Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Nån som har nåra bra ideer på en baslåda till en saab 900-86

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    69

    Nån som har nåra bra ideer på en baslåda till en saab 900-86

    Letar bra ideer på en baslåda till kärran. Hade tänkt mig en låda med 2 tolvor eller en med 1 femton tummare. Har ni nåra bra ideer ???
    Kör: Saab 900i -86

    Letar: T8 el T16 Motor med mekansikt insprut

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 609
    skippa 15 tummaren, för mycket luft att flytta på. Satsa på en dyrare 12 tummare ist.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    69
    trodde nästan det, var en polare som kom med förslaget (amatör) . Ok här ska inhandlas 12":are.
    Kör: Saab 900i -86

    Letar: T8 el T16 Motor med mekansikt insprut

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    55
    Saab är en väldigt tacksam bil att slänga i en baslåda i eftersom det är öppet mellan bagaget å cupén så basen kommer igenom.
    Så vad du än sätter in så kommer du få ett kalas ljud.
    (om nu bas och låda stämmer och du har gjort en bra inställning)
    men som sagt inte större än 12"

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    572
    Du kan ju ha en 15",men du behöver ett väldigt strömmstarkt steg. Sen beror det ju på hur ditt framsystem ser ut oxå?
    15" spelar ju inte så snabbt, så du bör ju ha väldigt låg delning på den..

    Men om du vill ha en bra 12" så varför inte RF.( T112D2)Power 12"are?

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    15" spelar ju inte så snabbt, så du bör ju ha väldigt låg delning på den..
    Tiaz:
    Hur då Långsamt, Varför har man 18-20" i PA-riggar?
    jo därför att man skär dem straxt under avstämningen... och då kan man spela -iskt högt... (mindre group delay, dvs mindre upplevd långsamhet(hur det nu går till i en bil))
    TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma... ??
    B234i

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    69
    Jaha ! Ni gör mig virrig . Vilket är bäst enligt alla nu då ??? 15 el 12:or ???
    Kör: Saab 900i -86

    Letar: T8 el T16 Motor med mekansikt insprut

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Det spelar inte så stor roll vad du väljer så länge det är en bra bas, dock så hänger det lite på vad du ska ha för framsystem.

    Tyvärr så finns det inte alls lika mycket bra basar i 15" utförande som 12" när det gäller välljud och klös i basen.

    Sen så är det även en viktig bit till du inte nämner och det är vad det får kosta, det är väldigt svårt att rekoemndera något utan att veta vad et får kosta. Du har basar som kostar från 1000lappen som låter helt ok till basar runt 10000:- som låter mer än ok och mer än vad du någonsin kan önska. Sen så krävs det mycket effekt för att klara av att spela vissa basar bra.

    Med en 15" så behöver du betydligt mycket mindre konutslag för att få samma bas som ur en 12" vilket inte alls är negativt när det gäller välljud.

    Sen så TROR en massa att en 15" inte kan spela snabb och tight bas men det är ren bullshit, dock så bör du i viket fall som helst ha ett bra framsystem som matchar ut en eller två basar i skuffen.

    Sen så bör man ALDRIG lyssna på "alla" och specielt inte när det gäller billjud, för när det gäller just billjud så finns det inget som är DET bästa och DET enmda rätta osv. Var lyhörd, läs mycket, lyssna mycket men sålla massor.

    Själv har jag byggt några olika byggen i min bil + ett par andra. Ta min bil som exempel, många sa till mig att det inte går att få till det bra ljudmässigt med 6,5" på brädan eller att min bas skulle kunna spela i en så liten låda som den gör, men en andra plats på SM finalen säger dock annat tycker jag.


    Hoppas detta gav dig lite hjälp och kanske ett par funderingar.


    Mvh jens

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    jensclaudius : Nu tror jag de flesta INTE vill montera en 6,5" i panelen, det går utmärk att skära en 4"-are aktivt/passivt vid 200Hz!, för det klarar de flästa H-talare av med råge...dist mässigt

    Av ren nyfikenhet:
    1: vilka är kriterierna för billjud som du deltog i?
    2: Vilken klass?
    TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma... ??
    B234i

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    1 278
    Medlem#
    5173
    det här med att 15"inte kan spela lika snabbt som 12" är bara snack. vad det handlar om är membranvikt vs magnetstyrka. (och en strömstark förstärkare)

    sen gör många tillverkare så att de använder samma magnet till 15" och 12" inom samma serie vilket gör att 15" inte blir lika "snabb".

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    69
    umm ok. jag får luska lite och se vad jag kommer fram till. Som ni skrev tidigare det är helt ekonomin som får styra. får titta i den dammiga plånboken får vi se vad vi kan skaka fram!!
    Kör: Saab 900i -86

    Letar: T8 el T16 Motor med mekansikt insprut

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    Belle: Jag har aldrig sagt att man ska montera 6,5" på brädan ,em n däremot så är det ett MÅSTE att ha ett bra framsystem som klarar av att möta upp all bas om man nu vill ha ett homogent system, 6,5" i dörren fungerar utmärkt.

    SÅ du menar att han ska möta en 15" eller 2 st 12" med ett par 4"?





    HFR: De flesta använder sig inte av samma magnet till 12" och 15" utan samma till 10" och 12", det är därför det ofta är samma pris eller väldigt lika priser på just 10 och 12" medans 15" kostar oftast betydligt mer.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    69
    Ok! Har bestämtmig nu för att lägga ut ca 1000 kr per element, även framsystem. Slutsteg vet jag inte än det fixar jag efter jag köpt alla högtalare. Hade tänkt mig 4 element till framsystemet + diskanter. Så det lär ju bli minst ett slutsteg iaf. Har ni några ideer på nåra bra högtalare i den prisklassen jag hade tänkt mig ???
    Kör: Saab 900i -86

    Letar: T8 el T16 Motor med mekansikt insprut

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    jensclaudius
    "SÅ du menar att han ska möta en 15" eller 2 st 12" med ett par 4"?"

    Nej det skrev jag inte, men där emot så ÄR det faktiskt så att 12-15"arna skall sköta det 4-6,5" inte klara av därför skrev jag att det går utmärkt att skära 4" vid 200Hz med 12dB/okt. Homogenteten får du om du kan ordna till fas-/lågtryckszonerna i kupén... Om jag har missuppfattat dig så ber jag om ursäkt, men vad menar du med "homogent ljud" ?

    Igen då Av ren nyfikenhet:

    1: vilka är kriterierna för billjud som du deltog i?
    2: Vilken klass?
    TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma... ??
    B234i

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Bro
    Inlägg
    1 482
    [quote="Belle"]jensclaudius
    "SÅ du menar att han ska möta en 15" eller 2 st 12" med ett par 4"?"

    Nej det skrev jag inte, men där emot så ÄR det faktiskt så att 12-15"arna skall sköta det 4-6,5" inte klara av därför skrev jag att det går utmärkt att skära 4" vid 200Hz med 12dB/okt. Homogenteten får du om du kan ordna till fas-/lågtryckszonerna i kupén... Om jag har missuppfattat dig så ber jag om ursäkt, men vad menar du med "homogent ljud" ?

    Igen då Av ren nyfikenhet:

    1: vilka är kriterierna för billjud som du deltog i?
    2: Vilken klass?[/quote


    Ok, så frågorna var till mig

    Jag deltog i sasca dvs välljudstävling
    Klassen jag tävlade i var amatör unlimited vilket är en klass som omfattar bedömning av både ljud och installation.


    Sen så tycker jag absolut inte att man ska möta upp med en SUB vid 200hz, en sub bör man inte dela över 80hz och ännu hellre ej över 60hz för då spelar den inte enbart sub längre samt så uppfattar man vartifrån ljudet kommer.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    delar du vid t.ex 200Hz, så har nivån minskat med 12dB vid ca 50Hz...subben behöver inte möta upp 4"arna vid 200Hz det är för högt det kan jag hålla med dig om........Om du använder -18dB/oktav filter så blir det jätte bra med en delning på ca 70-90Hz
    Subb betyder under, och i detta fall så pratar vi om hörselkurvan dvs. under 20Hz. BAS är per def. mellan 30-60Hz
    TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma... ??
    B234i

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    69
    Jaja Skönt å veta att man pratar med folk som kan iaf
    Kör: Saab 900i -86

    Letar: T8 el T16 Motor med mekansikt insprut

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    Nu kom vi långt ifrån frågan eller hur? ville du ha förslag på lådor till 10-12"-are ?
    Basreflex eller sluten?
    TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma... ??
    B234i

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    69
    hehe de e lugnt, fatta bara en del. Ja tack gärna till 12":are tror jag blir bra. Vet inte vilket somär bäst med sluten eller reflex ?? sluten låda blir den iofs mindre i volym. Vad tror ni ???
    Kör: Saab 900i -86

    Letar: T8 el T16 Motor med mekansikt insprut

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    77
    Du har fattat helt rätt. Sluten ger mindre volym och är mer förlåtande i konstruktion. Du slipper och hålla på med HP-filter...
    Själv skulla jag nöja mig med två 10"-are...(de har tillsammans en area av ca 1st 15"-are)
    Skall du spela högt eller snyggt?

    Jo! en sak till... min bil (9000) har ett vägljud på ca 74dB vid 110 km/h
    Välj ett par högtalare som har dB/W omkring 90dB/4oHm,hittar du några som du vill ha så kan du maila länken sedan, så kan jag (datorn) kolla hur stora lådorna kommer att bli, Lycka till
    TuRbo är väl en Sugis!, fast med astma... ??
    B234i

Liknande ämnen

  1. lacka Airflowpakewt till og900 tips och idéer
    Av Saaben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 23:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •