Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Strypa wasgaten

  1. #1
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593

    Strypa wasgaten

    Någon sa att man kunde sätta en reducerings ventil så man gjorde så wastgaten öppnar sennare på en 2,3t -91 så skulle man få ca 250 kosor... någon som hörtalas om detta? o pajar man inte bilen då? mer än vanligt :P
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Detta låter ju inget vidare. Eftersom du har laddtryckstyrning i form av Apc så får systemet problem att reglera laddtrycket. Det finns många proffesorer här på forumet som kan redogöra närmare för dig hur det hela fungerar men jag skulle inte försöka mig på ngt sådant på min bil.

  3. #3
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Detta låter ju inget vidare. Eftersom du har laddtryckstyrning i form av Apc så får systemet problem att reglera laddtrycket. Det finns många proffesorer här på forumet som kan redogöra närmare för dig hur det hela fungerar men jag skulle inte försöka mig på ngt sådant på min bil.
    Okej hade hjärna fått lite mer info om det hela.. det var en som sa att han jobbade på speedparts ibland som berättade det för mig
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    jag tycker att det låter som någon typ av pysventil isf är det ju inget att hänga i granen

  5. #5
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Detta låter ju inget vidare. Eftersom du har laddtryckstyrning i form av Apc så får systemet problem att reglera laddtrycket. Det finns många proffesorer här på forumet som kan redogöra närmare för dig hur det hela fungerar men jag skulle inte försöka mig på ngt sådant på min bil.
    Okej hade hjärna fått lite mer info om det hela.. det var en som sa att han jobbade på speedparts ibland som berättade det för mig
    SÖK! Finns "miljarder" trådar om detta. Prova söka på "pysventil" alt. "pystrimning"

    Jag skulle förövrigt ALDRIG pystrimma

    MVH Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  6. #6
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Detta låter ju inget vidare. Eftersom du har laddtryckstyrning i form av Apc så får systemet problem att reglera laddtrycket. Det finns många proffesorer här på forumet som kan redogöra närmare för dig hur det hela fungerar men jag skulle inte försöka mig på ngt sådant på min bil.
    Okej hade hjärna fått lite mer info om det hela.. det var en som sa att han jobbade på speedparts ibland som berättade det för mig
    SÖK! Finns "miljarder" trådar om detta. Prova söka på "pysventil" alt. "pystrimning"

    Jag skulle förövrigt ALDRIG pystrimma

    MVH Henrik
    Pystrim vet i fan om det är :S man göra ju bara så wastgaten öppnar lite senare.
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson

    Pystrim vet i fan om det är :S man göra ju bara så wastgaten öppnar lite senare.

    Tja, grundprincipen är ju densamma....

    Genom manipulation, så som strypning eller avledning, för WG att öppna senare. Alltså varianter på utförandet, men med samma resultat. Att man sätter motorns styrsystem och funktion på pottkanten, vilket kan ge allvarliga motorskador.

    Ta dig en funderare på varför SAAB inte bara satte på denna lilla billiga strypning på sin motor när de skulle upp i 225 Hk på Aeron. Istället för att byta turbon till en större och ett annat styrprogram som gav 25 nya Hk för en massa pengar, så kunde de ju ha tagit denna strypning för 50 öre och fått 50 nya Hk. De var bra dumma va???

    Funderar du lite på det så bör du själv veta svaret på sin fråga, att det trixet du frågar om inte är nåt att hänga i granen.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  8. #8
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Detta låter ju inget vidare. Eftersom du har laddtryckstyrning i form av Apc så får systemet problem att reglera laddtrycket. Det finns många proffesorer här på forumet som kan redogöra närmare för dig hur det hela fungerar men jag skulle inte försöka mig på ngt sådant på min bil.
    Okej hade hjärna fått lite mer info om det hela.. det var en som sa att han jobbade på speedparts ibland som berättade det för mig
    SÖK! Finns "miljarder" trådar om detta. Prova söka på "pysventil" alt. "pystrimning"

    Jag skulle förövrigt ALDRIG pystrimma

    MVH Henrik
    Pystrim vet i fan om det är :S man göra ju bara så wastgaten öppnar lite senare.
    Den manöver du beskriver brukar kallas för pystrimning eftersom man ”pyser ut” den luft som ska berätta för tryck-klockan när det är dags att öppna wastegaten. Bilen kommer gå som ett spjut... Men hur länge?

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  9. #9
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Citat Ursprungligen postat av Tony 418
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson

    Pystrim vet i fan om det är :S man göra ju bara så wastgaten öppnar lite senare.

    Tja, grundprincipen är ju densamma....

    Genom manipulation, så som strypning eller avledning, för WG att öppna senare. Alltså varianter på utförandet, men med samma resultat. Att man sätter motorns styrsystem och funktion på pottkanten, vilket kan ge allvarliga motorskador.

    Ta dig en funderare på varför SAAB inte bara satte på denna lilla billiga strypning på sin motor när de skulle upp i 225 Hk på Aeron. Istället för att byta turbon till en större och ett annat styrprogram som gav 25 nya Hk för en massa pengar, så kunde de ju ha tagit denna strypning för 50 öre och fått 50 nya Hk. De var bra dumma va???

    Funderar du lite på det så bör du själv veta svaret på sin fråga, att det trixet du frågar om inte är nåt att hänga i granen.


    MVH Tony
    Okej... men då var ju saab bara dumma som bytade turbo o styrning när du ida bara kan byta chippen så får du mer hk o nm än aeron :S men ja fattar vad ni menar o förstod att det inte vara så bra tack för hjälpen
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson

    Okej... men då var ju saab bara dumma som bytade turbo o styrning när du ida bara kan byta chippen så får du mer hk o nm än aeron :S men ja fattar vad ni menar o förstod att det inte vara så bra tack för hjälpen

    Nej, de var inte dumma....

    För med de krav lagar och regler SAAB måste följa bl. a. vad gäller avgasvärden (vid avgascertifiering) hållbarhet i motor och transmission, katalysatorer m.m. så är det normalt inte möjligt att plocka ut särskilt mycket mer ur motorn med ett chipp, än de redan gör med originalmotorn.

    Trimfirmorna har inte alls samma krav att följa så de kan tulla mer eller mindre som de behagar på dessa krav, vilket gör att en viss effektökning under kortare tid kan vara möjlig.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  11. #11
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Nej, de var inte dumma....

    För med de krav lagar och regler SAAB måste följa bl. a. vad gäller avgasvärden (vid avgascertifiering) hållbarhet i motor och transmission, katalysatorer m.m. så är det normalt inte möjligt att plocka ut särskilt mycket mer ur motorn med ett chipp, än de redan gör med originalmotorn.

    Trimfirmorna har inte alls samma krav att följa så de kan tulla mer eller mindre som de behagar på dessa krav, vilket gör att en viss effektökning under kortare tid kan vara möjlig.
    MVH Tony[/quote]

    Okej, Men vad mennar du mer kortare tid?
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

  12. #12
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 516
    Medlem#
    5622
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Okej, Men vad mennar du mer kortare tid?
    Skulle gissa att han menar att om man stressar motorn, dvs minskar marginalerna så sliter det mer på motorn.

    /Henrik
    900 Aero -88
    900 Aero -85
    9-3 Aero SS Hirsch -04
    9-3 Aero SC BioPower Hirsch -09

  13. #13
    Steg 1 rgolssons avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Bara (Malmö)
    Inlägg
    1 437
    Medlem#
    6593
    Citat Ursprungligen postat av henrikg
    Citat Ursprungligen postat av rgolsson
    Okej, Men vad mennar du mer kortare tid?
    Skulle gissa att han menar att om man stressar motorn, dvs minskar marginalerna så sliter det mer på motorn.

    /Henrik
    aha
    Jag Vet Jag Suger På Att Stava!
    Saab 9-5 Aero -02

Liknande ämnen

  1. Ta bort wasgaten NG900
    Av Tobbe@ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-04, 12:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •