Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Saab 9-5 -98, köp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96

    Saab 9-5 -98, köp?

    Jag funderar (som ni kanske sett i tidigare tråd) på att köpa en 900 Talladega nu till våren när salt och snö försvunnit.. Men jag såg nu ett nytt alternativ..
    Man får visst för samma pengar en fullservad Saab 9-5 2,0t -98..
    Vad tror ni om detta? Fördelar med en sådan bil?
    Motorn vet jag ungefär ingenting om, lågtryckare på 150 hk är väl allt jag vet, håller denna motor bättre eller sämre än den i 900:an?
    Hur är det med bränsleförbrukningen?

    Hur är dessa bilar överlag ihopskruvade och sådär?

    Tacksam för alla svar!

    MVH

    Elias

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    239
    Var också först inne på 900, men såg sen att 9-5orna börjar komma ner rejält i pris. För mig var det ett självklart val då 9-5an, enligt mig, är mycket mer bil för pengarna.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Ja det är ju trevliga bilar, men hur står sej en sådan som gått ca 20.000 mil?
    Finns ju rätt mycke billiga långkörda bilar nu!
    Bara dom e välservade så är det inga bekymmer va? När skall kedjan bytas och hur mycket kostar det? (såg nånstans att det bara kostar ca 4000 kr, stämmer det?)

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 422
    Medlem#
    3020
    Kedjan byter man när det börjar låta, och det finns bilar som gått förbi 30 k med orginal kedja. Ocj det kostar mer än 4 papp.

    //Magnus
    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    9-5 är en riktigt bra bil och med de priserna man ser idag är den ett kap. 900 och 9-5 för samma pengar...inget svårt val.
    Fredrik J

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av Elias
    Ja det är ju trevliga bilar, men hur står sej en sådan som gått ca 20.000 mil?
    Finns ju rätt mycke billiga långkörda bilar nu!
    Bara dom e välservade så är det inga bekymmer va? När skall kedjan bytas och hur mycket kostar det? (såg nånstans att det bara kostar ca 4000 kr, stämmer det?)
    Kostar väl 6-700:- för kedjesatsen, sen tillkommer väl nå packning mm
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    de går att få 900a till jäkla fina priser nu med.
    fick min 97a för 34900kr
    fullservad och kanonskick, enda nackdelen var ju de där 20 000milen...

    en 9-5a som är fullservad från 98 går ju att få till bra pris, och om den inte är helt rätt servad går de ju göra ett kap, de är ju bara 8 års motorgaranti så den är väl på väg att gå ut på de tidiga 98orna nu.
    så den kan man ju strunta i. om en service eller 2 är lite fel kanske bara gör priset bättre med tanke på att du troligen ändå inte har motorgaranti
    men om du känner att du har råd med 50 000kr för bilköp så är ju helt klart 9-5an "bättre" än 900an.

    om valet står mellan en 50 000kr 900a eller en 50 000kr 9-5an så skulle jag klart välja 9-5an
    dock så går de ju få en 900 turbo långmilare för under 30 000kr som är helt Ok och jämför man de då med en 9-5an för 20 000kr mer så kanske man ska börja väga för och nackdelar lite mer.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Grejen är den att enda 900-modellen jag är intresserad av är Talladegan!
    Så för mig står det emellan 50-55 tkr 900 eller 9-5!
    9-5 känns ju helt klart mycket vettigare, 500-700 kr för kedjesatsen? låter väldigt billigt, hur svårt är det att byta detta då? Vad tar Saab för att göra åtgärden?

    Hur är det med bensinförbrukningen med denna motor?

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 404
    Gör de inte på saab för dom är dyra.
    Du kan göra de själv eller på en mekonomen verkstad.
    de är inte så svårt att göra om du bara ska byta kedjan.

    Finns ju annars våra trim firmor som är väldigt duktiga på våra bilar och inte lika dyra som saab är.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 529
    Det är nästan så att vitt är snyggt:
    http://www.blocket.se/vi/6183153.htm?ca=4_s
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Elias
    Ja det är ju trevliga bilar, men hur står sej en sådan som gått ca 20.000 mil?
    Finns ju rätt mycke billiga långkörda bilar nu!
    Bara dom e välservade så är det inga bekymmer va? När skall kedjan bytas och hur mycket kostar det? (såg nånstans att det bara kostar ca 4000 kr, stämmer det?)
    Törs man verkligen köpa en 9-5:a som har gått ur den 8-åriga motorgarantin?
    Jag personligen skulle tveka eftersom Saab ännu inte har kommit med en fungerande vevhusventilation vilket betyder att dom fortfarande är lika haveribenägna.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Den vita har jag också sneglat lite på, men den har gått lite FÖR långt och så har den lite skavanker..
    Har inte Saab lyckats få fram en fungerande vevhusventilation? Trodde jag..
    Dom höll ju på å bytte ut dom?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Törs man verkligen köpa en 9-5:a som har gått ur den 8-åriga motorgarantin?
    Jag personligen skulle tveka eftersom Saab ännu inte har kommit med en fungerande vevhusventilation vilket betyder att dom fortfarande är lika haveribenägna.
    Du kanske ska fråga dig om du törs köpa gamla bilar överhuvudtaget.
    Vi får anta att ägaren till den bil som glider ur garantin kollar sin bil. Även verkstaden kollar förmodligen en sista gång så allt står rätt till. Verkstaden förlorar ju ingenting på ett garantijobb. Tvärtom kanske kunden stannar...
    Fredrik J

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Törs man verkligen köpa en 9-5:a som har gått ur den 8-åriga motorgarantin?
    Jag personligen skulle tveka eftersom Saab ännu inte har kommit med en fungerande vevhusventilation vilket betyder att dom fortfarande är lika haveribenägna.
    Du kanske ska fråga dig om du törs köpa gamla bilar överhuvudtaget.
    Vi får anta att ägaren till den bil som glider ur garantin kollar sin bil. Även verkstaden kollar förmodligen en sista gång så allt står rätt till. Verkstaden förlorar ju ingenting på ett garantijobb. Tvärtom kanske kunden stannar...

    Jag håller med dej fullständigt..
    Men att köpa beg.bil är alltid ett risktagande.. Dock går det oftast väl om man sköter om bilen och ser till att bilen har en väldokumenterad historia/fullprickad servicebok!
    Någon som kan bränsleförbrukningen på dessa motorer? (2,0t 150 hk)

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Törs man verkligen köpa en 9-5:a som har gått ur den 8-åriga motorgarantin?
    Jag personligen skulle tveka eftersom Saab ännu inte har kommit med en fungerande vevhusventilation vilket betyder att dom fortfarande är lika haveribenägna.
    Du kanske ska fråga dig om du törs köpa gamla bilar överhuvudtaget.
    Vi får anta att ägaren till den bil som glider ur garantin kollar sin bil. Även verkstaden kollar förmodligen en sista gång så allt står rätt till. Verkstaden förlorar ju ingenting på ett garantijobb. Tvärtom kanske kunden stannar...
    Det är alltid en chansning att köpa en beg. bil, det vet jag.
    Men nog tycker jag att det är en ändå större chansning att köpa en 9-5:a utan garanti, även om det är "rätt" pris. Man har ju ett erkänt konstruktionsfel som man inte till dags dato lyckats komma till rätta med och med det i minnet så känns det lite för osäkert att köpa en 9-5:a utan garanti, eller?
    Det rekomenderas ju att man skall lusläsa serviceboken så att den är rätt ifylld så att motorgarantin gäller, men när sen garantin har gått ut så är det väl en anledning till att välja en annan bil.

    Sen det du skrev om att verkstaden förmodligen kollar att allt står rärr till? Hur gör dom då?
    Sen att "verkstaden förlorar ju ingenting på ett garantijobb", vad menar du då?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    96
    Jag kan berätta det om garanti-jobb, verkstäder får ju betalt av Saab då.
    Så då spelar det ingen roll hur lång tid det tar för dom..
    Därför kan dom kolla lite extra!
    Jag vågar iallafall köpa en 9-5 utan garanti, jag har en Saab 9000 nu, dom ska ju lådorna rasa på hela tiden.. Har inte hänt min! :P
    Bara å hoppas på det bästa, händer det så händer det!

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    239
    Håller med de andra, det är ju alltid en chansning man gör när man köper en begagnad bil. Överväger man sedan priset och hur mycket bil man får för de pengarna så tycker jag det väger över.

    Självklart KAN det gå illa, men det kan man ju inte säga. Det är ju som sagt alltid ett steg man tar och man får därför vara beredd på att det KAN gå sönder.

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Sen är det så att väldigt många 9-5or har nyrenoverade kamtransmissioner och en del har tillochmed nya motorer....
    Fredrik J

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Elias
    Jag kan berätta det om garanti-jobb, verkstäder får ju betalt av Saab då.
    Så då spelar det ingen roll hur lång tid det tar för dom..
    Därför kan dom kolla lite extra!
    Jag vågar iallafall köpa en 9-5 utan garanti, jag har en Saab 9000 nu, dom ska ju lådorna rasa på hela tiden.. Har inte hänt min! :P
    Bara å hoppas på det bästa, händer det så händer det!
    "Därför kan dom kolla lite extra!"
    Ok, men vad är det dom kollar?

    "dom ska ju lådorna rasa på hela tiden"
    Hade jag inte en aning om att lådorna var så dåliga på 9000. Vad jag däremot VET är att motorer rasar på vissa 9-3:or och 9-5:or och vad det beror på. Eftersom det var en spekulant på en 9-5:a som startade denna tråd så är det väl inte mer än rätt att vi upplyser honom om fakta, sen får ju givetvis han göra sina egna bedömmningar utifrån detta och förhoppningsvis göra ett lyckat köp.
    Om han går till en Saabhandlare så lovar jag att den försäljaren kommer att mörka när det gäller problemen, vilket inte vi skall göra.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 002
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    "Därför kan dom kolla lite extra!"
    Ok, men vad är det dom kollar?
    Många verkstäder kollar om garantin gäller (ifylld servicebok) samt om åtgärder gjorts innan.
    Om inte så kan man få ju byta kamtransmission och kanske lite mer grejor på Saabs bekostnad. Sen kanske en Saabmekaniker som hört oilsludge-skaddade motorer innan kanske hör ett och annat som inte amatören hör..
    Fredrik J

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •