Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kabeldrag kupévärme, torkar-arm fastnat, 9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259

    Kabeldrag kupévärme, torkar-arm fastnat, 9-5

    Har en måttligt använd kabelsats (DEFA) som jag tänkte börja med att montera för att få intag och i kupén ett uttag för kupévärmare (ska in med en motorvärmare, men tänkte fördra lite kablar).

    Har hittat ett ställe som jag tror det är enkelt att gå in i kupén på - på samma ställe som huv-vajern går igenom, alltså, precis vid "toppen" av torpedväggen.

    Ett litet problem dock.. Torkar-armarna.. Sitter dom så man behöver något specialverktyg? Skruvade loss muttrarna och drog lite försiktigt, men det rörde sig inte (eller ja, hela "axeln" rörde sig upp och ner, men torkararmen sitter bra).. Behöver man nån avdragare eller finns det nåt annat knep?

    (Sprutade på lite 5-56 precis.. så får den stå så nån timme och så får jag väl testa igen.. vågar inte ta i för mkt)..

    Tacksam för snabba svar
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    785

    Re: Kabeldrag kupévärme, torkar-arm fastnat, 9-5

    Citat Ursprungligen postat av Matrix
    Har en måttligt använd kabelsats (DEFA) som jag tänkte börja med att montera för att få intag och i kupén ett uttag för kupévärmare (ska in med en motorvärmare, men tänkte fördra lite kablar).

    Har hittat ett ställe som jag tror det är enkelt att gå in i kupén på - på samma ställe som huv-vajern går igenom, alltså, precis vid "toppen" av torpedväggen.

    Ett litet problem dock.. Torkar-armarna.. Sitter dom så man behöver något specialverktyg? Skruvade loss muttrarna och drog lite försiktigt, men det rörde sig inte (eller ja, hela "axeln" rörde sig upp och ner, men torkararmen sitter bra).. Behöver man nån avdragare eller finns det nåt annat knep?

    (Sprutade på lite 5-56 precis.. så får den stå så nån timme och så får jag väl testa igen.. vågar inte ta i för mkt)..

    Tacksam för snabba svar
    En avdragare är tyvärr ett måste. Det finns speciella avdragare för ändamålet men det går att använda en liten standard avdragare eller ännu hellre en som man har till kulbultar. Finns påtex. Biltema och kostar inte så mycket.
    Kan vara en ganska bra investering, för torkararmarna skall bort lite då och då.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Det går ibland utan avdragare också om du ruckar lite samtidigt som du drar...

    Men du måste nästan fälla upp torkararmen när du gör det där utan avdragare, för ligger armen mot rutan så pressas fästet i sidled mot axeltappen så det "låser" hela altet.

    Med armen uppfälld, lite ruckande och lätt våld så brukar det gå bra utan avdragare.

    Ibland så har den ju däremot fastnat rejält, och då är det avdragare som gäller.


    Kan ju som agnes säger vara lika bra att skaffa ändå om man ska ta bort armarna nån gång ibland..


    Som ett extra tips så är det lika bra att byta kupeluftfilter (om nu filtret sitter där i akvariet på 9-5?) om du ändå ska bort med armarna osv.


    Som ett extra tips så finns ju denna också:
    http://www.defa.com/wup_files/75.pdf
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    785
    Som ett extra tips så är det lika bra att byta kupeluftfilter (om nu filtret sitter där i akvariet på 9-5?) om du ändå ska bort med armarna osv.


    Nej filtret sitter inne i kupén på 95:orna men passa på att rensa bort löv för sådan finns det garanterat där.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Tackar...

    Bilen står tryggt i garaget en snöig dag som denna, så det blir väl till att gå ut och rycka lite i grejjerna i eftermiddag/kväll..


    La på 5-56 igårkväll, så det har fått verka över natten - borde gå lite enklare idag..

    God fortsättning..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Strandnorum HILLS, Stenungsund
    Inlägg
    259
    Fick loss vänster (förarasidans) torkararm efter mkt slit. Sitter som berget.. Gick loss med en polygrip som fick leka avdragare (skruvade på muttern några varv)..

    "plasten" är så mjuk så man kan bända upp den utan att den verkar ta nån skada så man kommer åt huv-vajerns hål in i kupén.. Får se om jag kan ta mig igenom där. Den andra torkaren var tvärkörd att få av - måste nog ha en avdragare om jag ska få loss den..

    Märkligt.. En knappt 3 år gammal bil, väl-tvättad och ändå sitter det så ini h*ete..
    Påstår Pelle
    Numera utan Saab...

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Nej filtret sitter inne i kupén på 95:orna men passa på att rensa bort löv för sådan finns det garanterat där.
    ....efter fläkten vilket innebär att löv måste ränsas varje höst. Då kommer avdragarna till hands. Vem var det som fick idén om att ha filtret efter fläkten egentligen? Jobbar puckot kvar på Saab?
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Klen kupévärme i 9000 -88
    Av Olle i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-05, 18:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •