Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 46

Ämne: min aero-turbo blir röd hela tiden, why?

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Mälardalen, Arboga Medlemsnummer: 6065
    Inlägg
    233
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN
    Citat Ursprungligen postat av 9-3 Mike
    stressar man domdär "mygg-snurrorna" så blir dom ofta ganska röda... avgashusen är ju ganska små och det blir ju mkt avgaser som ska pressas igenom dom...

    minns min gamla T25a.. blev röd på tomgång.. (näe, inte riktigt men nästan)
    mygg-snurrorna ? refererar du till TD04-15 eller GT17 som e original, han har ju en Aero turbo vilket är TD04-15. Eller??
    Med tanke på Mikes höfläkt under huven så är en TD04-15t en liten myggsnurra.
    Saab 9³ Viggen -99 Såld
    Saab 9³ Aero -01
    Saab 9-5 Aero -05 SC

  2. #22
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 078
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    nytt program kommer...dock inte från SP...dock inte bestämt från vem.
    ska montera IC först.

    har röda spridare, vad e nästa steg?
    ICn har väll egentligen inget med hur röd turbon blir

    Säg att Du begär en jäkla massa ladd i programmet och p.g.a. hög IAT (p.g.a.taskig IC) så börjar det att spika varpå sprutet sänker tändningen för att motverka knack... Då jäklar blir det varmt.



    ...dock är ju kanske sänkt ladd och mer soppa en lite vanligare anti-knack-metod kanske... It could happen I guess... ;-)
    Aha ok.... Men APC sänker väll bara laddet en aning så det slutar att spika?
    Tändningen också.. Finns olika basprogram som ter sig lite olika..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  3. #23
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 629
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av "Jompa X40 Nordic":12mjq41o
    Citat Ursprungligen postat av saab900t8
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    nytt program kommer...dock inte från SP...dock inte bestämt från vem.
    ska montera IC först.

    har röda spridare, vad e nästa steg?
    ICn har väll egentligen inget med hur röd turbon blir

    Säg att Du begär en jäkla massa ladd i programmet och p.g.a. hög IAT (p.g.a.taskig IC) så börjar det att spika varpå sprutet sänker tändningen för att motverka knack... Då jäklar blir det varmt.



    ...dock är ju kanske sänkt ladd och mer soppa en lite vanligare anti-knack-metod kanske... It could happen I guess... ;-)
    Aha ok.... Men APC sänker väll bara laddet en aning så det slutar att spika?
    Tändningen också.. Finns olika basprogram som ter sig lite olika..[/quote:12mjq41o]

    när jag monterat programet första gången så laddade den 1.5-1.6 vilket gjorde att d spikade lite smått.

    SÅ den har ställt ner sig efter den och nu laddar jag sällan 1.5 oftast 1.3-1.4.
    har bytt till nya stift och nytt luftfilter. gick lite bättre efter d. hade problem med att bilen ryckte vid acc.

    men ny prgoram vara ska förhoppnigsvis vara lösningen.

    återkommer med rapport efter ny programvara!

    MVH/Andreas
    Volvo V60 D4 Awd R-design 2013
    Saab 9-5 kombi 2001 400hk Maptun

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    620
    om man har bilen helt orginal o turbon glöder vid några fullgas, vad kan d bero på ?? det gäller en saab 9-5 2.0t

  5. #25
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 078
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av albertsson
    om man har bilen helt orginal o turbon glöder vid några fullgas, vad kan d bero på ?? det gäller en saab 9-5 2.0t
    Det blir varmt även fast motorn är justerad av Saab själva.. Så det är helt normalt...

    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    966
    Det är helt normalt att turbon glöder en del när man har vart ute och piskat på.

    Edit; Doh, Robert hann före...

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    620
    okidoki, då får ja spela smart o förklara när han klagar över att turbon glöder nästa gång

  8. #28
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Svängsta (Blekinge)
    Inlägg
    120
    hej!
    såg att han skrev att de var ett program ifrån speedparts =autotune.
    jag mailade speedparts för ett tag sen å frågade vilken det är som tillverkar deras chip å fick samma svar....är de någon som vet villka de är som äger firman Autotune,för man har ju aldrig hört nåt om dem innan.
    hade varit kul å vetat vem de är som igentligen gör chippen...

    /Roger

  9. #29
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    5 669
    Citat Ursprungligen postat av LTT-Ragge
    hej!
    såg att han skrev att de var ett program ifrån speedparts =autotune.
    jag mailade speedparts för ett tag sen å frågade vilken det är som tillverkar deras chip å fick samma svar....är de någon som vet villka de är som äger firman Autotune,för man har ju aldrig hört nåt om dem innan.
    hade varit kul å vetat vem de är som igentligen gör chippen...

    /Roger
    BSR!....
    -|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
    Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
    Veteranaren: BMW 525 E12 -75

  10. #30

    Re: min aero-turbo blir röd hela tiden, why?

    Citat Ursprungligen postat av Sasse
    Citat Ursprungligen postat av SaabTurbo95
    thjoo!!

    har som sagt steg4 på min 9-5 kombi 2.0ltt.

    när jag e ute och kör. räcker d jag gör tex 3st fullgas acc genom några växlar. sedan stannar jag. turbon e helt röd. hela turbon. glöder verkligen.

    how come?

    e d så för alla med stressad aero-turbo?

    laddet ligger mellan 1.3-1.5.

    är det min orginal ic som inte kyler tillräckligt?
    (ny ic e beställd)
    för bilen går alltid bäst första repan.

    MVH//Andreas
    Fråga din trim leverantör vad det är för avgastemp på det steget du har.
    Om de inte kan säga det så köp en EGT mätare och kolla.

    Inte nyttigt med temp runt 1000c

    Okulör temp:

    Svagt röd= ca 850c, helt ok
    Rött som ett stoppljus= 900-950c, fortfarande ok.
    Ljustrött-nästan vitt= 950-1100c, mycket obra.
    Nytt program eller större spridare tack.

    Mvh Sasse
    Precis så såg mitt ut, även grenröret blir ju rött, efter en lång batalj på "autobahn" med en Corvette i höstas. Vi stannade och surrade och han ville kolla på grejorna.

    Jag tycker det är ascoolt, kommer ihåg när farsan köpte sin första turbo, en 900 -81:a. Vi åkte ut och "eldade" på kvällarna bara för att det var skoj

    När blir man vuxen?

    --> SaabTurbo95, ser att du bor i Göteborg, om du är i Sthlmskrokarna, maila såp får du prova en Nordic Steg 4 bil.

    Mvh & god fortsättning,
    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  11. #31
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Sluta o skriv om genomskinliga aggregat, folk kan ju tro på't !
    Vet inte hur många gånger jag hört berättats om "turbon var så varm så man såg turbinbladen på tomgång".
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #32
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 078
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Sluta o skriv om genomskinliga aggregat, folk kan ju tro på't !
    Vet inte hur många gånger jag hört berättats om "turbon var så varm så man såg turbinbladen på tomgång".
    Haha,,den var ny för mig...
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  13. #33
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 647
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Sluta o skriv om genomskinliga aggregat, folk kan ju tro på't !
    Vet inte hur många gånger jag hört berättats om "turbon var så varm så man såg turbinbladen på tomgång".
    Haha,,den var ny för mig...
    Det händer mej hela tiden
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  14. #34
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Sluta o skriv om genomskinliga aggregat, folk kan ju tro på't !
    Vet inte hur många gånger jag hört berättats om "turbon var så varm så man såg turbinbladen på tomgång".
    Ett vanligt förekommande fenomen när man har lånat ut bilen till flickvännen

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Sluta o skriv om genomskinliga aggregat, folk kan ju tro på't !
    Vet inte hur många gånger jag hört berättats om "turbon var så varm så man såg turbinbladen på tomgång".

    Hur varmt tror Du att denna snurra har gått? Bilden är tagen 1 minut efter belastning... Tror Du att den var lätt genomskinlig vid maximal belastning?






    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

  16. #36
    Citat Ursprungligen postat av Jompa X40 Nordic
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Sluta o skriv om genomskinliga aggregat, folk kan ju tro på't !
    Vet inte hur många gånger jag hört berättats om "turbon var så varm så man såg turbinbladen på tomgång".

    Hur varmt tror Du att denna snurra har gått? Bilden är tagen 1 minut efter belastning... Tror Du att den var lätt genomskinlig vid maximal belastning?






    M.v.h.
    Herregud vad är det för Turbo som ser ut så efter 1 minuts belastning ? Ska den se ut så ? Eller är det något fel på Turbon ?

  17. #37
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 890
    Måste vart duktigt varmt där?

  18. #38
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Måste vart duktigt vart där?

    Vart då?




    Pata 319
    Saab 9-3 2,0t BioPower / Opel Rekord -62

  19. #39
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    4 890
    Citat Ursprungligen postat av pumpe3
    Måste vart duktigt varmt där?
    Blev lite knas!

  20. #40
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    08
    Inlägg
    961
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    ...ser ut så efter 1 minuts belastning ?
    Inte efter en minuts belastning... en minut efter belastningen...


    M.v.h.
    Numera inte ordförande i X40 Nordic längre och har heller ingen koppling till klubbens styrelse, därav används inte denna profil längre.

Liknande ämnen

  1. elfel på min 9000 aero -93, en säkring som går hela tiden
    Av Aeropojk i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-22, 15:21
  2. Säkring Nr: 17 går hela tiden, og 9-3 aero -01
    Av Whellibaboa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 10:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •