Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Optima batteri i 9000?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 503
    Medlem#
    6141

    Optima batteri i 9000?

    Börjar misstänka att mitt batteri inte längre är i tip-top kondition.
    Det har väl gjort minst 10k mil och c:a 3-3.5 år (iaf så länge jag ägt bilen)
    Har lyckats dragit ur mitt gamla biltema batteri 2 ggr på de senaste 6-9 månaderna, så det är inte längre i speciellt bra kondition.

    Funderar på att slänga i ett Optima-yellow-top (Som senare får följa med till "nästa" bil)
    Vilken passform är det på Optima batterierna? Bolt-on?
    ( Bilen i fråga är en 9000i-88 )
    Finns det andra tips på bra batterier?
    Någon med annat förslag?

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Så länge du håller dig till dom specifikationer som ska vara på de batteriet och att man sköter dom som man ska så kan dom hålla hur länge som helst.
    Men alla batterier kan gå sönder men man brukar säga ungefär 5 år sen är de dags för byte.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 503
    Medlem#
    6141
    Ingen som vet hur bra det passar?
    Räcker kabelskorna?
    Går det att skruva fast som vanligt?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548
    Hej Optima yellowtop är lite "längre" än Redtop då "burkarna" ligger omlott på det gula.
    Så nej, det är inte bult on-men är du lite händig så kan du garanterat få dit ett gult-varför inte ett rött? är du bilsterotok?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 503
    Medlem#
    6141
    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    Så nej, det är inte bult on-men är du lite händig så kan du garanterat få dit ett gult-varför inte ett rött?
    Såg en bild på 9000 med gult optima i går.
    Verkar som om orginalinfästningen fungerar som den ska.
    Minuskablen verkade räcka.
    Pluskablen såg dock skarvad ut på mitten, men den kan man nog ganska enkelt bygga en ny som är typ 1-2 dm längre

    Citat Ursprungligen postat av andreas2251
    är du bilsterotok?
    Än så länge bara lite lätt skadad.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Personligen tycker jag att Optimabatterierna är lite överuppskattade i många lägen. Var klar över att kapaciteten (Ah) inte är så imponerande. Dock "startförmågan" även kallat CCA, alltså hur många ampére batteriet orkar stöna ur sig undr en viss tid ned till en viss polspänning, rejält hög hos vissa av Optimabatterierna, vilket är trevligt.

    DOCK, kapaciteten (Ah) är faktiskt mycket viktig på moderna bilar med dess omfattande elektriska utrustning.

    Vissa batterier, Optima t.ex. har egenskapen att ha låg inre impendans, något som stereofanatiker tycker sig vara bra, vilket är sant Om än stundtals kanske lite överdrivet... Löjligast blir det med sk. "superkondensatorer" på flera F, med tyvärr inte särskilt imponerande när det gäller förmåga att leverera fetingström när det behövs.

    Så, som alltid, det gäller att VETA vad man behöver o att införskaffa det man behöver, inte det som någon vill sälja....
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Batteri byte till optima!
    Av Braather i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-13, 01:00
  2. Är det värt att satsa på ett Optima Batteri ?
    Av krutmats i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-08-13, 17:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •