Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: automat problem!! Hjälp

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    128

    automat problem!! Hjälp

    Har en 9000 CDE 2,3 T 92:a

    Vad är det som är fel och går det att laga eller är det bara att byta?

    Problem: den går att backa och köra fram men bara på ettan den växlar inte upp!!!

    om byte vad kostar en växellåda till en sån här??

    och har någon en i bra skick??
    Ronny_b

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    30
    Kolla om kickdown-vajern fjädrar tillbaka som den ska, om den skulle fastna i fullgasläge så växlar inte automatlådan upp förrän motorn nått max varvtal... Kickdown-vajern hittar du genom att följa gaswiren till gasspjället, från gasspjället ska sedan kickdown-vajern gå lodrätt nedåt och dras med gasspjället. Annars vet jag inte vad det kan vara...

    Jag lät Scandinavian Transmission Service (www.stsab.net) totalrenovera min låda för någon månad sedan. Det kostade 15000 plus moms. Jag monterade bort och monterade dit lådan själv... (jag har en 9000 2,3 T -96). Jag pratade med Per Svensson på STS, han hade bra koll på 9000-lådorna. Du kan ju ringa honom och fråga vad problemet kan vara. Det kan vara billigare att bara åtgärda det som är fel på lådan men då kan ju något annat gå sönder imorgon...
    Jag kör 9000 2,3 T aut -96, far kör 9-5 aero aut -03, bror kör 900 2,0 T Nordic steg 2 -95. Turboberoendet sitter i generna!

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    128
    Tack för tipset!! ska titta på det.

    jag är öppen för fler förslag!!
    Ronny_b

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 484
    Hmm.. Kika så att vajjern till växelspaken går riktigt nere vid lådan.. tror du kan se den lättast om du tar bort hjulet och tar bort hjulhusplasten eller nått som det nu heter.. så ser du vajjern som går på en liten "spak"... hoppas du förstår!
    Glider under sommaren SAAB 9-3 Aero cab.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av thoal
    Kolla om kickdown-vajern fjädrar tillbaka som den ska, om den skulle fastna i fullgasläge så växlar inte automatlådan upp förrän motorn nått max varvtal... Kickdown-vajern hittar du genom att följa gaswiren till gasspjället, från gasspjället ska sedan kickdown-vajern gå lodrätt nedåt och dras med gasspjället. Annars vet jag inte vad det kan vara...
    enklare vore väl att ute och köra gasa max på ettan och se fall den växlar ?
    Sunshine

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    128
    Upp Upp, upp upp, vi går dit ... peckar
    Ronny_b

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vbg
    Inlägg
    127
    Jag köpte en NY låda fär 5000 på SDCC
    gjorde gott eftersom hela diffhuset sköt i luften
    och jag hade också problem med att inte bilen växlade upp ett tag innan jag blev förbannad och gav all på ettan och sen när tvåan gick i så var det bara att styra ut sidan
    Michael Berenberg
    9-5 AERO SC -04
    9-3 TID SC -07

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 v6 3,0t -99 automat problem hjälp!!!!
    Av zenzizko i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-06-16, 15:29
  2. 9-3 ss automat problem ?
    Av 9-5 halmstad i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-09, 11:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •