Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: NOSTALGI!

  1. #1
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469

    NOSTALGI!

    Städade lite i gömmorna nu ikväll och hittade en "Turbo-trycket" nummer 3 / 1998. Massvis med 99or & og900 i den kan jag säga.

    Det jag reagerade mest på var en resultatlista på acc tävling som var med. De 47 första tiderna var under 10sek, vilket jag tycker var mycket bra. Snabbaste tiden var 8.30!!! Tvåan hade 8.84! Vilka tider! Vilka rulade på den tiden, någon som vet?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  2. #2
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Oj oj oj!

    Finns det något sätt man kan få tag på gamla Turbotryket via klubben på nätet lr liknande??

    Lr skulle det vara okay för klubben om man scannade in tidningen o la ut den som PDF-dokumment??

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ytterby, Kungälv
    Inlägg
    5 550
    Medlem#
    829
    Jag har några nummer sedan tidigare .. va ju med i klubben rn ggn förrut oxå så .. (kan varit medlemsnr 684 .. hittar inte mitt gamla medlemskort just) .. men gick ju tyvärr ur några år då man körde MC =( .. så saknar ju ett gäng nummer

    Skall kolla om jag kan scanna dom jag har .. skulle ju vara kul att lägga upp på medlemsidoena sedan ju ..
    /M.Krantz no.829 ..
    Kör med-9³ SC 2.0t BP -08 .. Glider med-9³ Aero Cab -00 .. Parkerad-9³ Aero Salomon Ed. -02
    RIP-9000 Aero -97 .. Stulen och inlöst-ng900 -96 SET CAB

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528

    Re: NOSTALGI!

    Citat Ursprungligen postat av MrTurbo
    Städade lite i gömmorna nu ikväll och hittade en "Turbo-trycket" nummer 3 / 1998. Massvis med 99or & og900 i den kan jag säga.

    Det jag reagerade mest på var en resultatlista på acc tävling som var med. De 47 första tiderna var under 10sek, vilket jag tycker var mycket bra. Snabbaste tiden var 8.30!!! Tvåan hade 8.84! Vilka tider! Vilka rulade på den tiden, någon som vet?

    Dock ska man komma ihåg att tiderna som presteras under en accelerationstävling beror väldigt mycket på vilken sträcka man rejsar på, och hur bilarna placeras i starten och hur det påverkar triggningen av startfotocellen, eller tummen....

    Jag vet att man hade lite dålig koll på vilken sträcka man körde på äldre klubträffar, typ -94 och några år framåt. Det hette att det var 201 meter men det var troligen runt 180 meter. Man mätte inte upp exakt på den tiden utan hade si eller så mycket kabel på rullen mellan fotocellerna sa man. När jag hade min Vericom monterad i Utengens mattsvarta elaka 99T (den som står i mitt garage nu) på Knutstrop ett år, så såg man klart och tydligt att det var anmärkningsvärt stora skillnader på tiden mätt av klubben tidtagning och Vericomen.

    Alltså kan det vara riskabelt att jämföra tiderna på klubbens acctävlingar under olika år när man inte vet att det är samma förhållanden.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    8.84 körde denna på;

    JYS306 - TRIOLIFT 433P-1700 [14] (SLÄP, Flerfärgad) -80 (Avställd)
    Senast godkända besiktning: 1997-07-04, Vägmätarställning: km
    Ägare: LEDINS "********" (GUNNARSKOG)


    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 883
    Medlem#
    891
    Har det genomförts någon tidkörning 201m/402m av Stcs

    som har utförts korrekt någon gång?

  7. #7
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Tjabbla inte bort ämnet här nu!

    Någon som vet vilka som var med å körde, i detta fall verkar det vara på Gelleråsen 22 aug 1998.

    Citerar lite av texten Johan Olsén skrivit med;


    En Mercedes kunde inte tåla en karavan på tio Saab Turbo utan var tvungen att köra om oss allihop i ett svep, inte bara en gång utan två. Den andra omkörningen triggade en kedjereaktion hoss vissa turboförare som inte gillar att bli omkörda, full fart efter.

    Vi kom i alla fall fram helskinnade det var inte alla som gjorde, exempelvis Thomas Johansson som skinnades av ordningsmakten efter en vild biljakt (enligt polisen) på flera kilometer.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  8. #8
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 400
    Jag satt också och gluttade i gamla Turbotryck från 90-talet häromveckan, Sonesson är som vanligt med på alla bilder och Tony knattrade på tangentbord redan då..

    Edit: Riktig mätutrustning köptes väl in av klubben bara för nått år sen?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  9. #9
    STCS Ordförande tornross avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 334
    Medlem#
    4827
    Citat Ursprungligen postat av Krantz
    Skall kolla om jag kan scanna dom jag har .. skulle ju vara kul att lägga upp på medlemsidoena sedan ju ..
    Hade ju varit kalasbra

    Skulle ju vara jätte trevligt oxå om nya Turbotrycket kan finnas som PDF på medlemssidorna i framtiden.

    Snabbt o lätt kan man läsa dem överallt man har tillgång till internet

    Mvh Michael
    Michael Törnros. STCS #4827, SSK #5375, SBS #134.
    Saab 9-3 Viggen 1999
    Saab 9-3 Aero V6 SportSedan 2006, Saab 900 s "Aero" -91, Saab 99 cab -72, Saab 900 Turbo -91, Tidigare bilar.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    För att gröta er lite så kan jag säga att jag har videofilmat några timmar på STCS banträffar på 90-talet, och då på Kinnekulle Knutstorp och Gälleråsen samt Rudskogen.

    Har även några timmar videofilm från Bilsports första landskamp Sverige vs Norge på Emmaboda, samt någon till av dessa landskamper.

    Ja jag har filmat en jäkla massa bilåka genom åren, Mantorp, Tullinge, Rudskogen, Knutstorp, Kinnekulle, Gälleråsen m. fl.

    Legala streetrace, illegala streetrace, dragracing, historisk racing, klubb/banträffar med SAAB, BMW m.m.

    Hur många i Sverige har stått ca 1-2 meter från en Topfuel på startplattan och filmat burnisen och starten.... Jag har jag har jag har, och det gjorde ont ont i hela kroppen.... :-)


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    För att gröta er lite så kan jag säga att jag har videofilmat några timmar på STCS banträffar på 90-talet, och då på Kinnekulle Knutstorp och Gälleråsen samt Rudskogen.

    Har även några timmar videofilm från Bilsports första landskamp Sverige vs Norge på Emmaboda, samt någon till av dessa landskamper.

    Ja jag har filmat en jäkla massa bilåka genom åren, Mantorp, Tullinge, Rudskogen, Knutstorp, Kinnekulle, Gälleråsen m. fl.

    Legala streetrace, illegala streetrace, dragracing, historisk racing, klubb/banträffar med SAAB, BMW m.m.

    Hur många i Sverige har stått ca 1-2 meter från en Topfuel på startplattan och filmat burnisen och starten.... Jag har jag har jag har, och det gjorde ont ont i hela kroppen.... :-)


    MVH Tony
    Åhå, Det måste du ju digitalisera. Iallafall STCS banträffarna

    Krantz: Vore GULD om du kunde scanna in några!

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    För att gröta er lite så kan jag säga att jag har videofilmat några timmar på STCS banträffar på 90-talet, och då på Kinnekulle Knutstorp och Gälleråsen samt Rudskogen.

    Har även några timmar videofilm från Bilsports första landskamp Sverige vs Norge på Emmaboda, samt någon till av dessa landskamper.

    Ja jag har filmat en jäkla massa bilåka genom åren, Mantorp, Tullinge, Rudskogen, Knutstorp, Kinnekulle, Gälleråsen m. fl.

    Legala streetrace, illegala streetrace, dragracing, historisk racing, klubb/banträffar med SAAB, BMW m.m.

    Hur många i Sverige har stått ca 1-2 meter från en Topfuel på startplattan och filmat burnisen och starten.... Jag har jag har jag har, och det gjorde ont ont i hela kroppen.... :-)


    MVH Tony
    Åhå, Det måste du ju digitalisera. Iallafall STCS banträffarna

    Krantz: Vore GULD om du kunde scanna in några!

    /Henrik
    Planer finns, det handlar mest om tid och att få någon som kan hjälpa mig att förklara hur man skall få till det för att lägga ut det på nätet så att man för både bra bildkvalitet och bildstorlek utan att filerna blir så stora.

    Jag har tänkt mig att antingen köra in det från DV och VHS till min DVD-brännare med hårddisk, och sen bränna ut DVD-skivor och stoppa i datorn och konvertera om till lämpligt format för nätet. Men vilka program behöver jag och vilkla val och inställningar skall jag göra?

    Eller så kör jag in DV-film direkt i datorn och redigerar på Adobe Premier Pro 1,5 som jag har i datorn. Men det är även där ett myller av olika format och annat så man kan bli tokig, för man förstår inte vad allt betyder eller hur hur resultatet kommer att bli i kvalitet eller filstorlekar.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  13. #13
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    [quote=Tony 418]
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av "Tony 418":2xb0yf6j
    För att gröta er lite så kan jag säga att jag har videofilmat några timmar på STCS banträffar på 90-talet, och då på Kinnekulle Knutstorp och Gälleråsen samt Rudskogen.

    Har även några timmar videofilm från Bilsports första landskamp Sverige vs Norge på Emmaboda, samt någon till av dessa landskamper.

    Ja jag har filmat en jäkla massa bilåka genom åren, Mantorp, Tullinge, Rudskogen, Knutstorp, Kinnekulle, Gälleråsen m. fl.

    Legala streetrace, illegala streetrace, dragracing, historisk racing, klubb/banträffar med SAAB, BMW m.m.

    Hur många i Sverige har stått ca 1-2 meter från en Topfuel på startplattan och filmat burnisen och starten.... Jag har jag har jag har, och det gjorde ont ont i hela kroppen.... :-)


    MVH Tony
    Åhå, Det måste du ju digitalisera. Iallafall STCS banträffarna

    Krantz: Vore GULD om du kunde scanna in några!

    /Henrik
    Planer finns, det handlar mest om tid och att få någon som kan hjälpa mig att förklara hur man skall få till det för att lägga ut det på nätet så att man för både bra bildkvalitet och bildstorlek utan att filerna blir så stora.

    Jag har tänkt mig att antingen köra in det från DV och VHS till min DVD-brännare med hårddisk, och sen bränna ut DVD-skivor och stoppa i datorn och konvertera om till lämpligt format för nätet. Men vilka program behöver jag och vilkla val och inställningar skall jag göra?

    Eller så kör jag in DV-film direkt i datorn och redigerar på Adobe Premier Pro 1,5 som jag har i datorn. Men det är även där ett myller av olika format och annat så man kan bli tokig, för man förstår inte vad allt betyder eller hur hur resultatet kommer att bli i kvalitet eller filstorlekar.



    MVH Tony[/quote:2xb0yf6j]

    Jag kan nog ordna till en webserver att lägga de på, bara dom inte är tokstora

    MVH Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  14. #14
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Skulle också kunna ha lite plats till dessa filmer, max 15gig dock!
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 528
    Plats att lägga dom på nätet är inte det stora problemet, utan att fixa till det så att det blir vettiga filstorlekar och bildkvalitet för nätet från originalen på S-VHS och DV.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Flygvapen-nörderi/Flygvapen-nostalgi, Filmtajm! :D
    Av -Konrad- i forum Tidsfördriv
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 23:03
  2. Lite nostalgi från saab.scania tiden
    Av -Konrad- i forum Tidsfördriv
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-05-27, 13:38
  3. Lite Saab 900 T16 nostalgi från Italien =)
    Av TurboLamko i forum Allmänt
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-09-07, 00:10
  4. Modern nostalgi: Angne och Svullo på TV4
    Av LM i forum Tidsfördriv
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-20, 18:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •