Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hjälp att bygga om Saab 99

  1. #1

    Hjälp att bygga om Saab 99

    Hej,

    jag börjar med att säga att jag är helt oteknisk när det gäller bilar, så jag behöver hjälp med en grej.
    Köpte en Saab 99 GL -84 i höst och den är ju skitskoj att köra, stabil och allt. Fint skick också.
    Men nu vill man ha mer pulver under huven och då undrar jag om någon kan byta motor åt mig? Vill ha en 200-300 hästar ungefär. Eller det kanske räcker med en 900 T16-motor på 175HK? Känns dock lite klent, och det skulle vara kul att köra ifrån farsans Mustang GT -03 (ca 300HK), fast det lär väl bli svårt...

    Hursomhelst, jag vet inte mycket om vad som ska göras men skulel vilja lämna bilen till någon/några som gjort det förut. Betalar såklart för jobbet. Är det någon som vet företag/privatperson som kan fixa detta?

    Går det vore det kul att sätta fyrhjulsdrift i den också, men vad vet jag om bilar...?

    // Johan

    P.S. Just ja, vad kostar sånt här? inte mer än 30-40 000 va? D.S.

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Hur bra ekonomi har du?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Tja, man vill ju få det så billigt som möjligt, men 30 000 är väl inte omöjligt att man kan fixa fram.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    226
    Är det inte bättre/roligare/billigare att fråga sig igenom en konvertering?
    Det finns ju en hel del här inne som har satt i T16 motorer i en 99 så varför inte ta kontakt med någon av dessa och fråga om råd och vägledning..

    Då lär du dig mycket på resan och får pengar över till annat roligt såsom trim etc.

    Bara min personliga åsikt.

    // O
    En og900 med en hel del handpåläggning... http://www.garaget.org/show.php?car=504
    402 @ 14,31/ 155 km/h... 201 @ 9,2 / 129

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Och, som vi påpekat ganska många gånger nu, så finns trådar med ganska mycket info och bilder som behandlar detta då denna fråga blir vanligare för var dag som går.....

    Använd sökfunktionen är mitt tips....
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    var bor du? och hur omfattande får dessa modifikationer vara?

  7. #7
    O-snabb: Jag vill inte göra det själv, jag vet inte ens hur man byter olja på bilfan

    flaset: Jag har tittat runt i projektavdelningen, och det finns en del 99 T16-konverteringar där, men de flesta verkar ju självdö efter ett tag, så att anlita någon av de personerna känns väl lite sisådär Att det finns trådar som behandlar detta ämne är jag alltså införstådd med, däremot är det ju ingen av dem som verkar ha blivit klara.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    du behöver nog inte pynta 30lakan för att hänga av farsgubbens musse...
    De är enna rätt tunga, visst han har nog bra klipp i starten men när du får fäste så pinnar en 99T16 på rätt bra med mindre modifieringar. Chassit är ju inte heller fy skam för att vara från -84, lite fjädrar och en uppsättning sachs, bilstein eller öhlins så har du en rolig banåkarbusbil

    Det du behöver i kort är: En donatorbil 900T16. En 99 insprutartank eller lite rör och slang samt en bränslepump.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    var bor du? och hur omfattande får dessa modifikationer vara?
    Jag bor i Gävletrakten
    Omfattning, tja det ska ju gå att köra bilen, och helst skall den se ut som den gör just nu (original). Ett plus är ju om jag kan använda de übercoola SuperAero-fälgarna som specialgjorts för bilen.
    Som sagt, jag vet i stort sett ingenting om att mek amed bilar, så kom med förslag!

    Intresserade kan PM:a eller kan maila mig på info snabel-a johanbostrom punkt com

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerås, Sverige
    Inlägg
    308
    Citat Ursprungligen postat av johanbostrom
    Tja, man vill ju få det så billigt som möjligt, men 30 000 är väl inte omöjligt att man kan fixa fram.
    Kan du lägga upp närmare 30 tusen kan du lika bra köpa en bil som redan har en 16 ventils motor och är typad m.m.

    175 hästar är rätt mycket för en 99:a, har själv en med 145 och det känns men man vill ha mer...

    För mer frågor kan du gå in på www.saab99klubben.com och forumet.

  11. #11
    Hej Conny,

    jag har varit på saab99klubben (har t.o.m. skickat in bilder osv på bilen ) men det verkar inte hända någonting där, väldigt låg aktivitet. STCS kändes som en bättre plats med fler människor, och jag gissade att även saab99klubbens forummedlemmar skulle finnas här.

    Att köpa en färdig bil känns inte kul, jag vill ju ha den här

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-18, 21:07
  2. Hjälp! Ska bygga avgassytem saab 9-3
    Av micke-91 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 10:00
  3. Bygga egen downpipe till saab 9-3 2.0t, hjälp!
    Av munken92 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 18:45
  4. bygga om en 9000 LTT till FTT - 97! hjälp!
    Av hangman i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 66
    Senaste inlägg: 2009-08-10, 12:00
  5. Bygga ner basen i däckgropen. HJÄLP!
    Av APontus i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-22, 13:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •