uppdatering... Byggt klart stativet, blev väl sådär. Fungerar iaf och till en mycket ringa kostnad. Plockat bort insug, kabelhärvan, ventilkåpa, oljefilterhus och oljetråg. Ser rätt bra ut inte sant?

    Eftersom det ser så pass bra ut funderar jag på om det är någon idé att riva isär och byta lager och kolvringar. Ska lossa på några lager och titta på dom iaf. Även kamkedjan funderar jag på om det är nån idé. Motorn påstås ha gått 16000mil. Balanasaxlarna ska VÄCK iaf. Är en smal sak att plugga dom.

    Har bestämt mig för att göra nya flänsar så jag kan bygga ett grenrör i rostfritt istället. Nån som vet vart man kan köpa korta bitar rakt rör? Böjjar fanns till bra pris, men rakt rör var minsta beställning på 6m och det känns tungt

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Uppdatering igen, dock utan bilder. Har plockat bort balansaxlarna och ska svarva pluggar imorrn. Har målat blocket också.

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 602
    Vart köpte du muttermaskinen samt hur mycket kostade den???

    Skicka PM om du inte vill skriva i inläggen
    Hinner inte med allt.....

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av fredde1
    Vart köpte du muttermaskinen samt hur mycket kostade den???

    Skicka PM om du inte vill skriva i inläggen

    Jadu, köpte den av en resande försäljare som kom i sin lilla Snap-on buss. Pris, om jag inte minns fel strax under 3500:- ink moms.

  6. #26
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Uppdatering igen, dock utan bilder. Har plockat bort balansaxlarna och ska svarva pluggar imorrn. Har målat blocket också.
    Detdär tycker jag är intressant... visa hur du gör med lite bilder o så...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  7. #27
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Malmköping
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Uppdatering igen, dock utan bilder. Har plockat bort balansaxlarna och ska svarva pluggar imorrn. Har målat blocket också.
    Detdär tycker jag är intressant... visa hur du gör med lite bilder o så...
    Finns i ronny-o gamla tråd med bra bilder och beskrivning...

  8. #28
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    ja, men jag tänkte på hur skurten ska lösa det..
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Har fått några pluggar svarvade idag. Fick hjälp av en kille som körde dom i cnc-svarv så jag slapp svarva manuellt. Så det blev 3st extra pluggar. Blocket fick ett lager med färg till nyss också. Ska ut och meka vidare snart.



    Mike: Jag gör likadant som RonnyO.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Målat och plockat isär motorn.




    Så här såg kolvarna och loppen ut. Ett lopp såg lite dåligt ut, men inte värre än att det går att tvätta och slipa lite lätt på det.


    Ett par pluggar till balansaxlarna.


    Veven. Saknar hylsa för att få loss stakarna, löser sig imorrn.


    Toppen ser riktigt bra ut.





    Håller på att pula ihop en beställning på delar. Blir nya lager, packningar, kamkedja, löpskenor och ställbara kamdrev. Ska plocka ur ventilerna ur toppen och putsa till den lite. Byta till kraftigare ventilfjädrar och sen blir det även andra kamaxlar, troligtvis omslipade. Har även beställt grenrörsböjjar och fixat så jag får lite korta bitar rakt rör också.


    Vad ska jag ha för spridare till detta? Nån med ett bra förslag? Bränslepump? Hur kraftigt behöver bränslesystemet vara? Storlek på fuelrail?

  11. #31
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Jobbat mer idag, dock så orkar jag inte ta några bilder nu. Tagit ur kolvarna och stakarna. Demonterat kamaxlarna och tryckarna. Knackade in lagrena till balansaxeln och monterade pluggarna. Gängade upp hålet för spännaren och drog i en skruv där. Gjort en tvätt på oljetråget så jag kunde ta med det in och ska strax börja rita upp trågflänsen i cad. Lurar lite på att tvätta blocket i maskin (riktig motortvättsmaskin), och samtidigt slänga in kolvar och stakar i tvätten så dom blir rena och fina.

    Kan tillägga att jag ordnat fram slipmaskin och stift så jag ska putsa till toppen lite också. Ta bort gjutskägg, vågar mig inte på att göra nån annan portning. Letar kraftigare ventilfjädrar, nån som vet vart?

  12. #32
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    385
    Trollspeed tror jag att det finns hos.

  13. #33
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    skicka ett pm till NP på forumet eller så ringer du trollspeed eller maptun men då kostar det lite mer

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    skicka ett pm till NP på forumet eller så ringer du trollspeed eller maptun men då kostar det lite mer
    Mats sa niklas persson, är det samma som NP?

  15. #35

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    jepp detbär samma person han heter NP på forumet

    http://forum.saabturboclub.com/profile. ... file&u=487

    Kanon! Har dratt iväg ett PM till NP nu. Ska köpa fjädrar och försöka få mina kammar omslipade av Mats. Hur är det med ställbara kamdrev, måste man ha detta till omslipade kammar?

    Nån som har koll på detta med bränslesidan? Just nu har jag ett helt originalinsug med tillhörande spridare+ fuelrail och regulator.

    Vad finns det för varianter på spridare? Måste man byta regulator eller funkar originalet? Fuelrail? Nån som har koll får gärna göra en liten utläggning, skulle vara mycket intressant!!!

  17. #37
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg


    Hur är det med ställbara kamdrev, måste man ha detta till omslipade kammar?

    Nån som har koll på detta med bränslesidan? Just nu har jag ett helt originalinsug med tillhörande spridare+ fuelrail och regulator.

    Vad finns det för varianter på spridare? Måste man byta regulator eller funkar originalet? Fuelrail? Nån som har koll får gärna göra en liten utläggning, skulle vara mycket intressant!!!
    Ja, kammarna måste klockas om för optimal prestanda.

    Så här har jag fixat mitt bränsle för 500hk...

    http://www.maptun.com/webshop/shop_info ... tegori=375
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Även när det är omslipade origialkammar? Well, det rätta är väl att fråga Mats himself.

    Bränslesystemet verkar fint men dyrt. Men intressant länk helt klart. Ska undersöka lite alternativ. Fuelrailen bygger jag själv iaf. Kopplingar och sånt kan jag tillverka. Spridare går ju inte att göra så mycket åt, det är bara att köpa. Bränsletrycksregulator måste det finnas olika alternativ. Sen är frågan om man ska skaffa dubbla origialpumpar eller en stor. Hmmm

  19. #39
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    hur mycket effket sattsar du på

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Se till att klocka kammarna - det lönar sig i slutändan. Ang kamdrev så använder du orginal som du slipar bort klacken på och drar sedan skruven lite extra. Sitter som berget..

    Ang. btr så kommer jag köra med 3,0 org. btr som skall "klämmas" till ett lite högre grundtryck.

    Soppaledningar är det väl lite delade meningar om vad jag förstått. Finns "sportbilar" som slukar en hel del bränsle men tittar på man ledningarna så sitter där ingen gardenaslang...

    /RT

Liknande ämnen

  1. Opel Corsa 2.0t
    Av RCM i forum Projekt
    Svar: 153
    Senaste inlägg: 2019-09-13, 20:39
  2. Ascona B med Saab 2.0T motor.
    Av uffe olsson i forum Projekt
    Svar: 93
    Senaste inlägg: 2016-07-21, 01:11
  3. Går bra för Opel.
    Av Mr Aero i forum Off Topic
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 23:38
  4. Saab motor i en Ascona B
    Av Jonas-L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-16, 02:09
  5. Opel ascona a ägare....!!
    Av hansen78 i forum Projekt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-08, 23:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •