Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Varför knastrar mina "back-up" skivor ??

  1. #1
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402

    Varför knastrar mina "back-up" skivor ??

    Hej !

    SAAB 9-5 M99 AS2

    Har konstaterat att det knastrar(precis som det gör om gamla vinyler ) när man spelar "back-up:ade" CD-skivor i stereon. Orginalskivor går utmärkt. "Back-up" skivorna är brända med Nero(skapa kopia) med brännarhastighet 300kB/s. Skivorna funkar klockrent i hemma-stereon.

    Någon som upplevt samma sak ?
    Kan detta bero på slitet laserhuvud ?
    Vad kan man göra ?? (att lägga orinalskivorna i bilen godtas inte som svar.... )


    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Har upplevt samma sak.
    Gissar att du kör med orginal stereo, kör själv med en standard Sony cd.
    Trodde först det var högtalarna som var kassa men märkte sen att det bara knastrat med back-up cd´s.

    Kan vara kass laser.
    Ska själv prova och bränna med något annat program.
    Nero kanske gillar retro?
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av mps
    Nero kanske gillar retro?

    Visst kör jag med orginalstereon(AS2).
    Skall försöka få fatt på andra separata ripper- och brännarprogram å testa.....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Prova även annat skivmärke.
    Man lär så länge man lever.

  5. #5
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Prova även annat skivmärke.
    ?? Menar du att detta kan påverka ??
    Har förvisso konstaterat att min gamla CD-spelare i källaren bara tar Verbatim som brännts i max 2 x hastigheten, men att det skulle påverka kanstret ?? Värt att testa i alla fall.

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Prova även annat skivmärke.
    ?? Menar du att detta kan påverka ??
    Har förvisso konstaterat att min gamla CD-spelare i källaren bara tar Verbatim som brännts i max 2 x hastigheten, men att det skulle påverka kanstret ?? Värt att testa i alla fall.

    Regards/ Mr_Nitro
    Hejsan

    Har märkt samma sak i min 900 NG när man spelar back-up skivor !
    Men jag har provat lite olika märken och kommit fram till att de "dyrare" skivorna håller klart bättre ljudkvalitet än de billiga "överskottsbolaget" skivorna inte håller måttet ! Har provat med Sony & TDK och fått klockrent resultat

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 503
    Medlem#
    6141
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Prova även annat skivmärke.


    Jag har iofs inte haft problem med "dåliga" CD-skivor,
    men vet att vissa DVD-spelare inte gillar vissa märken av DVD-brännskivor.
    Så att samma problem kan finnas på CD är nog inte helt otroligt.

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    426
    Ta en av dina cd-skivor och håll den mot en lampa. Ser du igenom den då?
    Ett problem med billiga skivor är att materialet som informationen sparas i är för tunt. Det resulterar i att lasern går igenom skivan. Detta gäller både CD och DVD-skivor.

    Tex så är detta av yttersta vikt om du har ett Playstation 2 med modchip. Min laser i mitt PS2 brändes helt för att jag körde med fel skivor.

    Nu är det inte så vanligt att det händer på vanliga CD-spelare, men vissa har problem med dessa "genomskinliga" skivor.
    Överlag kan man säga att skivorna som inte går att se igenom är bättre för spelaren, men det finns även sådanna med detta billigare material som lasern går igenom. Tyvärr kan man inte heller säga att dyrare skivor är garanterat att det fungerar, då dessa tillverkare köper sina skivor från de som är billigast. Håll utkik efter skivor tillverkade av Mitsubishi Cemicals, dom är bra. Skivor från Verbatim brukar vara bra...
    Saab 9-5 -07 2.0t BSR Steg2
    Peugeot 107 -07 1.0
    #6132

  9. #9
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Hej!

    Jag har exakt samma problem i vår 9k M/98 med originalstereon. Förutom att det knastrar så hoppar dessa skivor mycket lättare (räcker med att åka över en järnvägsövergång). Jag kan oftast spela ett par låtar men ju längre in i skivan man kommer, desto lättare är det att spelaren tappar bort skivan. "Riktiga" skivor är det inga som helst probs med...

    Jag har testat några olika fabrikat på skivor, utan framgång. Skulle bli fantastikt nöjd om nån kunde presentera en lösning...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  10. #10
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Tydligen rätt många som har upplevt samma sak. Ingen som är "guru" på CD-spelare som kan bringa lite ljus över problemet ??

    Jag tror dock inte att detta är lösningen på knastret, men kan ändå dela med mig......

    Dottern hade problem med sin CD-spelare för ett tag sen. Den ville inte "hitta" back-up:ade skivor(no disc). Trots långsam bränning och Verbatim-skivor(har bara goda erfarenheter av dessa skivor...så när som på priset då...) ville det sig inte. Tog då och vred på intensiteten på lasern liiiite grann, och vips så funkade det klockrent. Är dock medveten om att livslängden kortas med denna manöver, men hennes CD-spelare har nu gått i nästan ett år.


    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  11. #11
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Ingen som är "guru" på CD-spelare som kan bringa lite ljus över problemet ??
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Tog då och vred på intensiteten på lasern liiiite grann, och vips så funkade det klockrent.
    Vred på intensiteten på lasern... låter för mig som nåt som endast CD-spelar-gurus håller på med... Själv ger jag mig inte på såna manövrar...
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 688
    Är som att justera potentiometrarna i APC-boxen fast lite mindre.

    O det gör ju var o varannan 900/9000 åkare så....
    Man lär så länge man lever.

  13. #13
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 345
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Hedis
    Är som att justera potentiometrarna i APC-boxen fast lite mindre.


    Känner mig inte som nån "guru" för det. Det var inte så svårt - bara att vrida en pot pyttelite å sen testa.....plättlätt.

    Nååååå....knastret var det. Ingen som vet. Blir snart galen.....

    GOTT NYTT ÅR/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

Liknande ämnen

  1. Få Bort "back spärren". Går det?
    Av Logical i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-12, 01:35
  2. Mina hjul "slamrar och låter"
    Av Iceman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-22, 12:28
  3. problem med back.vxl"ng900"
    Av costello i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-04-07, 16:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •