Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Bygga eget "stort insug"

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511

    Bygga eget "stort insug"

    Hej!
    Jag har möjlighet till alusvetsning och funderade då på att bygga eget insug. Det är till en t16 mod.gammal,det stora 2.1 liters insuget sägs ge bra effekt men är svårt att få tag på och kostar ju kulor.

    Men hur långa rör är idealiskt? motorn ska gå på bana och gata,mest på fullgas ...

    Sen innerdiametern? När "vänder" det till att bli sämre med grovt rör?

    /Magnus
    Akta skinnet!

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631
    Ska du ha en högvarvig puffra så ska du ha korta runners (insugspipor). Dessa ska hålla samma konicitet som den lilla bit insugskanal som du hittar i toppen för att störa luften minst...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 869
    finns ett 2,1 insug till salu på turbo torget

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511
    Samma konicitet menar du med att det ska bli konisk ner i den grad man ser i toppen?

    Sen att långa rör ger vridmoment och korta mer varv är jag medveten om men.... Hur viktigt är det på en turbobil? Borde inte vara lika kinkigt?

    M.Frändberg: Ja,jag såg det på torget nu,men bygger jag själv kan man laborera lite med utseende och storlek,ett original är visserligen "bolt on".

    /Magnus
    Akta skinnet!

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 631
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761
    Samma konicitet menar du med att det ska bli konisk ner i den grad man ser i toppen?

    Sen att långa rör ger vridmoment och korta mer varv är jag medveten om men.... Hur viktigt är det på en turbobil? Borde inte vara lika kinkigt?

    M.Frändberg: Ja,jag såg det på torget nu,men bygger jag själv kan man laborera lite med utseende och storlek,ett original är visserligen "bolt on".

    /Magnus
    Mja, kanske

    Jag menar att den konvinkel som finns mellan insugspackningen och ventilerna ska vara även i insugsröret ända upp till plenumkammaren...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 511
    Ja då förstår vi varann,det lär bli en jvla tratt om man ska ha långa pipor... , nåväl,ska kika lite mer på det i dagarna och se vad jag har för alurör,dom är ju inte så vanliga som koniska.

    Då kommer en följdfråga:Jag hade tänkt använda original plenum,det är ju bättre med stort plenum men saaben har ju rätt stort från början,känns inte befogat att öka volymen? Kan nån säga om det är nödvändigt?

    /Magnus
    Akta skinnet!

Liknande ämnen

  1. Bygga eget 3" downpipe Saab 9-5 Aero -02
    Av SledStar i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 20:53
  2. bygga eget 3" avgas ng900T 3D
    Av thetrolle i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-09-09, 22:54
  3. Bygga eget 3" downpipe 9-3ss
    Av Peo81 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-09-21, 20:07
  4. Bygga "custom-insug". Modell?
    Av BjörnR i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-13, 20:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •