Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bas/basar i 9-3 SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    239

    Bas/basar i 9-3 SS

    Tänkte att jag äntligen ska göra ett seriöst försök till att göra något åt ljudsystemet ("Premium" 150) i min 9-3 SS. Min tanke är att byta ut de främre högtalarna och bygga en baslåda till bagaget, men jag kan inte riktigt bestämma mig för hur min "konfiguration" ska se ut. Högsta prioritet är ljudkvalité och precision. Jag vill inte ha en grumlig bas.

    Frågan till expertisen här på forumet är vad av följande ni skulle välja och varför (priset blir ungefär detsamma):

    2 x 12" Infinity Kappa Perfect

    1 x 12" Alpine Type-X

    Vad för slutsteg rekommenderas till dessa?

    Det lutar åt Alpine och placera denna i en låda vänd mot skidluckan. Eller är det bättre att spela bakåt? Det är ju en sedan så jag är lite tveksam till det...

    Alla tips är välkommna då jag är lite av en nybörjare när det gäller billjud.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Du kommer långt med en 12", plus att den tar betydligt mindre plats i skuffen..

    Jag har en långslagig Infinity 12" som jag driver med ett kraftigt monoblock, låter väldigt bra, lådan är portad och har båpde port och element riktat bakåt .. detta efter cirka halvtimmens utprovning..

    Fronthögtalarna och högtalarna i hatthyllan är även de utbytta mot Infinity Kappa, vilket gjorde ett rejält lyft.

    Det största problemet med baslåda i SS är lågnivån, jag tog lågnivå från AMP1-enheten som sitter under förarstolen genom att löda på två RCA-kontakter direkt på FET-kretsen för att slippa fula och dåliga omvandlare.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81
    jag skulle sats på två 10 tum...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    239
    Tack för era svar!

    93t, du har säkert rätt. Jag kommer nog långt med en Infinity 12" istället för två. Dock är jag lite nyfiken på hur Alpines värsting låter jämfört med två Infinity.

    Angående placering så hör man ju oftast att basen ska spela framåt i en sedan men jag antar att jag får prova mig fram för att höra vilket jag föredrar.

    Lågnivå tar jag från AMP1 precis som du. Hittade några bilder från dig här på forumet som kommer till bra nytta. Tackar för det...


    jag skulle sats på två 10 tum...
    Vore tacksam om du kunde motivera.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Lånar tråden lite. Även jag tycker ljudet i min bil (premium 150) är tunnt. Jag funderar lite på att göra det enkelt för mig o låta Saab uppdatera med orginal satsen till premium 300. Det som då ingår är ju 2 subwoofers, och 4 mindre diskanter (2 i hatthyllan bak och 2 fram).

    Är det några vettiga prylar detta och blir ljudet bra? Vad är det för tillverkare på stereo, slutsteg, högtalare i en SS?

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    239
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Lånar tråden lite. Även jag tycker ljudet i min bil (premium 150) är tunnt. Jag funderar lite på att göra det enkelt för mig o låta Saab uppdatera med orginal satsen till premium 300. Det som då ingår är ju 2 subwoofers, och 4 mindre diskanter (2 i hatthyllan bak och 2 fram).

    Är det några vettiga prylar detta och blir ljudet bra? Vad är det för tillverkare på stereo, slutsteg, högtalare i en SS?

    Personligen tycker jag inte det är värt priset. Det går att få betydligt bättre komponenter för samma pris. Dessutom så är det många som klagar på ljudet även i 300 sytemet.

    Det är Pioneer som är tillverkare om jag inte minns fel...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    239
    Ingen som har några fler tips eller idéer?

    Det jag främst undrar om nu är utformning och placering av låda om jag väljer Type-X basen. Är min idé ovan att placera den i en låda vänd mot skidluckan en bra sådan? Ska jag välja portad eller sluten låda?

    Basen kommer troligtvis att drivas av ett Alpine MRD-M1005 vilken ger 700W @ 2Ohm.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Linkeboda
    Inlägg
    230
    Citat Ursprungligen postat av bilgalen
    Lånar tråden lite. Även jag tycker ljudet i min bil (premium 150) är tunnt. Jag funderar lite på att göra det enkelt för mig o låta Saab uppdatera med orginal satsen till premium 300. Det som då ingår är ju 2 subwoofers, och 4 mindre diskanter (2 i hatthyllan bak och 2 fram).

    Är det några vettiga prylar detta och blir ljudet bra? Vad är det för tillverkare på stereo, slutsteg, högtalare i en SS?
    Tja, jag har Premium300 i min 9-3:a. Fungerar OK, det är inte dåligt. Men det är heller inte riktigt så bra som jag hade hoppats att "dyraste premium" skulle vara... Det går ju inte att köpa dyrare stereo till 9-3an och den låter inte riktigt så bra som man skulle vilja för de pengarna. Men jag lyssnade på 75 och 150 alternativen innan och de blev jag bara irriterad på, så det fungerade inte.

    I mitt fall var dock icke-Saab inte ett alternativ, så då fick det duga. Och duger gör det alldeles utmärkt, men man blir inte lycklig, om du förstår vad jag menar... :-)
    /Andreas
    -----------------
    9-5 2.0 BioPower -07

  9. #9
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Vad tror ni om en tia eller tolva i reservhjulsbaljan riktad rakt upp? Vill ogärna ha en lös, klumpig låda som är ivägen när man ska lasta.

    Mvh Stoffe

  10. #10
    Individuell mappning sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 006
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Vad tror ni om en tia eller tolva i reservhjulsbaljan riktad rakt upp? Vill ogärna ha en lös, klumpig låda som är ivägen när man ska lasta.

    Mvh Stoffe
    Tycker du skall testa, gör det det så får man kanske bygga nåt sånt i vinter

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    10
    Hej,


    Här en till nybörjare………..

    Var på BRL och såg att de hade "bra" pris på JBL GTO1200B. Är de nåt att ha ? Hur svårt är de att montera dit en baslåda och slutsteg i in 9-3 SS??

    Har läst att några monterar/byter 6x9". Ger detta nåt tryck i basen? Hur svårt är detta? Behöver man slutsteg om man har premium 150?

    Glömd nästan att fråga hur man får Bas och 6x9" att "fade´a" med bak höglarna

    //PK

Liknande ämnen

  1. slutsteg + basar 9-3ss -04
    Av Juster22 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-12, 22:45
  2. Bygga in två basar i og9-3!?
    Av Braather i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-11, 12:16
  3. hur bra är Peerless basar?
    Av Saaben i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-12, 10:37
  4. Tre basar på ett monosteg?
    Av 93t i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2005-11-15, 02:08
  5. Basar i en 9000 cse
    Av Tamii i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-17, 00:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •