Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Klurigt fel på dörrfläkten FIXAT

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    173

    Klurigt fel på dörrfläkten FIXAT

    Hej

    Dörrfläktarna bak har aldrig fungerat så länge jag har haft bilen, tänkte ta och fixa det. Trodde själva fläktarna hade packat ihop men det visade sig att det i stället var spänningen bak till fläktarna som var för låg, ca 5-6 volt. Förstår inte riktigt var resten av spänningen kan ha tagit vägen. Har enbart kollat på ena sidan, utgår ifrån att det är lika på den andra.
    Någon som kan tipsa mig?

    MVH
    SF
    Saab 9-3 Aero -03

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Bakrutefläktarna är kopplade till acc:n så om du slår på bakrutedefrostern så blir det nog mera spänning.
    Motorerna till dessa fläktar är väl kanske inte dom bästa men ibland har man tur så det går att laga dom.
    Öppna försiktigt och kolla kolen så dom ligger emot kollektorn på ankaret(om dom nu inte har kommit med en kollös modell). Rengör axeln där glidlagren ska vara, ha på lite olja och sätt ihop ännumera fösiktigt för att inte ha sönder ovan kollade kol. Eller prova oljan utan att öppna motorn.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    173
    Tack för tipset. Det visade sig stämma, men det fattas fortfarande ca 2V fast man sätter på defrostern. Var kan de ha hamnat?

    /SF
    Saab 9-3 Aero -03

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Småland
    Inlägg
    618
    Kan vara i kablarna kan vara nåt annat, Ivilketfallsomhelst så ska motorerna snurra på denna spänning om dom är friska.
    Om någon motor är fastlåst kommer det nog inte fullt till den andra heller eftersom dom är parallellkopplade och styrs av elektronik, så prova att lossa andra sidan och mät obelastat.
    Prova även motorerna när du har dom losskopplade, häll på 12 volt på dom så ska dom snurra hyfsat fort, men jag tror inte att dom gör det, iallafall inte båda.
    Förhoppningsvis går det att laga dom med olja på lagerbussningarna.
    Jag hade en 9000 92 som ingen fläkt gick på. Efter att ha lagat den ena så fungerade båda, (jag hade nog lite tur på vilken jag öppnade först).
    Iochförsig fick jag öppna den andra också men det höll ett halvår iallafall.
    "Kan man få lite vanlig allmän lagning"

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    173
    De fungerar nu som det är. Jag hoppades att några extra volt kunde göra de ännu piggare. Har aldrig reflekterat över att man måste ha defrostern på för att de ska orka hoppa igång. Provade nu att köra de utan defrostern på och det kom faktiskt en liten pust. Konstigt.

    Tack för hjälpen.

    /SF
    Saab 9-3 Aero -03

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Stockholm, Norrort.
    Inlägg
    1 633
    Läste i FAQ att fläktarna i bakdörrarna kan strula.
    Vart sitter dessa fläktar och vad är det som strular ?
    Är det det som det är snack om i denna tråd
    Mvh Timmy

  7. #7
    Fläktarna i bakdörrarna har ett samband med hastigheten på kupe fläkten. Så om du ökar upp kupe fläkten på max så ska du se att spänningen även ökar på fläktmotorerna i bakdörrarna.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Klurigt problem handbroms 9000 -97
    Av Conny L i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 21:56
  2. FIXAT, FIXAT, FIXAT
    Av SF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-28, 22:03
  3. *FIXAT*Luftläckage ng900 *FIXAT*
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-10-03, 20:46
  4. [LÖST] Behöver hjälp ng900- 96
    Av 900R i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2005-08-10, 12:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •