Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: För hög CO-halt

  1. #1

    För hög CO-halt

    Har en 900 T8 från 82 som jag besiktade idag utan framgång. Fick en 2a på för högt co-värde på tomgång. Det låg på 9,4 och var ungefär det högsta dom sett . Bilen har stått stilla långvarigt till och från hela året, om det nu kan spela någon roll? Jag har inte gjort några modifikationer på bilen sen sist jag besiktade förutom eventuellt en öppen dumpventil(kommer inte ihåg om jag hade den på då också). Tänkte nu höra om någon hade några tips om vad som kan vara fel. Vet att bilen drar rätt mycket soppa, men det har den iofs gjort hela tiden pga uppställt soppatryck!?!? Annars så finns det väl inte så mycket som kan vara fel då jag har mekaniskt sprut utan massa elektronik-haranger med mera? Alla tips välkomnas!

    MVH
    Jonas

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    1 186
    ingen läcka på avgassystem?

  3. #3
    Inte vad jag har märkt i alla fall. Ska inspektera lite nogrannare när solen dyker upp

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 014
    Medlem#
    4135
    Nja läcka på avgassystemet ger inte hög co.
    Du skriver att bilen har höjt soppatryck, låter som en rimlig orsak till hög co.
    Annars kan du ju prova att justera ner co:n.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  5. #5
    Ok, hur justerar jag den då?
    Soppatrycket är ju höjt på vanligt sätt med brickor och har inte ställt till några problem vid tidigare besiktningar.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona/Skåne
    Inlägg
    2 014
    Medlem#
    4135
    Tja du bör väl ha K-jetronic i den om jag inte e helt borta?
    Då justerar du co på en liten skruv mellan luftmängdmätarskivan och bränslemängdmätarhuset.
    Har ingen bild tyvärr men mellan dom två husen är det ett litet hål och där i sitter skruven att justera med.

    Mvh jocke
    Second place is the First loser! SAAB 9000 CDE 2,3t -97, SAAB 99 LE -74, Volvo S60II D3

  7. #7
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av jocke
    Tja du bör väl ha K-jetronic i den om jag inte e helt borta?
    Då justerar du co på en liten skruv mellan luftmängdmätarskivan och bränslemängdmätarhuset.
    Har ingen bild tyvärr men mellan dom två husen är det ett litet hål och där i sitter skruven att justera med.

    Mvh jocke
    Stämmer bra, denna skruv sitter nersänkt i typ ett litet rör. är inte denna justerad på nån gång redan (vilket jag iofs tror) sitter en blå pluggnippel i hålet.....

    Skruven brukar för övrigt vara insex, 2-3 mm nånting, kan inte exakt i huvet.....

    Lycka till!

    EDIT: Du bör ju ha tillgång till CO-mätutrustning för detta, om inte BES-gubbarna är snälla och låter dej göra detta på plats.....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #8
    Ok, får testa det hos den lokale mekanikern. Dom borde ju ha utrustning. Vad exakt är det man ändrar genom att skruva på skruven?

  9. #9
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av lillhannus
    Vad exakt är det man ändrar genom att skruva på skruven?
    CO. Halt tomgång....... (D.v.s tillförsel av bränsle på tomgång...)
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Äh... det där behöver man ingen utrustning för inför SBP. Man hör det på gången samt på färg/lukt på avgaserna.

    Har du ingen insex så funkar en lång spårmejsel med liten spets. Se till att justera den med motorn igång och kompensera med justering av by-pass:en vid spjället. Observera att skruven är VÄLDIGT känslig. Är den tight ställd så räcker det att stoppa ned mejseln för att motorn skall dö.

    Trevligt nyar

    /RT

    PS. Efter SBP kan det vara en vettig idé att justera den ordentligt för att slippa brända ventiler...

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 289
    Citat Ursprungligen postat av RT
    PS. Efter SBP kan det vara en vettig idé att justera den ordentligt för att slippa brända ventiler...
    Den justeringen påverkar bara vid tomgång, när man ökar varvet är det bara styrtrycksventilen som är med.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  12. #12
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 000
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av RT
    PS. Efter SBP kan det vara en vettig idé att justera den ordentligt för att slippa brända ventiler...
    Den justeringen påverkar bara vid tomgång
    Riktigt....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 460
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Citat Ursprungligen postat av RT
    PS. Efter SBP kan det vara en vettig idé att justera den ordentligt för att slippa brända ventiler...
    Den justeringen påverkar bara vid tomgång, när man ökar varvet är det bara styrtrycksventilen som är med.

    J.K Nilsson
    Så kanske det var. K-Jet är inte precis mitt främsta val av inspr.system. Har genom åren nog inte sett en enda st.tr.ventil med hel fjäder

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    610
    Kolla så kallstartsventilen är tät.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135

    Re: För hög CO-halt

    Citat Ursprungligen postat av lillhannus
    Har en 900 T8 från 82 som jag besiktade idag utan framgång. Fick en 2a på för högt co-värde på tomgång. Det låg på 9,4 och var ungefär det högsta dom sett . Bilen har stått stilla långvarigt till och från hela året, om det nu kan spela någon roll? Jag har inte gjort några modifikationer på bilen sen sist jag besiktade förutom eventuellt en öppen dumpventil(kommer inte ihåg om jag hade den på då också). Tänkte nu höra om någon hade några tips om vad som kan vara fel. Vet att bilen drar rätt mycket soppa, men det har den iofs gjort hela tiden pga uppställt soppatryck!?!? Annars så finns det väl inte så mycket som kan vara fel då jag har mekaniskt sprut utan massa elektronik-haranger med mera? Alla tips välkomnas!

    MVH
    Jonas

    Har du bytt olja på motorn nyligen?
    Speciellt om du kör korta körningar blandas oljan ut med bensin.
    Höga CO-halt kan avhjälpas genon oljebyte.
    9000 CSE 2,3T-94

  16. #16
    Nix, inga oljebyten på cirkus 500 mil. Men däremot kör jag enbart i hemmaorten så det kanske kan stämma.

    RT: Du skriver att fjädern i styrtrycksventilen pajjar. Kan det leda till hög bränsleförbrukning?

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Stockholm Sweden
    Inlägg
    619
    För att klara besiktningen kan du ta och tanka upp till 50% E85 då får du bra värden och gubbarna på Bilprovningen blir nöjda!!

    Gjorde jag med mitt monster... Som drar en del med chip och annat skit. Sen blir det rätt bra drag på bilen då E85 är 104 oktan.

    Lycka till
    Mvh
    Nic

    Läck på avgassystemet ger högre co då de tunga gaserna stannar i röret och de lätta dvs luft åker ut i hålen innan mätpunkten.
    Kör en silver og 900Aero och en Svart Audi S4
    #4981 min aero

Liknande ämnen

  1. Hög HC halt mm
    Av TheMuffinMan i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-17, 10:21
  2. Hög HC-halt 9-5 2,0t
    Av Plingen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 21:22
  3. HC halt 233!!!
    Av Montelius81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-18, 13:19
  4. För hög CO- Halt
    Av imported_jöjjeman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-12-02, 21:29
  5. co halt!!
    Av davvep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-08, 20:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •