Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: SRS lampan glöder/blinkar ibland ???

  1. #1

    SRS lampan glöder/blinkar ibland ???

    Jag har plöstligt fått min lampa för krockkudden att börja glöda/blinka ibland ,, jag tolkar det som om det skulle vara glappkontakt någonstans eller kanske oxiderat i någon skarv,

    jag har för några år sedan haft bilen på koll för att på vissa modeller droppade det vatten från värmepaketet på styrningen till airbagen
    så den kunde gå sönder så det borde det inte vara ,,

    kan någon här ge mig tips om hur jag blir kvitt problemet ??
    jag ska besiktiga snart o kan inte ha en lampa som strular,

    vart ska jag börja leta ?? snälla någon som vet ,, HJÄLP.

    bilen är en 9000 - 93 CD modell 2,0 sugmotor. 16V
    The Shoe Must Go On

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Det är rätt så svårt att veta rätt av vad det kan vara, kan vara allt från glappande kontakter till givare
    Men är lampan släckt ibland eller?

    Annars hade jag nog åkt in och flörtat med någon 9000 verkstad som kan koppla in tech2 och se ifall du har några felkoder som den bör ha...

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Det är nog bara en vanlig felkod som finns lagrad.
    Min lampa betedde sig likadant när min ena främre givare glappade.

    In till verkstad med diagnosmöjligheter.
    Man lär så länge man lever.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    bilprovningen bryr sig icke om denn lampan så e behöver du inte oroa dig för....
    kolla med tech2 vad som är galet.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  5. #5
    Jättetack för alla svar ,,
    men är det verkligen så att bilprovningen inte bryr sig om den ,, det vore ju förträffligt ,,

    Än en gång .. tack för alla svar ,,
    MvH jocke i köping

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    bilprovningen bryr sig icke om denn lampan så e behöver du inte oroa dig för....
    kolla med tech2 vad som är galet.
    The Shoe Must Go On

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 541
    Medlem#
    9481
    jag besiktigade min bil med lysande SRS lampa, va inga problem, frågade tom besiktningskillen om det, de varken bryr sig om ABS lyser eller SRS då de inte påverkar bilens funktion, de går ju plocka bort airbagen och de är ok?
    vad gör de då om den inte funkar om man får ta bort den.
    sen är de väl inte bra att airbagen lyser för din egen säkerhet.

    lika dant med ABS, bilen bromsar ju även om det är fel på absen, finns ju massor med bilar som inte har ABS och de går ju bra det med, därför gnäller dom inte på det.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  7. #7
    Tack än en gång för det ,,
    jag har precis betalat saab i köping 400:- för en koll ,, men dom trodde inte att de skulle gå igenom bilprovningen ,, fast dom vill ju självklart sälja nya saker ,, som dessutom kostar 2500:- ,,
    jag tror mera på dig ang besiktningsbarhet ,,

    Gott nytt år på er alla ,,

    Ps! finns de någon begagnad styrdon för en billig slant så köper jag gärna det ,, Ds!

    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag besiktigade min bil med lysande SRS lampa, va inga problem, frågade tom besiktningskillen om det, de varken bryr sig om ABS lyser eller SRS då de inte påverkar bilens funktion, de går ju plocka bort airbagen och de är ok?
    vad gör de då om den inte funkar om man får ta bort den.
    sen är de väl inte bra att airbagen lyser för din egen säkerhet.

    lika dant med ABS, bilen bromsar ju även om det är fel på absen, finns ju massor med bilar som inte har ABS och de går ju bra det med, därför gnäller dom inte på det.
    The Shoe Must Go On

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Vad kom dom fram till då?
    Defekt styrdon? www.sdcc.se
    Man lär så länge man lever.

  9. #9
    Japp defekt styrdon ,, ja kopplade bort det o hoppades att lampan skulle slockna men ,, ikke ikke ,,
    nytt dorn kostar 2500;- med lite tur så kostar det 1000-lappen på skroten ,, om man nu hittar något ,, hmmm

    är det krångligt o ta bort lampan ur instrumenteringen ? är det mycket skruvande innan man kommer åt lampan ?

    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Vad kom dom fram till då?
    Defekt styrdon? www.sdcc.se
    The Shoe Must Go On

  10. #10
    kom på att jag skulle berätta hur det gick med detta strul ,,
    jag var till svensk bilprovning o dom sa att dom inte bryr sig om att srs lampan lyser ,, så inga problem alls ,,
    nu vet vi det.
    tack för all hjälp som jag fick.
    The Shoe Must Go On

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 904
    Citat Ursprungligen postat av jocke i köping
    kom på att jag skulle berätta hur det gick med detta strul ,,
    jag var till svensk bilprovning o dom sa att dom inte bryr sig om att srs lampan lyser ,, så inga problem alls ,,
    nu vet vi det.
    tack för all hjälp som jag fick.
    Hm, "inga problem alls"?

    Att inte airbag:en funkar kan ju i sig vara ett problem om den skulle behövas, eller hur?

    Frågan om huruvida Bilprovningen anmärker på detta fick ju i alla fall ett svar.

    PS. Inte illa att återrapportera i en 5 månader gammal tråd, bra gjort!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    287
    ABS måste fungera !
    9000 4ever

  13. #13
    Helt rätt ,, och det poängterade dom åxå ,

    Citat Ursprungligen postat av mattso
    ABS måste fungera !
    The Shoe Must Go On

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    180
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag besiktigade min bil med lysande SRS lampa, va inga problem, frågade tom besiktningskillen om det, de varken bryr sig om ABS lyser eller SRS då de inte påverkar bilens funktion, de går ju plocka bort airbagen och de är ok?
    vad gör de då om den inte funkar om man får ta bort den.
    sen är de väl inte bra att airbagen lyser för din egen säkerhet.

    lika dant med ABS, bilen bromsar ju även om det är fel på absen, finns ju massor med bilar som inte har ABS och de går ju bra det med, därför gnäller dom inte på det.
    I så fall gjorde dom fel där du besiktade
    http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ument&m=18
    Citat Ursprungligen postat av www.Bilprovningen.se
    Kontroll förarplats:
    Varningslampa för motorelektronik, ABS-indikering, kontrollampa för dimbakljus
    Alla belysningsfunktioner
    Möjligt att SRS-en kan gå bra, maen har svårt att tänka mig dom inte bryr sig om ABS eftersom det är en säkerhetsfråga, såväl som för den som kör bilen och för dom som rör sig runt om bilen!

  15. #15
    Abs har jag inte berört i min fråga men det var dom väldigt tydliga på att ALLT men bromsar måste fungera ,, inklusive ABS kontroll lampa.
    men med srs lampan tänd så var det ok att besiktiga,
    jag var ner på våran station här i köping o frågade och dom hade dessutom en bra motivering varför inte srs var så viktig.

    Citat Ursprungligen postat av paef
    Citat Ursprungligen postat av Pumba
    jag besiktigade min bil med lysande SRS lampa, va inga problem, frågade tom besiktningskillen om det, de varken bryr sig om ABS lyser eller SRS då de inte påverkar bilens funktion, de går ju plocka bort airbagen och de är ok?
    vad gör de då om den inte funkar om man får ta bort den.
    sen är de väl inte bra att airbagen lyser för din egen säkerhet.

    lika dant med ABS, bilen bromsar ju även om det är fel på absen, finns ju massor med bilar som inte har ABS och de går ju bra det med, därför gnäller dom inte på det.
    I så fall gjorde dom fel där du besiktade
    http://www.bilprovningen.se/externt/bpw ... ument&m=18
    Citat Ursprungligen postat av www.Bilprovningen.se
    Kontroll förarplats:
    Varningslampa för motorelektronik, ABS-indikering, kontrollampa för dimbakljus
    Alla belysningsfunktioner
    Möjligt att SRS-en kan gå bra, maen har svårt att tänka mig dom inte bryr sig om ABS eftersom det är en säkerhetsfråga, såväl som för den som kör bilen och för dom som rör sig runt om bilen!
    The Shoe Must Go On

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    167

    Lampor. ABS SRS

    Jaa det var ju lite kul o se.
    Bara för att en lampa lyser eller inte lyser betyder inte det att de gör rätt eller fel.
    Det står tydligt att det testar bromsarna och att de håller rätt värde för att få stopp på bilen. Jag besiktigade min 9000 cse -95 när lampan lös. De sa att det på SAAB var ok eftersom deras system är dubbelt. Bromsarna på en 9000 fungerar som samma bil utan ABS om ABS är ur funktion och de bilarna är godkända utan. Skulle det av någon anledning visa sig vara ett fel som påverkar bromsverkan så kommer man garanterat få en ombesiktning på bromsarna.
    Om SRS lampan lyser gäller samma sak. man kan plocka ur airbagen o släcka lampan, de har inte en susning om vilken bil som har eller inte har Airbag. och som sagt det har inte med sådan säkerhetskaraktär att det befogar en ombesiktning, för hur som helst garanterar inte det att airbagen fungerar i alla fall. Och det testar de ju INTE !! :-)
    Jag vet att det finns andra bilar av andra märken som får påbackning på ABS-lampor som lyser, men de har också ett helt annat system. SAAB´s ligger ju lite vid sidan om det ordinarie så att säga. Däremot finns det saker som händer när man kommer upp i årsmodellerna något, minns ej årtal, men då kommer helbilsgodkännandet in och då får man inte ens sätta på en spoiler på bakluckan. Inte byta dimensioner på fälgar utanför det som står i registreringsbeviset.

    Ex: saab 93 en vanlig standard -00 me 15" står det inget annat så får man inte ta en AERO´s fälgar på 17" å sätta på den bilen. Nu finns det de bilarna som har en vid tollerans inskriven i registreringspappren och då kan man byta lite mer. de som tex byter baklycktor på dessa nyare bilar är INTE godkända. HELBILSGODKÄNNADE gäller hela bilen så som utförande och funktion och får INTE ändras.

    Det står 2 st fina LEXUS i Mariestad som byggdes om för ca 100.000kr i delar, Polisen tröttnade på deras buskörning och satte en spansk flagga i rutorna med hänvisning till HELBILSGODKÄNNANDET. Nu kostar det ca 200.000kr att återställa dem och det verkar som personerna inte tycker sig ha råd med detta, eftersom bilarna ju redan från början kostade en rejäl slatn så kan jag tänka mig att slutkostnaden landar på en bra bit över 500.000kr/st innan de får köras på vägen igen. så se upp med vilken årsmodell ni hamnar under... :-) Då kan det bli problem även efter bilprovningen.

    Kan även upplysa om att min bil besiktigades med blå nummerskyltsbelysning och de sa att det där gillar inte POLISEN, men vi får inte sätta ombesiktning på det. :-)

    Have a nice day..

    MVH Tiger

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 23:15
  2. Olje lampan blinkar, hjälp
    Av frisken88 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 18:52
  3. CE lampan blinkar
    Av J-M i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-30, 13:26
  4. SRS Lampan lyser och blinkar
    Av saab9000turbo-92 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-30, 23:03
  5. CE Lampan blinkar 6 gånger
    Av SuperFaCeR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-10-25, 15:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •