Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40

Ämne: Dubbelturbo på b204?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131

    Dubbelturbo på b204?

    Nu skulle jag vilja höra era funderingar på detta ämne. Jag har nämligen 2st sprillans nya TD04HL-15G liggandes, och varför inte bygga en fin motor med dessa aggregat (mest för att jag redan har dom).

    Vad är för och nackdelarna?

    OBS: MOTORN SKA INTE SITTA I EN SAAB.

    Fördel:
    Har alla delar som behövs.
    BALLARE (egen åsikt)

    Nackdel: Tar mer tid att bygga, krångligare.


    Då återstår en fråga. Ska man ta cyl 1&2 till ett agg o 3&4 till det andra, eller 1&4 vs 2&3?

    Tacksam för alla sorters svar, bara det är nått konstruktivt i dom

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    det kännss som att kommer få väldigt seg repons på agg med 2st 15G på en 2L motor

    bäst avore ju att ha en stor turbo inte 2 små/mellan

  3. #3
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 009

    Re: Dubbelturbo på b204?

    Citat Ursprungligen postat av skurten
    Nu skulle jag vilja höra era funderingar på detta ämne. Jag har nämligen 2st sprillans nya TD04HL-15G liggandes, och varför inte bygga en fin motor med dessa aggregat (mest för att jag redan har dom).

    Vad är för och nackdelarna?

    OBS: MOTORN SKA INTE SITTA I EN SAAB.

    Fördel:
    Har alla delar som behövs.
    BALLARE (egen åsikt)

    Nackdel: Tar mer tid att bygga, krångligare.


    Då återstår en fråga. Ska man ta cyl 1&2 till ett agg o 3&4 till det andra, eller 1&4 vs 2&3?

    Tacksam för alla sorters svar, bara det är nått konstruktivt i dom

    Hej !


    1 och 4 till ena turbon och 2 och 3 till andra turbon.


    Vill gärna se pysslet i en projekttråd om det blir något av det.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Idén är inte så dum, men målet bör då vara rätt rejäl effekt.

    Om jag skulle göra en sådan installation och hade mer normala effektmål, så skulle jag nog välja två 15T med avgashus 5. Dessa bör då kunna duga för upp till ca 400-500 Hk eller nåt sånt.

    Är man nöjd med mindre effekt så kanske ett par 12T från Volvo S40T kunde vara nåt, eller ett par GT17.

    Man bör kunna få till bra respons och vettig effektkurva med en sådan lösning.

    Kul att göra lite udda lösningar.

    Det finns en kille, Mats Ivarsson, på TPC som har två 16T på sin Volvofyra. Finns en projekttråd på den bilen med.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av M frändberg
    det kännss som att kommer få väldigt seg repons på agg med 2st 15G på en 2L motor

    bäst avore ju att ha en stor turbo inte 2 små/mellan
    När jag räknat lite lätt på det så gissar jag på att den börjar ladda strax över 3000rpm. Har även en t04b liggandes, dock så ska den bara orka ca 350hk och börja ladda vid 3500 varv nånting.

    En fördel till är ju att på dessa turbos sitter det ju både wastegate och dumpventil original, så där sparar man ju plats och pengar också

    Jag drar en extra fråga, hur mycket effekt kan denna motor ge tro? Om man säger att spridarna är tillräckligt stora, insug original, topp putsad på gutskägg, original kammar. Bränslepump osv orkar mata. Stor IC.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Idén är inte så dum, men målet bör då vara rätt rejäl effekt.

    Om jag skulle göra en sådan installation och hade mer normala effektmål, så skulle jag nog välja två 15T med avgashus 5. Dessa bör då kunna duga för upp till ca 400-500 Hk eller nåt sånt.

    Är man nöjd med mindre effekt så kanske ett par 12T från Volvo S40T kunde vara nåt, eller ett par GT17.

    Man bör kunna få till bra respons och vettig effektkurva med en sådan lösning.

    Kul att göra lite udda lösningar.

    Det finns en kille, Mats Ivarsson, på TPC som har två 16T på sin Volvofyra. Finns en projekttråd på den bilen med.


    MVH Tony

    Sitter avgashus nr 7 på dessa agg. Innerst inne så skulle jag väl vilja ha en 500hk men jag har inte riktig koll på vad som krävs. Bygger mest för att jag tycker det är KUL!!!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 690
    kör på.. jag instämmer med TD04... vill se en projekttråd...
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Du är inne på ett projekt med avsaknad av harmoni.
    TuRboegenskaperna i förhållande till grundmotor haltar något tycker jag.
    För slö i botten utan att kunna ryta ordentligt i övre registret.
    Tänk om, tänk rätt.....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Vad Boosten menar (tror jag) är väl att eftersom du ändå tänker sabba lågvarvsegenskaperna så borde du satsa mer på mellan och högvarvsregistret, dvs vassa kammar, portad topp, stora ventiler, mekaniska tryckare, lättat vevparti (dvs vev, stakar och kolvar) mm mm så att det bättre matchar det effektområdet som turbona kommer att arbeta i.
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  10. #10
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Aahhhhh, va skönt med nå'n som tolkar mig helt rätt utan att försöka dumma till det !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Du är inne på ett projekt med avsaknad av harmoni.
    TuRboegenskaperna i förhållande till grundmotor haltar något tycker jag.
    För slö i botten utan att kunna ryta ordentligt i övre registret.
    Tänk om, tänk rätt.....

    Eftersom du verkar ha hyfsad koll så undrar jag om du kan utveckla svaret ytterligare, med förklaring varför. Vilket varvtal tror du att motorn skulle vakna till liv med 2st aggregat? Jag har inte en aning egentligen och är därför lite nyfiken på att prova. Vad skulle man göra först och främst för att få den i harmoni med dessa aggregat. Givetvis skulle jag kunna skaffa andra grejer men grejen är den att jag kan bygga tex grenrör rätt billigt (ungefär gratis).

    Enda andledningen till att jag vill bygga är för att lära mig. Har tillgång till allt som krävs i maskinväg...


    BONUSFRÅGA: Vad är dessa aggregat värda på ett ungefär? TD04HL-15G & T04b ~350hk agg

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Aggregaten i sig är ju goda för i alla fall 250 hk/styck, dvs i dubbel uppsättning ca 500 hk. Största problemet som jag ser det är att grundmotorn har för dåligt flöde, det kommer mao att krävas ganska höga laddtryck för att få detta att fungera bra och det klarar inte dessa aggregat. Så antingen fixar man till grundmotorn för bättre flöde eller ett par aggregat avsedda för höga laddtryck.

    För att utnyttja aggregaten på bästa sätt skulle jag också föreslå tvåstegsladdning av samma typ som kan hittas hos vissa dieslar, ex. BMW och Opel. Avancerat att få till dock.

    Lite off topic men, på 1980-talet så gjorde Alfa Romeo en F1 motor med fyra cylindrar och två turboaggregat. Man hade då en lite udda lösning så att man kopplade alla fyra cylindrarna till var turbo, detta genom att använda totalt 8 avgasrör, en för varje avgasventil/port.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Dåligt flöde säger du. Vart sitter "pluggen"? Kamaxeln?


    Du säger att de inte klarar högt laddtryck, vart går gränsen?

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131

  15. #15
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Som tillförordnad party pooper så skulle jag sålt alla aggregaten, och satsat på en modern större turbo.
    Sen skulle jag också lämnat planerna på 500hk bakom mig och lagt mig på 400hk, jag lovar att det räcker långt och blir billigare.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Intressant tråd.
    Jag vill minnas att Toyota Supra kör med två aggregat (på en rak sexa?)
    Dragracingfolket byter väl relativt fort bort de båda aggregaten mot ett stort.

    Nackdelen, ur min synvinkel, är dålig bottenrespons, med Saabarnas relativt svaga transmission så kan det vara önskvärt att trubba av det värsta bottenvridet med flit.

    Men för att vara lite motvals, ingen som tänker sekvensiell-laddning på allvar, det borde ju kunna ge det bästa av två världar så att säga?
    BMW3.0

  17. #17
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Aggregaten i sig är ju goda för i alla fall 250 hk/styck
    Äntligen! Som vi brukar ropa i akademiska (pris-)sammanhang.

    Kanonkul med dubbelturbo för nyfikenhets skull, men på en radfyra? På en V-motor kan jag fatta vitsen, Supra MkIV-R6 har ju dubbla pga man styr in dem efter hand elektroniskt, trimnissarna skippar det sekventiella och häktar på en enda mastodontsnurra istället. Men Lotus Omega då, vad var poängen där med dubbla myggsnurror och radmotor? Respons?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  18. #18
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Owe_T
    Men för att vara lite motvals, ingen som tänker sekvensiell-laddning på allvar, det borde ju kunna ge det bästa av två världar så att säga?
    BMW3.0
    OT: Kassa laddluftkyl de kör med i bayern... */ironi-off*

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Inlägg
    1 061
    Citat Ursprungligen postat av cedete
    .......
    Kanonkul med dubbelturbo för nyfikenhets skull, men på en radfyra? På en V-motor kan jag fatta vitsen, Supra MkIV-R6 har ju dubbla pga man styr in dem efter hand elektroniskt, trimnissarna skippar det sekventiella och häktar på en enda mastodontsnurra istället. Men Lotus Omega då, vad var poängen där med dubbla myggsnurror och radmotor? Respons?

    /J
    Det är klart att man kan kalla suprans laddning för sekvensiell med det jag tänkte på är att man använder ett litet aggregat för bottenrespons och sedan överlappar man med ett stort aggregat som tar hand om flåset på toppen.

    Det borde ju definitivt vara ett alternativ om man vill köra låg budget men ändå få en väldigt flexibel motor.

    Och ja, den ICn de visade på den bilden borde inte göra någon glad
    Vet inte om det är för att det är en dieselmotor eller en bildestetisk sak.
    Den ser dock väldigt spinkig ut med våra mått mätt, hehe

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Tack för alla era idéer och svar! Jag har kommit fram till att jag ska använda dessa aggregat.!

    Så, nu när denna förutsättningen finns så är det klart att det blir en dubbelturbo med styrning så ett aggregat laddar först och sen hoppar det andra in i matchen. Eftersom jag har tillgång till alla tänkbara maskiner så är inte frågan om man kan tillverka det, snarare HUR man ska göra. Alltså, ÖS PÅ MED IDÈER!!! Om jag reglerar på avgassidan, så måste det väl regleras på kompressorsidan av turbon också, annars laddar den ju den ena turbon in i den andra. Idéer? Ska försöka undersöka noga hur Hilmersson gjort.

Liknande ämnen

  1. Dubbelturbo
    Av EtZi11 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2009-05-12, 02:30
  2. dubbelturbo
    Av PEKKIS i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-02, 16:35
  3. Dubbelturbo????
    Av Rick_ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-02-27, 23:10
  4. Dubbelturbo?
    Av MrTurbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-10-10, 07:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •