Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hur mycket bör bilen ladda/för lågt laddtryck?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4

    Hur mycket bör bilen ladda/för lågt laddtryck?

    Hej,

    Jag kör en 9000 2,3 T (200 hästar, helt original) från 1997 och har en fråga angående laddtrycket. När jag köpte bilen gick laddtrycksnålen precis upp till det röda fältet på laddtrycksmätaren, men för ett litet tag sedan började laddtrycket/laddtrycksmätaren att bete sig konstigt. Vissa dagar laddar turbon väldigt högt, till slutet på det röda fältet, vilket verkligen känns i accet. Andra dagar ligger laddtrycket precis i början på den gul/röd-streckade delen på mätaren och i detta fallet känner man en viss brist på den "vanliga kraften". Nu till frågorna:

    1. Hur högt laddtryck bör laddtrycksmätaren indikera om allt fungerar som det ska? (Till det röda fältets början? Till det gul/röd-streckade fältets början? Något annat?)
    2. Jag snackade med verkstaden på bilfirman där jag köpte bilen och de gissar att det är wastegaten som spökar. Kan det vara så?

    Alla erfarenheter och åsikter mottages tacksamt.

    Mvh
    Rikard
    Saab 9000 CSE 2,3 T A50 1997

  2. #2
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 499
    Medlem#
    5622
    När allt fungerar som det ska så laddar den till början av det röda fältet

    MVH Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 635
    Kolla så att det inte är någon slang som sprukit och läcker... Du har inga misständningar eller ryck samtidigt, skifta tändstift isåfall..

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Nä, motorn går riktigt jämnt och fint utan några som helst ryckningar.

    Är det någon som har koll på vad en wastegate kostar? Är den svår att byta själv? Finns det bättre ställen att köpa sin wastegate än till ex. Bilpartner?
    Saab 9000 CSE 2,3 T A50 1997

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 366
    Är de så att din magnet ventil börjar ge med sig.
    Inte helt ovanligt på äldre bilen.
    Bilen kan överladda och även inte ge full laddtryck ibland och även bara GLT.
    Testa att byta till en som funkar och om de funkar så byt.
    kontrolera även alla slangar så dom är hela och fina.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Det borde inte vara magnetventilen, eftersom jag fick den bytt på garantin för några hundra mil sedan. Visst, Murphy kan ju ha varit framme med ett dåligt exemplar, det skulle varken vara första eller sista gången man hälsar på honom...

    Jag kollade med Bilpartner och de tog 2200:- för en wastegate. Vill man att de ska byta den så tillkommer en 500 spänn eller så.

    Om det nu är någon slang som är otät tycker jag rent spontant att felet borde visa sig hela tiden och inte bara ibland. Även när magnetventilen var sönder var det för lågt laddtryck hela tiden och inte bara ibland.
    Firman där jag köpte bilen gissar på att ett spjäll i wastegaten går trögt och därför ibland inte öppnar/stänger helt. Detta tycker jag låter rimligt...

    Går det att klyva wastegaten själv eller är det omöjligt att öppna den utan att demolera den fullständigt? Jag blir ju ganska glad om jag slipper punga ut med 2200 om jag kan rädda den gamla.

    /Rikard
    Saab 9000 CSE 2,3 T A50 1997

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 252
    >Rikard:

    För det första: den inbyggda mätaren är mest en rolig liten mackapär som är kul att kolla på och som kan ge en grov indikation på om bilen laddar något så när som den skall. För felsökning behöver man en bra graderad (gärna glycerinfylld) laddtrycksmätare.

    För det andra: Kolla igenom följande:

    - tändstift (byt till nya NGK BCPR7ES-11, inget annat)
    - kolla vad bilen laddar som mest (både bra och dåliga dagar) samt vad bilen har för grundladdtryck (kollas enklast genom att ligga på t ex 3:an @ 3000 rpm och trampa lätt på bromsen, så det klickar och bromsljuset tänds)
    - kolla slangar, i synnerhet de från magnetventilen samt den till avlastningsventilen.

    När du har gjort det så har du lite mer underlag för felsökning. Återkom då så finns det snillrika typer här som säkert kan hjälpa till på ett bra sätt.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    4
    Tack för det tipset.
    Jag är medveten om att mätaren endast ger en indikation om laddtrycket, men i detta fallet är det ju så att man känner av skillnaden rätt rejält.

    Jag får ta och följa testproceduren när det blir tö. Nu är ett sådant test endast förenat med hjulspinn här i Malmö...
    Saab 9000 CSE 2,3 T A50 1997

Liknande ämnen

  1. Bilen vill ladda för mycket?
    Av Stoffe_t5r i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-13, 20:22
  2. Hur mycket ska bilen ladda?
    Av Macke J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 15:51
  3. Hur mycket kan man ladda med en LTT -93?
    Av -= Marcus =- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-24, 18:46
  4. hur mycket kan man ladda
    Av GARION.001 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2007-09-24, 22:53
  5. Lågt laddtryck/Dumpventil släpper ut för mycket luft
    Av Matte J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-04-17, 18:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •