Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Iakttagelser vid motorrenovering efter 29000 mil

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758

    Iakttagelser vid motorrenovering efter 29000 mil

    Så, då har man en bättre än ny motor då (B235E). Renoveringen gjordes med urlyft motor, och allt gicks igenom.

    Motorn har gått med 2000 mils oljebytesintervaller (alltid mindre än 6 månader mellan). Vid 22000 mil inträffade en smärre olycka (slag framåt vid högt varv på motorn, en krockbox oskadd, den andra bytt, ingen riktbänk behövdes) som jag i efterhand kommit fram till sannolikt fick balansaxelkedjesträckaren att fallera så att balansaxelkedjan kuggade över och riva sönder balansaxelkedjedrevet, alternativt orsaka sådana skador att snabbt slitits ner. Detta då motorvibrationerna ökade märkbart efter denna olycka och har försvunnit efter motorrenoveringen. Även om detta låter långsökt så verkar detta vara den rimligaste förklaringen på de symptom som jag märkt.

    De goda nyheterna är att i motorn saknades helt spår av Oil Sludge. Och turbon tillräckligt bra för att få hänga med ett tag till. Däremot såg olljepumpen inte helt fräsch ut efter att ha tuggat metallspån från balansaxelkedjedrevet, och i ett av kolvloppen syntes en grund repa, gissningsvis från samma metallspån. Ramlager och vevlager var slitna, dock ej katastrofalt, men var klart tveksamma för 30000+ mil så de byttes. Kamkedjan var något slak (spännare helt ute), men det fungerade ändå. Styrskenorna såg betydligt värre slitna ut än dreven, och slitaget såg ut att vara högre än i min förra bils motor (B234I), så min slutsats är att den högre nersmutsningen av oljan i B235-motoer har klart märkbara effekter.

    Så, för att minska belastningen på oljan stoppade jag in smidda kolvar. (Nya T5 + stakar skulle blivit dyrare.) Om 30000 mil eller så får vi se om det fungerade som tänkt...

    Men lärdomen om man ska göra ekonomireparation, byt inte bara kamkedja utan att byta (eller ta bort) balansaxelkedjan. Glöm inte heller att kamkedje/balansaxelkedjesträckarna är svaga punkter och behöver bytas de också.

    Om man vill ha 30000+ mil på kedjan måste man antagligen välja smidda kolvar för att minska belastningen på oljan (möjligen bättre på 04- pga det ändrade utsuget av vevhusgaserna) eller byta olja ofta, båda alternativen kostar extra. Eller så får man ställa in sig på en extra genomgång av motorn (vilket kan bli billigare totalt sett beroende på hur man räknar).

    Edit: Rättat skrivfel i början, skrivit kam- när jag menat balansaxel-
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Lite uppföljning.

    Efter 24000 mil med i stort sett enbart Shell Helix Ultra 5W-40 och oljebyten var 2000 mil/1 år så är nu spännaren ute 14mm. Klart bättre än 19 mm efter 29000 mil.
    Senast redigerat av Långmilare den 2015-11-25 klockan 17:31.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    884
    Intressant!

    Låter som din renovering var högst ekonomisk då du rullat vidare 24000 mil!

    Hade varit spännande att se hur min motor ser ut. 26000 mil med oljebyten på ca 20000 mil första 10 000 milen och sedan 1500 mil fram till 26000 mil.

    Funderar på att kolla spännaren, men vet inte riktigt hur jag ställer mig till att renovera motorn om nu sträckaren är ute långt.

    Detta är iofs en T5 maskin.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    37
    Medlem#
    -
    Riktigt intressant!

    Dags för kedjebyte snart igen då antar jag eller?
    Saab 9-5 2.3t Biopower -07

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av GoofyPaulie Visa inlägg
    Riktigt intressant!

    Dags för kedjebyte snart igen då antar jag eller?
    Det finns ju ett antal mm till kvar att slita på, 19 mm borde väl vara runt 15000 mil bort i den här takten. Rosten kommer tyvärr att vara begränsande faktor.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 336
    Hatten av för en som fattat det där med o ge sin bil behövlig kärlek. Hör så ofta när jag raljerar om hur bra SAAB är och att det är en era som gått i graven etc. folk som säger att men deras motorer är skit o inte tål nåt. Grymt bra bevis den här tråden är på att folk inte vet ett skit om bilar (oftast).

    Ni kan köra era *censurerad_svordom* traktorer (Volvo) men hur roliga är dem egentligen?!! Tacka vet jag en väl omhändertagen SAAB!

    /Dave

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Rosten kommer tyvärr att vara begränsande faktor.
    Ja, rosten tillsammans med bristen på tid och ork för ingenting är ju omöjligt när det gäller rostlagning vilket visas i många underbara trådar här. Själv hoppas jag att orken ska finnas där när det blir dags att ta tag i den bruna rötan.

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Är man långmilare så ställer det ju betydligt mindre krav på oljebyten. Kör man till och från jobbet en knapp mil hemifrån och till närbutiken emellanåt, ja då är nog 500 mil i längsta laget på samma olja. Kör man däremot tiotals mil åt gången så kan man ju lätt vänta 2.000 mil på vintern och 3.000 mil vid sommarkörning (om man inte är superpedant).
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Tomtefar Visa inlägg
    Är man långmilare så ställer det ju betydligt mindre krav på oljebyten. Kör man till och från jobbet en knapp mil hemifrån och till närbutiken emellanåt, ja då är nog 500 mil i längsta laget på samma olja. Kör man däremot tiotals mil åt gången så kan man ju lätt vänta 2.000 mil på vintern och 3.000 mil vid sommarkörning (om man inte är superpedant).
    Fast jag tror faktiskt inte det är bra att gå över 2000 mil oavsett omständigheter, dels kommer det ju kontinuerligt syra ner i oljan från förbränningen som måste balanseras av "Total Base Number", när denna är förbrukad så blir oljan inge rolig (även om inte 3000 mil normalt förbrukar det), dels kommer det ner sot som måste dispenseras i oljan. Som jag uppfattat det så blir slitaget per mil mer än linjärt ökande med körsträckan på oljan, så man bör undvika att sträcka ut oljebytena över rekommenderat.

    Men sedan är min olja vald med omsorg, det är en "fusksyntet" (högförädlad mineralolja, snällare mot gummislangarna i vevhusventilationen än PAO) som visat sig ogärna koksar vid höga övertemperaturer. Dessutom billig hos ICA Maxi...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Intressant!

    Låter som din renovering var högst ekonomisk då du rullat vidare 24000 mil!

    Hade varit spännande att se hur min motor ser ut. 26000 mil med oljebyten på ca 20000 mil första 10 000 milen och sedan 1500 mil fram till 26000 mil.

    Funderar på att kolla spännaren, men vet inte riktigt hur jag ställer mig till att renovera motorn om nu sträckaren är ute långt.

    Detta är iofs en T5 maskin.
    Mätte nyligen en T5 (B204E) som gått 24000mil, spännaren var ute 13mm på den. Okänt vad den gått på för olja, men gummislangarnas kondition tydde på att den huvudsakligen inte gått med PAO-olja.

    Mät gärna spännaren så du vet vad du har att göra med, troligen har du inget problem eftersom det är en T5 med begränsad leak-down.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 560
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Fast jag tror faktiskt inte det är bra att gå över 2000 mil oavsett omständigheter, dels kommer det ju kontinuerligt syra ner i oljan från förbränningen som måste balanseras av "Total Base Number", när denna är förbrukad så blir oljan inge rolig (även om inte 3000 mil normalt förbrukar det), dels kommer det ner sot som måste dispenseras i oljan. Som jag uppfattat det så blir slitaget per mil mer än linjärt ökande med körsträckan på oljan, så man bör undvika att sträcka ut oljebytena över rekommenderat.

    Men sedan är min olja vald med omsorg, det är en "fusksyntet" (högförädlad mineralolja, snällare mot gummislangarna i vevhusventilationen än PAO) som visat sig ogärna koksar vid höga övertemperaturer. Dessutom billig hos ICA Maxi...
    Det bildas en del föroreningar under förbränningen, särskilt när cylinderväggarna är kalla. Mig veterligen (jag kan dock ha fel) så bildas det dock ingen form av syra under förbränningen. Däremot när de olika föreningarna hamnar i oljan så uppstår det kemiska reaktioner där bl a syror ingår. Det finns två skäl till att kortkörningar med kallstarter sliter fortare på oljan. Det ena är att man har mer "blow by", dvs innan delarna har svält av värme så har kolvringarna svårare att hålla tätt i loppen. Det andra är att, det som kommer ned och även det som "slås sönder" i oljekedjorna, till stor del är flyktigt och destilleras bort genom vevhusventilationen. Men för att dessa föroreningar, mest bestående av vatten, bensinrester och korta kolväten som brutits ifrån oljan i sig, ska kunna evakueras krävs det att oljan når upp tillräckligt i temperatur. Av dessa två anledningar blir oljan dålig så mkt fortare vid många kortkörningar och kallstarter (motorvärmare råder bara marginellt bot på detta, då oljan inte stiger så mkt i temp av m.värmare).

    Så jag vidhåller att en olja som nästan hela tiden får verka i arbetstemperatur håller klart längre jämfört med en mer blandad körstil eller i värsta fall uteslutande korta körningar vintertid. Siffran 3.000 mil angav jag mer teoretisk gällande betingelsen att man kör denna sträcka på en sommar med väldigt långa körningar åt gången där oljan varje gång når och ligger ett bra tag i arb.temp.

    Däremot håller jag med om att var än punkten där oljan väl börjar mista sina viktigaste egenskaper ligger, så blir den accelererande sämre. Och eftersom jag skrivit dels om blow by och dels om vevhusventilation, så kan man tillägga att olika bilar är olika bra på detta, varför t ex en T7-motor är känsligare än en T5-motor för hur ofta man byter olja. Förr var smidda kolvar kända för att utvidga sig en hel del, så man helst varmkörde dessa ordentligt innan man började gasa på. Idag är smidda kolvar mkt bättre i det avseendet.

    Man ska också komma ihåg att viskositetstalet gäller när oljan är ny, och att den försämras med tiden och milen, och det är som mest ett problem vid kallstart.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  12. #12
    Hatten av för fenomenal uppdatering efter 10år!

  13. #13
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Då kan vi konstatera att smidda kolvar går att köra långkörning och i normal körning och behöver sållades inte vara extremt racing körning.
    T5 och smidda är det man ska trycka i

    Många har ju påpekat att smidda kolvar ska man absolut inte köra i vanlig körning utan mer extremt och mer påfrestnings syfte.
    Nu är den myten spräckt. tack för uppdateringen.



    Min historia om balanskedja.
    Renovera precis som du gjorde på min förutom att jag använde mina original t7 kolvar.
    Bytte allt annat.

    Efter 200 mil så börja balanskedjan rassla något grymt.
    Det visar sig att trots Sveriges starkaste gänglåsning så lirkades ena drevet ut och kedjan blev böjd utåt eftersom dreven lirkats ur gängan.
    Sluta med att jag högg av kedjan från oljetråget och har nu kört 5000 mil efter utan problem.
    Fast dreven och spännaren sitter kvar.
    Märker enbart små vibrationer på tomgång.

    Aldrig mer en balanskedja.
    Senast redigerat av toorp den 2015-11-26 klockan 16:30.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    toorp>> Hur kan du med säkerhet säga att drevet lossat? För det ser man ju inte underifrån.

    Långmilare>> Byttes balansaxellager vid renoveringen? Påfallande många T7 motorer jag har kollat på har haft väldigt fula lagringsytor/balansaxellager.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Byttes balansaxellager vid renoveringen? Påfallande många T7 motorer jag har kollat på har haft väldigt fula lagringsytor/balansaxellager.
    Minns inte säkert, men jag tror inte det. Däremot kontrollerades allt, så de bör ha varit Ok.

    Det är inte så att de som har skador på de lagren vid något tillfälle sludge-sanerats? De lagerytorna borde ju inte vara särskilt utsatta annars. Min motor hade inte tillstymmelse till detta.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tänder fel efter motorrenovering OG9-5
    Av Rosenblom i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-02-20, 20:48
  2. [LÖST] Startproblem efter motorrenovering! 900i -91
    Av sundberg84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-09-27, 00:49
  3. [LÖST] Problem efter motorrenovering OG900
    Av 900larven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-10-14, 20:03
  4. Problem med oljud efter motorrenovering B202L
    Av jonka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-04, 01:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •