Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Vilken trimfirma ska man välja

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135

    Vilken trimfirma ska man välja

    Har en 3 månader gammal 9-5 Biopower M05, gått 1300mil och är både trött och törstig!
    Alltså lite mer snurr i turbon skulle sitta fint.
    Vilken trimfirma ska man välja?

    Har hittat följande:
    BSR Steg 1 218hk/383Nm 7.900:-
    Chipcenter 221hk/388Nm 6.400:-
    Nordic 225hk/350Nm 12.500:-
    Finns det fler?

    Har någon några erfarenheter? Prestanda, bränsletröst etc.
    Tacksam för svar
    9000 CSE 2,3T-94

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    åtvidaberg
    Inlägg
    39
    Hej skulle varmt rekomendera nordic. Har provat deras 95:a företags bil som var etanolkonvertarad. Bränsleförbrukningen landsväg låg på ca 0.92 vid ca 120 km/h, 0.86 i 90 km/h.

    Vänligen //Roland
    Rökning kan skada sperman ock minskar fruktsamhet.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 997

    Re: Vilken trimfirma ska man välja

    Citat Ursprungligen postat av mr_saab
    Har en 3 månader gammal 9-5 Biopower M05, gått 1300mil och är både trött och törstig!
    Alltså lite mer snurr i turbon skulle sitta fint.
    Vilken trimfirma ska man välja?

    Har hittat följande:
    BSR Steg 1 218hk/383Nm 7.900:-
    Chipcenter 221hk/388Nm 6.400:-
    Nordic 225hk/350Nm 12.500:-
    Finns det fler?

    Har någon några erfarenheter? Prestanda, bränsletröst etc.
    Tacksam för svar

    Vad kostar Nordicprogrammet med STCS-rabatt ?

    Chipcenter hade jag absolut inte valt.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Hälsingland
    Inlägg
    479
    Varför hade du inte valt det?Varför inte motivera era svar..
    Kör en 9-5 2.0t-03 Vector

    http://www.garaget.org/?car=259074

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666

    Re: Vilken trimfirma ska man välja

    Citat Ursprungligen postat av mr_saab
    Har en 3 månader gammal 9-5 Biopower M05, gått 1300mil och är både trött och törstig!
    Alltså lite mer snurr i turbon skulle sitta fint.
    Vilken trimfirma ska man välja?

    Har hittat följande:
    BSR Steg 1 218hk/383Nm 7.900:-
    Chipcenter 221hk/388Nm 6.400:-
    Nordic 225hk/350Nm 12.500:-
    Finns det fler?

    Har någon några erfarenheter? Prestanda, bränsletröst etc.
    Tacksam för svar
    Jag vet att maptun har trim på G till dessa, men i dagsläget finns inget till försäljning vad jag vet. Jag har funderat på att göra om min aero -00 till in "biopower", men vi får se.

    Slå en signal och snacka med både BSR och Nordic och se vem som verkar ha en produkt som mest motsvarar det du vill ha. Tror du kommer bli nöjd med båda trimmen, men service och support är också viktigt. Kan ju även vara intressant att kolla med Maptun och se hur långt dom har kvar till "release". Det rullar i alla fall någon/några bilar med etanoltrim från dem vet jag.

    lycka till

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  6. #6
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 208
    Nordic har ett gäng bilar ute sedan tidigt -05

    Jag kan svara för en 9-5 2,0t bio M-05 som rullat 1000 mil+ med steg1.

    Några ord från ägaren

    Bilen är mer harmonisk att köra.
    Känns som att det är medvind hela tiden.
    Mer ryckfritt än orginal.
    Jämn fin kraft.

    Förbrukningsmässigt drar den kanske 0,5 dl/mil mindre. Ägaren gasar lite mer istället också tror jag

    Att den skulle dra så lite som Polanski säger i tråden kan man glömma. Det är nog Sasse som har en färddator Uhrled.

    Det går ju inte att trolla. Det går åt ca 30% mer etanol. Att bilen skulle dra 0,6 l/mil bensin i 90 km/h känns väl optimistiskt. Känns som att man bör plussa en deciliter.

    Antagligen går Sasses bil med höjt soppatryck samt en mjukvara som befinner sig under utveckling. Bilen har också racekisse och ett Ferritasystem. Så aggresivt program är inget för en kundbil. För att få vettiga siffror kräver det mer än att titta på en färddator.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 813
    Hej !

    Anledningen att INTE välja CC är att de tydligt förklarat att de inte vill ha med STCS att göra.

    Snacket om "Copy Center" etc. är löjligt, det finns fler som snott/kopierat... Vilket man kan tycka vad man vill om !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 835
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Anledningen att INTE välja CC är att de tydligt förklarat att de inte vill ha med STCS att göra.
    Precis. Om de inte vill ha med oss att göra vill vi inte ha med dem att göra.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    Nordic har ett gäng bilar ute sedan tidigt -05

    Jag kan svara för en 9-5 2,0t bio M-05 som rullat 1000 mil+ med steg1.

    Några ord från ägaren

    Bilen är mer harmonisk att köra.
    Känns som att det är medvind hela tiden.
    Mer ryckfritt än orginal.
    Jämn fin kraft.

    Förbrukningsmässigt drar den kanske 0,5 dl/mil mindre. Ägaren gasar lite mer istället också tror jag

    Att den skulle dra så lite som Polanski säger i tråden kan man glömma. Det är nog Sasse som har en färddator Uhrled.

    Det går ju inte att trolla. Det går åt ca 30% mer etanol. Att bilen skulle dra 0,6 l/mil bensin i 90 km/h känns väl optimistiskt. Känns som att man bör plussa en deciliter.

    Antagligen går Sasses bil med höjt soppatryck samt en mjukvara som befinner sig under utveckling. Bilen har också racekisse och ett Ferritasystem. Så aggresivt program är inget för en kundbil. För att få vettiga siffror kräver det mer än att titta på en färddator.

    /Fred


    Har du trim i din Bio M06? Isåfall vilket?
    9000 CSE 2,3T-94

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Vet någon vad som gäller med nybilsgarantin efter trim? Gäller den?
    Vagnskada etc.?
    9000 CSE 2,3T-94

  11. #11
    Hej


    Har för mig att Nordic tar över någon slags garanti från Saab !
    Läs mer om det på http://www.nordicuhr.se/main.php?tuning=garanti där hittade jag lite info.

    Förbehåller mig rätten att sparka iväg på min sparkcykel om jag har fel

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Hej,

    Jag har rensat en del inlägg som enbart handlar om Chipcenter, deras verksamhet och diskussioner om huruvida de har kopierat andra företags program eller ej.

    Tråden handlar om trim till 9-5 BioPower. Låt oss hålla oss till den, mycket intressanta, diskussionen och nöja oss med att konstatera att Chipcenter har tagit avstånd från STCS som en följd av en tidigare "kontrovers" mellan företaget och en klubbmedlem.

    OK?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  13. #13
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 208
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab
    Har du trim i din Bio M06? Isåfall vilket?
    Nej. Den är orginal i dagsläget.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 365
    Nordic lämnar garantier på nya bilar.
    kolla in nya nummret av ams så får ni se vad dom gjort med 9-5 bipower!
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Lund. Jobbar i Hörby.
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av aerofred



    Det går ju inte att trolla. Det går åt ca 30% mer etanol. Att bilen skulle dra 0,6 l/mil bensin i 90 km/h känns väl optimistiskt. Känns som att man bör plussa en deciliter.


    /Fred
    Hej!

    Min bil (Nordic Steg 3+) drar 0.86L/Mil i 130 km/h. Enligt färddatorn då.

    Så det skulle väll kunna vara fullt möjligt att den bilen drar 0.6l i 90 km/h?! Nu vet jag ju inte va det var för spec på den bilen, men att en trimmad bil kan dra 0.6 i 90km är väll ingen omöjlighet?

    Mvh Daniel.
    Saab-lös!
    Bruksbil: Vw Golf II 1,3 -92.

  16. #16
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 208
    En färddator ger på en orginalbil en uppfattning om bränsleförbrukningen.

    När det dribblas i mjukvaran så är det inte säkert att det stämmer.

    Sasses bil är en kombi som är tyngre än din sedan.

    Dina 0,86 kan lika gärna vara 0,76 eller 0,96.

    Färddatorn. Nope

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    När det dribblas i mjukvaran så är det inte säkert att det stämmer.

    Färddatorn. Nope
    Kort sagt, litar man på SID:en kan man lätt gå på pumpen...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stenungsund
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av aerofred
    En färddator ger på en orginalbil en uppfattning om bränsleförbrukningen.

    När det dribblas i mjukvaran så är det inte säkert att det stämmer.

    Sasses bil är en kombi som är tyngre än din sedan.

    Dina 0,86 kan lika gärna vara 0,76 eller 0,96.

    Färddatorn. Nope

    /Fred


    Sant, men att SIDen inte alltid stämmer men jag har mätt manuellt, tankar alltid fullt, lätt att räkna ut.
    Speedparts är också på G med trim till Bio, väntar till våren
    Det ramlade ner 3dm snö nu i eftermiddags, ESP:n aktiv all the way.
    9000 CSE 2,3T-94

  19. #19
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab
    Sant, men att SIDen inte alltid stämmer men jag har mätt manuellt, tankar alltid fullt, lätt att räkna ut.
    Hur mycket drar din?

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  20. #20
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 208
    Citat Ursprungligen postat av mr_saab

    Sant, men att SIDen inte alltid stämmer men jag har mätt manuellt, tankar alltid fullt, lätt att räkna ut.
    Har man mätt manuellt och jämfört som du har man ju på fötterna. Då är det ju fine.

    Däremot att provköra en bil och hålla jämn fart en kilometer eller två för att sedan gå i god för förbrukningen är fel.

    Tidigare i tråden har det ju varit lite si och så med faktaunderlaget.

    btw. Åkte Vector 2,3t M-02 med Nordic st1 ett tag. Den visade 0,90-0,95 på SIDen ett antal tankningar men det var konstant 0,06 mindre när man jämförde manuellt.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

Liknande ämnen

  1. Vilken Trimfirma?
    Av Fredde8702 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-08-22, 17:46
  2. Vilken trimfirma ska man välja?
    Av Mr_H i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-26, 23:10
  3. Vilken trimfirma skulle ni välja eller har valt??
    Av bosabengt i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 95
    Senaste inlägg: 2008-06-26, 12:23
  4. Vilken trimfirma?
    Av Hakancar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-10-08, 18:24
  5. Vilken trimfirma??
    Av Eyeball i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-02, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •