Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur kopplar man förbi orginal slutsteg med en ny huvudenhet? NG900 -95

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664

    Hur kopplar man förbi orginal slutsteg med en ny huvudenhet? NG900 -95

    Hejsan alla,
    Förlåt om topicen är rörig men vet inte hur annars jag ska beskriva det. Hur som helst, jag har en 1995 NG900 turbo med AS2/3 stereon (den med 6 högtalare iallfall). Jag har införskaffat Infinity 6x9 till skuffen och de sitter bra nu. Har också skaffat ett Infinity component set med 6,5 och skrikare. Jag försökte också installera min nya Alpine huvudenhet men jag får enbart ljud i skrikarna och där bak i 6x9. Detta är pga av orginal slutsteget om jag har förstått det rätt? Hur kopplar man förbi detta slutsteget och hur kommer man åt slutsteget? Jag har sökt och hittat att slutsteget ska sitta vi passagerare konsolen (alltså under radion) men jag får icke av plast panelen (lite pinsamt, men sant). Jag har tagit bort skruven i botten samt den skruv som sitter vid klimat anläggninge, men panelen sitter som berget ändå? Finns det någon annan enkalre sätt att koppla förbi slutsteget? Jag tackar för alla svar och om ni har bilder så är det toppen,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Följde det med något delningsfilter till framhögtalarna, hur har du kopplat in dörrhögtalarna?

  3. #3
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481

    Re: Hur kopplar man förbi orginal slutsteg med en ny huvuden

    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Hejsan alla,
    Förlåt om topicen är rörig men vet inte hur annars jag ska beskriva det. Hur som helst, jag har en 1995 NG900 turbo med AS2/3 stereon (den med 6 högtalare iallfall). Jag har införskaffat Infinity 6x9 till skuffen och de sitter bra nu. Har också skaffat ett Infinity component set med 6,5 och skrikare. Jag försökte också installera min nya Alpine huvudenhet men jag får enbart ljud i skrikarna och där bak i 6x9. Detta är pga av orginal slutsteget om jag har förstått det rätt? Hur kopplar man förbi detta slutsteget och hur kommer man åt slutsteget? Jag har sökt och hittat att slutsteget ska sitta vi passagerare konsolen (alltså under radion) men jag får icke av plast panelen (lite pinsamt, men sant). Jag har tagit bort skruven i botten samt den skruv som sitter vid klimat anläggninge, men panelen sitter som berget ändå? Finns det någon annan enkalre sätt att koppla förbi slutsteget? Jag tackar för alla svar och om ni har bilder så är det toppen,
    mvh
    Alex
    öppna handskfacket, uppe i kanten mot sidan där sitter en skruv om de nu inte va den du mena med klimatanläggningen, de är lite bök men du ska kunna skjuta plasten bak, kan krävas en hel del kraft, använd hjärna (alltså inga skruvmejslar eller dyl som kan skada) och för plasten bakåt, sitter 3st "hakar" som håller fast den i framkant, när du hakat av dessa så ska de bara va att dra plasten framåt överpiggarna
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Citat Ursprungligen postat av Bennet
    Följde det med något delningsfilter till framhögtalarna, hur har du kopplat in dörrhögtalarna?
    Hejsan,
    Delningsfilteret har jag ej kopplat in än pga jag inte fått något ljud i dörrarna än. Vad mitt mål är är att använda orginal sladdarna i dörren pga det ska vara mycket bökigt att dra nya igenom till dörren. Tänkte att om jag kunde antingen *splica* (sorry, ända ordet jag kunde komma på, hehe) in i sladdarna till dörrarna så kan jag sedan dra nya kablar upp till skrikarna från delningsfilteret. Men eftersom jag ej kan hitta sladdarna till dörrhögtalarna inne i coupen så är det där jag har problemet. Och eftersom jag ej kom åt slutsteget så visste jag inte vilka sladdar gick var. Jag hoppas bara att jag kan komma åt slutsteget nu, hehe,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664

    Re: Hur kopplar man förbi orginal slutsteg med en ny huvuden

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    Citat Ursprungligen postat av Mopack
    Hejsan alla,
    Förlåt om topicen är rörig men vet inte hur annars jag ska beskriva det. Hur som helst, jag har en 1995 NG900 turbo med AS2/3 stereon (den med 6 högtalare iallfall). Jag har införskaffat Infinity 6x9 till skuffen och de sitter bra nu. Har också skaffat ett Infinity component set med 6,5 och skrikare. Jag försökte också installera min nya Alpine huvudenhet men jag får enbart ljud i skrikarna och där bak i 6x9. Detta är pga av orginal slutsteget om jag har förstått det rätt? Hur kopplar man förbi detta slutsteget och hur kommer man åt slutsteget? Jag har sökt och hittat att slutsteget ska sitta vi passagerare konsolen (alltså under radion) men jag får icke av plast panelen (lite pinsamt, men sant). Jag har tagit bort skruven i botten samt den skruv som sitter vid klimat anläggninge, men panelen sitter som berget ändå? Finns det någon annan enkalre sätt att koppla förbi slutsteget? Jag tackar för alla svar och om ni har bilder så är det toppen,
    mvh
    Alex
    öppna handskfacket, uppe i kanten mot sidan där sitter en skruv om de nu inte va den du mena med klimatanläggningen, de är lite bök men du ska kunna skjuta plasten bak, kan krävas en hel del kraft, använd hjärna (alltså inga skruvmejslar eller dyl som kan skada) och för plasten bakåt, sitter 3st "hakar" som håller fast den i framkant, när du hakat av dessa så ska de bara va att dra plasten framåt överpiggarna
    Hejsan Pumba,
    Tack så mycket för beskrivningen, den verkar vara mycket bra. Jag ska ut imorgon och se om jag kan komma åt slutsteget nu med dina instruktioner. Jag har ej skruvat av den skruven vid handskfaket, jag hade skruvat av enbart den vid golvet och den som sitter på framsidan av klimatanlägningen under radion. Än en gång tack så mycket för hjälpen,
    mvh
    Alex
    P.S. Har någon en bild på orginal slutsteget? Ser den ut som ett vanligt slutsteg.dvs kan man sruva av sladdarna och brygga förbi den? Som sagt om någon har en bild så skulle jag vara jättetacksam.
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    i min förra ng900 96a så var slutsteget silver, de sitter anslutningskontakter om jag inte mins helt fel, borde nog gå att bygla förbi dessa med någon enklare koppling, avråder dig från att klippa bort kablarna, de kan gå med flatstifts kabelskor och försök bygla kontakterna, klipper du av dem så om du vill sälja bilen i framtiden så kan du få svårigheter att få tillbaks allt orginal om de skulle behövas.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Pumba,
    Perfekt, tack så mycket. DÅ ska jag leta efter (antagligen) ett silvrigt slutsteg, hehe. Du har helt rätt med att jag ska försöka att undvika att klippa bort kablarna. Ska som du sa försöka *bygla* dem. Än en gång ett stort tack till dig,
    mvh
    Alex
    P.S. Än en gång, om någon har en bild på hur slutsteget ser ut så skulle jag vara jättetacksam,
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Lund
    Inlägg
    664
    Bennet,
    Tack så mycket för bilden, nu känns det lite tryggare att dyka in bakom panelen Det är enbart 6,5orna som detta slutsteg driver om jag förstått det rätt eftersom jag får ljud i fram högtalarna samt d där bak men inte d i dorrarna? Än en gång, super stort tack till dig Bennet samt Pumba,
    mvh
    Alex
    2003 9-3 SS Aero GoldDigger
    Medlem#6243
    Mopack Production Crew

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Du har förstått det rätt, steget driver bara dörrhögtalarna

Liknande ämnen

  1. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 01:37
  2. [LÖST] Nån som kopplat slutsteg till orginal stereo ng900
    Av Rs turbo_s2 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-03, 10:25
  3. Ny huvudenhet (4x50W MOSFET) vs. 5000 kr slutsteg
    Av Magitek i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-01-11, 10:51
  4. [LÖST] Antilocklampan: Hur man kopplar förbi 9000 -90
    Av LarsaW i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-17, 00:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •