Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Bas/basar i 9-3 SS

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    239

    Bas/basar i 9-3 SS

    Tänkte att jag äntligen ska göra ett seriöst försök till att göra något åt ljudsystemet ("Premium" 150) i min 9-3 SS. Min tanke är att byta ut de främre högtalarna och bygga en baslåda till bagaget, men jag kan inte riktigt bestämma mig för hur min "konfiguration" ska se ut. Högsta prioritet är ljudkvalité och precision. Jag vill inte ha en grumlig bas.

    Frågan till expertisen här på forumet är vad av följande ni skulle välja och varför (priset blir ungefär detsamma):

    2 x 12" Infinity Kappa Perfect

    1 x 12" Alpine Type-X

    Vad för slutsteg rekommenderas till dessa?

    Det lutar åt Alpine och placera denna i en låda vänd mot skidluckan. Eller är det bättre att spela bakåt? Det är ju en sedan så jag är lite tveksam till det...

    Alla tips är välkommna då jag är lite av en nybörjare när det gäller billjud.

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 286
    Du kommer långt med en 12", plus att den tar betydligt mindre plats i skuffen..

    Jag har en långslagig Infinity 12" som jag driver med ett kraftigt monoblock, låter väldigt bra, lådan är portad och har båpde port och element riktat bakåt .. detta efter cirka halvtimmens utprovning..

    Fronthögtalarna och högtalarna i hatthyllan är även de utbytta mot Infinity Kappa, vilket gjorde ett rejält lyft.

    Det största problemet med baslåda i SS är lågnivån, jag tog lågnivå från AMP1-enheten som sitter under förarstolen genom att löda på två RCA-kontakter direkt på FET-kretsen för att slippa fula och dåliga omvandlare.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Kungsängen
    Inlägg
    81
    jag skulle sats på två 10 tum...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    239
    Tack för era svar!