Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Framrutan på väg ur???

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122

    Framrutan på väg ur???

    Nån mer än ja har problem med att framrutan knakar å låter som bara den när de är kallt ute?

    Om det är kallare än typ -5 så låter det som att framrutan ska spricka i tusen bitar när man åker på ojämn väg. E nästan rädd att den ska spricka! Tänkte om nån har haft liknande fel och vet vad de är för fel? Dåligt limmad, konstiga spänningar i karossen?

    Bil: 9000 CC -92

    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Det kan ju vara fel sorts lim så att det inte flexar som det ska, för det rör sig ju alltid lite i karossen.
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122
    Jo men ja vet inte om rutan är bytt, tror inte de.

    Å de är ju bara när de är kallt ute, kan de vara nåt med att rutan inte sitter riktigt rätt så att den skrapar emot nån stans?

    Ingen mer som har några bra teorier?
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Rutan är säkert lös, rutramen i karossen brukar rosta som bara den.
    INTE ovanligt på så gamla bilar...

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Citat Ursprungligen postat av MrZ
    Rutan är säkert lös, rutramen i karossen brukar rosta som bara den.
    INTE ovanligt på så gamla bilar...
    Helt sant, tyvärr. I sommras så böt jag vindruta på min 9000 -90 och det såg ganska bra ut sa dom, all plåt fanns ju där . Så dom slipade rent och lade ny lack. Sedan berättade killarna om en 9000 -92 som det bara hade vart typ tre decimeter användbar plåt kvar på i form av sporadiska småbitar här och där. Det blev ett dyrt rutbyte var deras kommentar...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Framrutan på väg ur???

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Nån mer än ja har problem med att framrutan knakar å låter som bara den när de är kallt ute?

    Om det är kallare än typ -5 så låter det som att framrutan ska spricka i tusen bitar när man åker på ojämn väg. E nästan rädd att den ska spricka! Tänkte om nån har haft liknande fel och vet vad de är för fel? Dåligt limmad, konstiga spänningar i karossen?

    Bil: 9000 CC -92

    Mvh Magnus
    Måste tyvärr säga att jag har samma fenomen i min -98 sedan jag fick framrutan bytt i somras. Låter riktigt illa! Tycker det kommer från nedre vänster hörn av rutan där det ju sitter ett nummer på en skumgummibit som syns utifrån (numret alltså). Biten med numret sitter snett och för lågt och trycker mot panelen under. TROR gneket kommer av att gummibiten är hård innan den blivit varm, ljudet försvinner ganska snabbt, pga gummit blivit varmt och mjukt gissar jag. Mycket irriterande! Bra att du tog upp det här, ska ta mig tillbaka till glasfirman och be dem rätta till sitt misstag.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122
    SAAB amateur--> Känns som att vi har ungefär samma problem, mitt försvinner också när bilen blir varm.

    Hoppas att de bara e nån gummibit som låter så att hela ramen inte håller på å rosta bort för mej. Lät inte kul alls å fixa Finns de någe enkelt sätt å kolla om de e någe rost lr måste man börja krånlga med att ta ur rutan å sånt?

    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    SAAB amateur--> Känns som att vi har ungefär samma problem, mitt försvinner också när bilen blir varm.

    Hoppas att de bara e nån gummibit som låter så att hela ramen inte håller på å rosta bort för mej. Lät inte kul alls å fixa Finns de någe enkelt sätt å kolla om de e någe rost lr måste man börja krånlga med att ta ur rutan å sånt?

    Mvh Magnus
    Fast om rutan är lös borde det väl gneka även när bilen blivit varm? Eller? Om du är orolig kanske det är bäst att svänga förbi en glasverkstad och prata med dem. Min ruta låter också så att jag tänkt tanken att den ska spricka, men det bara vägrar jag tro på.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Framrutan på väg ur???

    Citat Ursprungligen postat av SAAB amateur
    ...en skumgummibit som syns utifrån (numret alltså). Biten med numret sitter snett och för lågt och trycker mot panelen under. TROR gneket kommer av att gummibiten är hård innan den blivit varm, ljudet försvinner ganska snabbt, pga gummit blivit varmt och mjukt gissar jag. Mycket irriterande! Bra att du tog upp det här, ska ta mig tillbaka till glasfirman och be dem rätta till sitt misstag.
    Mvh
    Korrektion: plastbit ska det vara och inte skumgummi! Och det sitter inte limmad på rutan utan är fastnitat i instrumentbrädan. Visar bilens chassie-nummer.

    Glasfirman menar att de inte kan göra något, eftersom skylten sitter där den sitter och rutan sitter rätt. Hur som helst är inte den lilla skylten längre placerad rätt i förhållande till luckan i den svarta målningen på vindrutan och den gnekar otrevligt när den är kall.

    Tips på hur det här irritationsmomentet kan åtgärdas mottages tacksamt!!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    På volvo c70 (och kanske andra volvomodeller?) sitter det "antignektejp" på tre ställen på vindrutans övre gummilist för att sådana ljud ska undvikas. Även de c70-vindrutor som skickas till glasmästerierna har dessa tejplappar. Funkar tydligen bra.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av Turbomupp
    På volvo c70 (och kanske andra volvomodeller?) sitter det "antignektejp" på tre ställen på vindrutans övre gummilist för att sådana ljud ska undvikas. Även de c70-vindrutor som skickas till glasmästerierna har dessa tejplappar. Funkar tydligen bra.
    Instressant! Borde man be om vid byte av rutan.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    698
    Medlem#
    8122
    Nu blev de kallt igen så problemet uppmärksammades igen!

    Måste ta å kolla efter den där chassi-nr skylten. Kan inte komma ihåg att ja har nån sån.

    Anti-gnisseltejp lät ju som någe väldigt bra, synd bara att man måste ur me rutan.


    Mvh Magnus
    Trött och seg men ändå älskad Saab 9000 CC -92--Såld
    Röd 9-3 Aero -02
    Silver 9-5 Aero -09

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Måste ta å kolla efter den där chassi-nr skylten. Kan inte komma ihåg att ja har nån sån.

    Anti-gnisseltejp lät ju som någe väldigt bra, synd bara att man måste ur me rutan.
    Mvh Magnus
    Chassi-nr-skylten sitter tydligen inte på samma ställe i alla årsmodeller. Min sitter som sagt längst ner till vänster fram på instrumentbrädan (läses utifrån, genom vindrutans svartmålade område).

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    416
    Det gäller ju som sagt att man verkligen vet VAR gneket kommer ifrån. Så att man sätter tejpen på rätt ställe... Vore ju tråkigt att behöva lossa rutan flera ggr.
    Kan ju tillägga att på c70 sitter det fyra tejplappar ovanpå varandra på dom här tre ställena (alltså totalt 12 centimeterstora lappar). När modellen var ny och gnekproblemet upptäcktes provade man först med färre antal men det krävdes alltså fyra på varje ställe innan ljudet försvann.
    Happy Festivus - for the rest of us!

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021

    Re: Framrutan på väg ur???

    Citat Ursprungligen postat av Magnus84
    Nån mer än ja har problem med att framrutan knakar å låter som bara den när de är kallt ute?

    Om det är kallare än typ -5 så låter det som att framrutan ska spricka i tusen bitar när man åker på ojämn väg. E nästan rädd att den ska spricka! Tänkte om nån har haft liknande fel och vet vad de är för fel? Dåligt limmad, konstiga spänningar i karossen?

    Bil: 9000 CC -92

    Mvh Magnus
    Nu vet jag vad grundproblemet är med min vindruta Den är dåligt inpassad, sitter 3-4 mm för djupt. Det är därför chassienr-skylten pressats ur läge. En annan konsekvens av att rutan sitter för djupt är att det blir för litet silikonlim mellan kaross och ruta, som kan förebygga/ta upp spänningar!

    Enda boten är att limma om rutan. Trist att en firma som inte gör annat än byter rutor inte klarar att göra det ordentligt.

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

Liknande ämnen

  1. Tona Framrutan...
    Av Roobban91 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-18, 22:46
  2. dekal på framrutan
    Av lillis i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-06-13, 23:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •