Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frågor ang. kortmotorer.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131

    Frågor ang. kortmotorer.

    Letar efter en lämplig kortmotor att bygga nått kul med. Har ett antal frågor jag hoppas ni som pysslar mycket med saab kan svara på!

    1: Vad för benämningar finns det på kortmotorerna och vad satt dom i för bilar? (gäller först och främst turbomotorerna)

    2: Vad är skillnaderna mellan motorerna? Är det likadan koppling på alla?

    3: Vad kostar en renoveringssats? Nya lager, packningar, kolvringar? När anses det behövas en översyn på en kortmotor? 10000mil? 20000mil? osv.

    4: Vilken motor anser NI är mest lämpad till ett bygge på ungefär 350hk? Är det nån egentlig skillnad mellan 2.3 och 2.0? I hur lätt man uppnår effekten och hur registret blir.

    5: Vad kan man tänkas få ge för en motor? mellan tummen o pekfingret.


    Kommer nog på lite mer frågor efter hand men är mycket tacksam för svar!

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 356
    De finns
    2,3 E
    2,3 L
    2,3 R

    Lämpligast av dom är 2,3 R då den har en bättre turbo från början och större koppling.

    Men alla saabs 2x5 motorer är lämpliga för effekter över 300 men de är olika svårt att få fram de.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Heter dom inte nått i stil med b235 eller liknande? Tänkte när man söker efter motorer så dyker det upp en massa olika nuffror o jag är inte riktigt haj på vilka som är vilka.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Hittade nog lite av den infon jag letade efter.

    Skrivet av Mackan:

    "En liten sammanfattning:
    B204 och B234 finns i lite olika tappningar. E, L och R det som skiljer är annat styrprogram och en magnetventil(med 1 undantag).

    - B204 har T25 turbo i alla utgåvor. Effekt 150, 185 och 200hk(med förstärkt wastegatedosa som Saab säger). Samma grundmotor.
    - B234 har T25 turbo i E och L(170 och 200hk) har T25 medans R har en Mitsubishi turbo(225hk). Samma grundmotor här oxå.

    Skillnaden mellan B204 och B234 = annan vev och andra kolvar(och det där emellan ). Så får du tag i en B204 och vill ha större Volym så är det bara att byta. Finns folk som gjort detta för att få igenom bilen i besiktningen som en 150hk.

    Tänk oxå på att ltt bilarna ofta har klenare koppling och mindre svänghjul. Detta går dock att åtgärda med delar från ftt motorerna.

    Dessa motorer(kortmotorer som man oxå säger) sitter i alla 9000 turbo från 1994 och framåt.
    Alla NG900turbo och 9-3 med Trionic 5 som styrsystem(du ser det på att de inte har LMM). "


    Nu återstår frågorna om renoveringssats, och vad rimligt riktpris är på en motor.


  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 653

    Re: Frågor ang. kortmotorer.

    1. Spelar ingen större roll vilket block du tar, vissa föredrar ett insprutarblock från ng900 2.0i (B206) för att bygga roliga saker då den är balansaxelbefriad, något som annars kan vara lite kinkigt vid höga varv..

    För nåt varvvilligt(mycket harvande över 7000) hade jag nog sneglat på B2x5 stakar och en uppsättning JE eller Wössnerkolvar
    Annars duger B2x4 stakar och kolvar finfint!

    kort och gott, Vill du ha 2,3 liter ta en B234, vill du ha 2,0liter tag B204. Vill du mixa så ta vad som passar DVS har du ett bra block ex 206 men vill ha tre dl mer, tag vev, stakar, kolvar från B234.
    Nu talar vi kortmotorn..
    Finns mer motorinfo i FAQ

    2. Kopplingen skiljer, vissa 2.3 9000 har 240mm koppling istället för 228mm.



    3.Packningssats: ca 1000kr lager, ca 1000kr. ringar ca 600kr
    Sist jag renoverade var det för att motorn börjat dra lite olja, ca 40000mil. Detta är lite svårt att säga när det är lämpligt/värdefullt, beror HELT på hur motorn är skött. Kan ju va lämpligt att passa på med ett kamdrivningsbyte..

    4. Det är nog mest upp till dig vad du vill ha för typ av motor..
    2.3 ger lite mer vrid på lägre/mellan varv. men 350hk är inget muskedunder 2,0 eller 2,3...

    5. Beror på vilken motor, men låt oss säga en B234E(9000 2.3 LTT 95-), komplett med ALLT 6-10kkr med styrsystem och det hela...
    Grundmotor 4000?
    Motormässigt skiljer sig inte turbomotorerna inom respektive volym enormt, det är sk kringutrustning. turbo, spridare, intercooler, programvara, insug osv. själva grundmotorn är väldigt identiska för att inte säga helt...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Tibro
    Inlägg
    131
    Tack för en mycket bra förklaring Airflow! Nu är det bara att leta motor.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Montera handsfree i OG9-5 -04 med AS2
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-12-16, 22:21
  2. APC boxar lite frågor och frågor om LMM OG900 -90
    Av bixprotman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-01, 11:38
  3. frågor
    Av maximus75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-03-09, 22:28
  4. ODB-II frågor
    Av sverre i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-13, 11:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •