Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38

Ämne: Mobil 1

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192

    Mobil 1

    Såg tråden Olja uppe igen. Som sagt är ovan sagda olja utmärkt för svennekörnig. MEN då bilen närmar sig 20000 strecket kan det vara värt att ta en något tjockare helsyntet eller bra halvsyntet och byta lite oftare. En sak som INTE redovisas är Mobils överkänslighet om man skulle få överhettning/motorn kokar. Vilket iaf händer lite då och då. Eller bottenfrysning vid köldknäppar.
    Mobil 1 är mig veterligt enda oljan som tappar vidhäftningsförmågan vid sådana händelser. Kör man sen vidare när överhettningsproblemet är löst, riskerar man motorskador om man inte omgående byter olja också.
    Gällande helsyntet i gamla motorer är det inget att rekommendera. Slammer, oljud och läckage från packboxar och ventilkåpan är en direkt följd av att använda dessa annars utmärkta produkter.
    Slammer och oljudsbiten kommer av egna erfarenheter på familjens ca 30 bilar vi haft de senaste 15 åren.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Mobil 1

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Såg tråden Olja uppe igen. Som sagt är ovan sagda olja utmärkt för svennekörnig. MEN då bilen närmar sig 20000 strecket kan det vara värt att ta en något tjockare helsyntet eller bra halvsyntet och byta lite oftare. En sak som INTE redovisas är Mobils överkänslighet om man skulle få överhettning/motorn kokar. Vilket iaf händer lite då och då. Eller bottenfrysning vid köldknäppar.
    Mobil 1 är mig veterligt enda oljan som tappar vidhäftningsförmågan vid sådana händelser. Kör man sen vidare när överhettningsproblemet är löst, riskerar man motorskador om man inte omgående byter olja också.
    Gällande helsyntet i gamla motorer är det inget att rekommendera. Slammer, oljud och läckage från packboxar och ventilkåpan är en direkt följd av att använda dessa annars utmärkta produkter.
    Slammer och oljudsbiten kommer av egna erfarenheter på familjens ca 30 bilar vi haft de senaste 15 åren.
    Göran

    Har du verkligen belägg för allt du påstår om Mobil1 och syntetolja? Det luktar en hel del myter om det tycker jag!?

    Varför har jag aldrig upplevt några problem med läckade, slamrande äldre motorer när man tippat i helsyntet i den, ovsett om de gått på mineral tidigare....!?

    Vad menar du med att man kanske skulle ha en "tjockare" olja äm Mobil1 i en lite mer använd motor?? Mobil1 finns väl vanligvis i 5W-50 eller nåt sånt, tycker du att det är en tunn olja?? När då? Vilken olja skulle vara tjockare då?


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Nykvarn / Sthlm län
    Inlägg
    239
    Okej.. aldrig hört... låter ju lite skumt om olja skulle vara så känslig..Med tanken på att det är "Saabs olja" Den enda dom använder häromkring.. Men kanske skillnad på olika variater inom Mobil...
    Saab 9-3 2,0t -07

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    315
    Min merca 230 -90 har rullat 36000mil och jag kör på mobil helsyntet sen jag köpte den.
    Blev så tyst i motorn efter det så det är otroligt!!
    Jag har alltid kört helsyntet mobil klart bäst!!
    SAAB 900 cab-87,99t16 samt 9000 a50-97

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192

    Trolösa

    "ALLA" vet att en sliten motor slamrar om den får tunnaste möjliga olja. Läs gärna tråden Olja. Och Mobil tål inte överhettning. Punkt slut.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Svenska bil gav mig rådet att hälla mineral 10w40 i min 2,0 turbo di/apc. Har funkat utmärkt för min del (30000 mil och orginalturbon fortfarande trots ett laddt på 1,2-1,4 bar) Dock i min 2,3T -92 och min aero så rinner fortfarande statoil helsyntet 5w40.
    Dock funderar jag på helsyntet 20w50 i båda de sistnämnda. Någon som har någon åsikt om detta? Fel av mig?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145

    Re: Mobil 1

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Såg tråden Olja uppe igen. Som sagt är ovan sagda olja utmärkt för svennekörnig. MEN då bilen närmar sig 20000 strecket kan det vara värt att ta en något tjockare helsyntet eller bra halvsyntet och byta lite oftare. En sak som INTE redovisas är Mobils överkänslighet om man skulle få överhettning/motorn kokar. Vilket iaf händer lite då och då. Eller bottenfrysning vid köldknäppar.
    Mobil 1 är mig veterligt enda oljan som tappar vidhäftningsförmågan vid sådana händelser. Kör man sen vidare när överhettningsproblemet är löst, riskerar man motorskador om man inte omgående byter olja också.
    Gällande helsyntet i gamla motorer är det inget att rekommendera. Slammer, oljud och läckage från packboxar och ventilkåpan är en direkt följd av att använda dessa annars utmärkta produkter.
    Slammer och oljudsbiten kommer av egna erfarenheter på familjens ca 30 bilar vi haft de senaste 15 åren.
    Göran

    Skulle vilja veta o se mer fakta på det där du.. Mobil 1 rekomenderas ju till hårt körda motorer racing när motorn får arbeta hårt hårt.. Speciellt turboladdade motorer.. Tror då inte riktigt att man kan påstå som du då . Sen tjockare helsyntet olja?? 0, 5,10,15,20 W hur lätt oljan tjock olja, pumpas runt i motorn vid ex kallstart 0-30 minus. 30,40,50,60 hur tjock oljan är vid full arbetstemp dvs 100+..
    Så hur menar du säger du att vi alla ska köra med en fasst 30,40olja mitt i vintern.. För o bespara på motorns livslängd kör vi helsyntet den pumpas lättare runt i motorn både kall som varm motor, sen kan man köra med längre bytes intervaller, alla skrönor skränor skitprat om, kan jag köra motorn på helsyntet om jag kört halv eller mineral.. Varför skulle man inte kunna det då, en mineralolja rengör ju motorn invändigt den med vet du. O om man för all förmodan bytt till helsyntet från mineral kan man ju byta en extra gång efter ca 100mil om man ser att oljan svartnar fortare..

    Sen bara för att motorn slammrar o låter beror ju inte på oljan.. Att alla dömmer ut oljan helatiden fattar jag heller inte, ja tappade oljetrycket hm kollar byter olja hm billigt, aa biltema passar nog fint byter allt filter o olja o trycket försvinner ändå vad dömmer man ut först, jo oljan, inte motorn. Spelar nog inte någon roll vad man bytt till, den satans lampan blinkar ändå. Vare sig mobil castrol eller biltema (Statiol).
    Har ägt närmare 40bilar under dessa 4år jag haft körkort. Alla har pickat lite från motor, en del ej märkbart o endel mer, men har använt många oljor o aldrig märkt någon skillnad. Isbilar o vinterbilar jag kört på ren slitolja höll hela vintrarna utan problem.

    Ne oljan har ofta väldigt liten del i motorn mekaniska fel då knack o rassel, det har vi att skapat själva när ex nivån plötsligt försvan konstigt nog efter 600mil hård körning till min eller under stickan helt. Sen lyckats köra med detta till 1000mila servicen o undrar vart har all olja tagit vägen det var ju fullt nyss


    Gott nytt ÅR

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    547

    Re: Trolösa

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    "ALLA" vet att en sliten motor slamrar om den får tunnaste möjliga olja. Läs gärna tråden Olja. Och Mobil tål inte överhettning. Punkt slut.
    Hej varför skriver du punkt slut ? vill du inte förklara mera ? du kanske ligger på mera matnyttig information?
    Jag har precis tänkt att serva våran 9-5:a med Mobil1 (som jag alltid gjort)-men har du någon annan idé,så kan jag kolla med någon folkracekille om min nyinköpta dunk duger till att smörja gasvajern med. skämt åsido jag vill höra mer vad du grundar dina påstående av.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Trolösa

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    "ALLA" vet att en sliten motor slamrar om den får tunnaste möjliga olja. Läs gärna tråden Olja. Och Mobil tål inte överhettning. Punkt slut.
    Definiera vad du menar ovan med "tunnaste möjliga olja" och hur du kopplar det uttalandet till dina andra uttalanden om Mobil1.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    All den skit som helsyntet luckrar upp i en äldre motor som gått på säg mineral, risken är ju stor att den skiten täpper till en olje kanal med utebliven smörjning tillföljd, skit i en gammal motor kan va bra för den motorn...
    Om en motor har gått med helsyntet från början så är väl det ok i 40000 mil och kan med fördel köras på delsyntet te x. I brorsans första og 900 turbo hällde vi i helsyntet å efter det så pissa det olja överallt, aldrig mer helsyntet i en gammal motor som inte har varit helrenoverad..... Såg ett test i en tidning där dom kört med olika märkes oljor, efter ett visst antal mil plockades tråget ner och den oljan som hade lämnat mest skit kvar var Mobil 1.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm/ Norrtälje
    Inlägg
    988
    Mineraloljor innehåller oxå renande substanser

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Citat Ursprungligen postat av Davidt8
    Mineraloljor innehåller oxå renande substanser
    Så helsyntet har alltså ingen rengörande effekt som gör att en gammal motor börjar läcka här å var, är det att den är tunn då kanske? något är det ju iallafall.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av hampe4pet
    All den skit som helsyntet luckrar upp i en äldre motor som gått på säg mineral, risken är ju stor att den skiten täpper till en olje kanal med utebliven smörjning tillföljd, skit i en gammal motor kan va bra för den motorn...
    Om en motor har gått med helsyntet från början så är väl det ok i 40000 mil och kan med fördel köras på delsyntet te x. I brorsans första og 900 turbo hällde vi i helsyntet å efter det så pissa det olja överallt, aldrig mer helsyntet i en gammal motor som inte har varit helrenoverad..... Såg ett test i en tidning där dom kört med olika märkes oljor, efter ett visst antal mil plockades tråget ner och den oljan som hade lämnat mest skit kvar var Mobil 1.

    Detta har skrivits många gånger på detta forum, på andra forum, och kan finna att läsas på de flesta oljemärkens faktasidor.


    Helsyntet och mineral, innehåller båda sk. tvättpaket som ska stå för de upplösande och renande funktionerna. Givetvis är målet oavsett olja och typ, att ha så bra rening som möjligt och som möter de behov som finns. Alltså är målet att mineral ska rena likvärdigt som helsyntet, och för att klara detta så används vissa paket av tillsatser. Samma sak gäller med helsyntet med. Men då helsyntet i grunden har en lite bättre renande förmåga i sig själv, så behöver man inte tillsätta lika mycket renande tillsatser i hel synteten för att nå lika rening som mineralen. Så i princip så är det inga jätteskillnader på de renande egenskaperna mellan helsyntet och mineral.

    Den största skillnaden när det gäller rening och skit mellan mineral och syntet är att mineralen alltid ger ifrån sig en massa ski, alltså gör så att det billdas mer skit. Synteten är mycket bättre på detta och skapar väldigt lite eller ingen ny skit i motorn.


    När det gäller skit, gammal eller ny, så är det inte nyttig för någon motor vare sig gammal och välanvänd eller ny moderne ller nyrenoverad. Skit skall helst inte bildas och den skit som ändå bildas oavsett vilken olja, den skall förhindras att lägga sig till slamlager utan hållas flutande för att komma till filtret och där skiljas ut, eller om det är så fina partiklar att de går igenom filtret, hållas svävande i oljan så att de följer med ut när oljan tappas vid oljebyte. Det är det som är det där svarta i oljan.

    Helsynteten är inte så där tunn som så många verkar tro. Väldigt ofta föds dessa åsikter utifrån att någon hållit i en 20W-40 mineralflaska i butiken och en helsyntet 5W-50 och skvalpat runt lite med oljan i flaskorna. Där och då i rumsvärmen eller i det kyliga garaget så verkar ju helsynteten var mycket tunnare än mineralen. Men det beror ju på den temperaturen som är just där, 10-20 grader, och den tempen håller ju inte en motor eller oljan i den vid körning. Då landar man på kanske 80-120 grader för oljan eller mer. Så av dessa två oljeflaskor ovan så är faktiskt helsynteten den tjockare av dem, vid driftstemperatur.

    När bilen står i garaget eller ute på parkeringen med kall motor, så är givetvis denna helsyntet tunnare än den mineralen, ja det ser vi ju på den första siffran i viskositetsbeteckningen för dem. Men då ligger ju mestaparten av oljan och vilar i oljetråget och det är ju under "packningsnivå" alltså oljan ligger inte och trycker mot packboxar eller tätningar för de är ovan oljans nivå. I toppen och här och var kan det ligga olja mot tätningar, men det är på få ställen det och utan direkt tryck.

    När motorn är driftsvarm så är alltså mineralen tunnare än denna helsyntet, vilket kan ses på sista siffran i viskositetsbeteckningen. Det betyder att man då har oljetryck och stänk mest överallt i motorn som belastar tätningarna, och då mineralen då är tunnare så kan man väl tänka sig att den då i detta exempel skulle vara den som hade störst risk att orsaka läckage.




    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192

    Jag vågar.

    Mina dåliga erfarenheter är faktiskt bekräftade från ett antal håll. Mobil e kanonbra på nyare välservade bilar som inte körs för hårt. med vissa undantag. Min aero är ett av dessa. Vid 11000-servicen byttes det mesta ut som va slitet pga vevhustjafset. De hällde på Mobil som vanligt. 300 mil senare hade den sörplat i sig 2 liter. Bytte då, på rekommendation, till Statoil Lazerway. Resultatet blev knäpptyst motor även vid kallstart, samt att den på 800 mil hittills inte dragit märkbart med olja. Syns inget på stickan. Varför?? Jag tillhör de som gärna gasar lite mer. Samma typ av erfarenheter på både min och frugans gamla 9000. Skulle kunna skriva en bok om detta.
    Ni får gärna fortsätta debattera, men det är många som har liknande erfarenheter. Och det är många som har sämre servade bilar än de jag har haft.
    Mobil funkar utmärkt vid normalkörning på bilar som slavsiskt skötts enligt alla gällande principer. Och generalagenten har skickliga marknadsförare. Men det finns bättre oljor. Allt beroende på körsätt. Drog väl igång denna påfyllnadstråd till OLJA för det är erfarenheter som tillräckligt många delar med mig. Och blir nån upprörd över att man petar på heliga kor, så finns det en övertro på vissa saker. Annars skulle det väl bara finnas ett fabrikat olja och ett bilmärke m.m. Hur kul skulle det vara?
    Nä Gott nytt år på er alla.
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: Jag vågar.

    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Mina dåliga erfarenheter är faktiskt bekräftade från ett antal håll. Mobil e kanonbra på nyare välservade bilar som inte körs för hårt. med vissa undantag. Min aero är ett av dessa. Vid 11000-servicen byttes det mesta ut som va slitet pga vevhustjafset. De hällde på Mobil som vanligt. 300 mil senare hade den sörplat i sig 2 liter. Bytte då, på rekommendation, till Statoil Lazerway. Resultatet blev knäpptyst motor även vid kallstart, samt att den på 800 mil hittills inte dragit märkbart med olja. Syns inget på stickan. Varför?? Jag tillhör de som gärna gasar lite mer. Samma typ av erfarenheter på både min och frugans gamla 9000. Skulle kunna skriva en bok om detta.
    Ni får gärna fortsätta debattera, men det är många som har liknande erfarenheter. Och det är många som har sämre servade bilar än de jag har haft.
    Mobil funkar utmärkt vid normalkörning på bilar som slavsiskt skötts enligt alla gällande principer. Och generalagenten har skickliga marknadsförare. Men det finns bättre oljor. Allt beroende på körsätt. Drog väl igång denna påfyllnadstråd till OLJA för det är erfarenheter som tillräckligt många delar med mig. Och blir nån upprörd över att man petar på heliga kor, så finns det en övertro på vissa saker. Annars skulle det väl bara finnas ett fabrikat olja och ett bilmärke m.m. Hur kul skulle det vara?
    Nä Gott nytt år på er alla.
    Göran
    Fast, hur förkarar du då det faktum att det finns en herrans massa folk som kör på Mobil1 utan minsta problem!? Och de är oändligt många fler än de som ev råkat få problem som ev kan ha med endast oljan att göra. Folk som använder oljan i vardagsbilar, gamla som nya. I entusisatbilar gamla som nya, i orenoverade motorer gamla som nya, folk som kör racing på klubnivå eller mer seriöst med alla möjliga motorer gamla som nya. Och det faktum att det finns ett flertal biltillverkare somhar just Mobil1 som rekommendation på oljan till deras motorer. Ja det finns vad jag vet ingen biltillverkare som direkt avråder bruk av Mobil1.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 192

    svar

    Kanske blir lite tråkig nu. Men om man läser innantill så står det inget om att det är det sämsta alternativet. Och de som racar mycket byter olja lika ofta som jag byter kalsingar. Eller de som kör normalt och servar bilarna som de ska som sällan får de problemen jag beskrivit. Kör ca 5000 mil om året själv. Så f.n. ca 5-6 oljebyten om året har det blivit. De som har fått samma problem som jag har gjort detsamma. Bytt fabrikat. Och det finns ett antal tester om man orkar leta lite, som ger en bild liknande den jag har fått i detta ämne.
    det finns andra fabrikat, men så länge man inte fått några problem, ska man ju alltid gå på tillverkarens rekommendationer. Men vi vet ju att dessa rekommendationer ändras med tiden. Eller hur!? Gott nytt osv
    Göran
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Bispgården Jämtland
    Inlägg
    258
    Orkar inte leta...kan du tala om vart testerna finns?
    Skulle faktiskt va intressant och se vilken skit olja man kört på i 15år i diverse vanliga och ovanliga personbilar.
    Konstigt om detta skulle stämma tycker faktiskt jag.
    Tonys resonemang har jag desto lättare att ta åt mej,han verkar som ha lite mera på fötterna...
    Saab 9-5 -98-99 -00-01-02
    #9558

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Interessant, jag byte nyligen från Castrol till just Mobil 1, se inlägg: http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ht=#801631

    Jag kom precis tillbaka från semestern där jag avverkade 500mil på två veckor med min 9-5 Aero-02.


    Åkte med samma bil i sommras med Castrol Racing Formula 0-40 olja i motorn och resultatet blev att motorn drog i sej 2 liter olja på 1000mil.

    Nu har jag Mobil 1 i motorn och efter 850mil så har motorn dragit endast 0,8l olja.

    Jag har ingen förklaring varför min motor drar mindre Mobil än Castrol,
    visserligen hade jag Castrol på sommaren och Mobil nu över vintern sen har jag monterat ferritas hel sats på bilen så värmeutveckligen har kanske blivit mindre vid hårdare körning, kan vara detta som påverkade oljeförbrukningen, jag vet inte.
    Jag är bara glad att oljeförbrukningen har minskat och där slutar diskutionen om motor olja för min del.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    406

    mobil 1 strul i porsche 996

    Har en porsche 996 som har fått en ny motor sedan 900 mil. Mobil 1 hälldes i vid detta motorbyte. Slammrade grymmt i en lyftare ibland fick inte den att tystna förrän man kört en runda, hjälpte altså inte att låta den gå varm eller hålla den på högre varv en längre tid (Speciellt när bilen stått ett tag, men inte nädvändigtvis alltid). Oljenivån har också alltid varit på max vilket annars kan påverka. Bytte sedan olja till shells helix helsyntet och den har varit tyst sedan dess. Så utan några tester från tidningar så kan man själv dra slutsatser i bland. Tilläggas kan också att det rekommenderas av porsche att köra på mobil 1 i 996:an. Medans alla de äldre porscharna har en stor uppmanande lapp i mototrummet att man ENDAST SKA KÖRA PÅ HELIX. Kan kanske ha att göra med att de äldre är olje/luftkylda och 996 vattenkyld. Men det borde bara ställa högre krav på oljan då den har en viktig funktion att kyla motorn i de äldre bilarna som inte kyls av vatten.

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Orsakerna till att vissa upplever speciella "fenomen" vid byte av olja från ett märke till ett annat, eller mellan typer, fenomen som kommer eller går. Beror väldigt sällan specifikt endast på oljan. inte om det då inte uppenbart är så att man valt en helt felaktig olja för den motorn eller för användningsområdet.

    Kör man en 5W-50 Mobil1 och en Helix Ultra 5W-50 eller annan liknande, så tör jag sätta förhuden på att vi i de allra flesta fall inte kommer att märka en enda skillnad som verkligen står högt över vad som kan vara mest en känsla eller inbillning.

    Det finns givetvis skillnadre mellan oljor, men de är för normalbilisten inte alls så himla stora att det normalt skulle ge direkt stora och påvisbara skillnader i något avseende.

    Orsakerna till dylika upplevelser torde snarare stå att finna i allt från ren slump till att man har vissa problem med motorn, eller en kombination av detta.

    Vanligt folk har allt för många olika okända faktorer som kan påverka deras egna sk. "tester" när det gäller oljor och annat. Man drar därför väldigt ofta helt fel slutsatser av det som man upplevde.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

Liknande ämnen

  1. Köpa mobil i usa
    Av Eyeball i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-03-30, 18:52
  2. Köp av mobil telefon
    Av Aero++ i forum Off Topic
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 23:03
  3. Mobil Synt S 5w-40
    Av berkbs i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 22:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •