Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Tvätta bilen efter Ditec behandling!

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735

    Tvätta bilen efter Ditec behandling!

    Ja som topic lyder, hur tvättar ni era biler som har Ditec behandlat er bil? (Eller någon annan lackförsegling).
    Står ju i papperna man ska använda avfettning och gärna högtryck!
    Någon som har tips på något bra avfettningsmedel?

    Har fått tips om OK/Q8:s men hittar inte de här jag bor!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    du bör iaf vänta minst 14 dagar innan du går på med avfettning och högtryck, så att behandlingen sätter sig ordentligt...

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Ljungby
    Inlägg
    622
    Det bästa, och enklaste knep är nog att återgå till firman som behandlade bilen och köpa prylar av dem, de bör vara avsedda för just ditt lackskydd.

    Ett schampoo som alltid fungerat bra för mig, oavsett lackskydd, är smartabs vaxschampo. En hink vatten och en ren svamp, häll sedan schampot i svampen och tvätta bilen. Ger bra skydd, och lyster åt lacken.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Naturavfettning, vänta 10-15 min. Sen Högtryck. Blir det mot all förmodan inte rent, på den igen på samma sätt. Ngn gång då och då svampar jag bilen efteråt för att bli av med trafikfilmen.

    På vintern kan det ibland innan naturavfettning behövas alkalisk avfettning för att lösa all skit som finns på vintern.
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Naturavfettning, vänta 10-15 min. Sen Högtryck. Blir det mot all förmodan inte rent, på den igen på samma sätt. Ngn gång då och då svampar jag bilen efteråt för att bli av med trafikfilmen.

    På vintern kan det ibland innan naturavfettning behövas alkalisk avfettning för att lösa all skit som finns på vintern.
    Okej tackar för hjälpen! Kom inte ihåg va du sa det hette! ska ut och tvätta nu! Är ju + grader i skåne!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Naturavfettning, vänta 10-15 min. Sen Högtryck. Blir det mot all förmodan inte rent, på den igen på samma sätt. Ngn gång då och då svampar jag bilen efteråt för att bli av med trafikfilmen.

    På vintern kan det ibland innan naturavfettning behövas alkalisk avfettning för att lösa all skit som finns på vintern.
    Låter tämligen dumt att låta avfettningen fräta på lacken i 10-15 minuter....5 minuter räcker, annars är det en dålig avfettning....

    Nu tolkade jag dig säkert på fel sätt men du gnuggar väl inte avfettningen med en svamp?

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Naturavfettning, vänta 10-15 min. Sen Högtryck. Blir det mot all förmodan inte rent, på den igen på samma sätt. Ngn gång då och då svampar jag bilen efteråt för att bli av med trafikfilmen.

    På vintern kan det ibland innan naturavfettning behövas alkalisk avfettning för att lösa all skit som finns på vintern.
    Låter tämligen dumt att låta avfettningen fräta på lacken i 10-15 minuter....5 minuter räcker, annars är det en dålig avfettning....

    Nu tolkade jag dig säkert på fel sätt men du gnuggar väl inte avfettningen med en svamp?
    Skulle aldrig falla mig in att gå på med svamp och avfettning . Om jag svampar bilen kör jag generellt sätt alltid avfettning, sedan högtryck *2 för att vara säker på att det inte sitter ngn skit kvar på bilen.

    Låter den sitta i 10-15 min eftersom jag kör ganska utspädd avfettning för att den ska vara lättare att få ut jämt över bilen. Annars blir det ju lätt mer på vissa ställen än andra. Självklart kan man vräka på starkare lösning och låta verka i 5 min men som sagt, mycket svårare att fördela jämt över bilen.

    Sen fräter den ju inte på lacken utan på lackskyddet ...
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av Johnken
    Naturavfettning, vänta 10-15 min. Sen Högtryck. Blir det mot all förmodan inte rent, på den igen på samma sätt. Ngn gång då och då svampar jag bilen efteråt för att bli av med trafikfilmen.

    På vintern kan det ibland innan naturavfettning behövas alkalisk avfettning för att lösa all skit som finns på vintern.
    Låter tämligen dumt att låta avfettningen fräta på lacken i 10-15 minuter....5 minuter räcker, annars är det en dålig avfettning....

    Nu tolkade jag dig säkert på fel sätt men du gnuggar väl inte avfettningen med en svamp?
    Vinterbilen kan jag avfetta och sedan svampa men är ju inte så noga med den heller på samma sätt men har ännu inte upptäck några större fel med den metoden ( som är otroligt effektiv)
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Flyttar till Utseende och styling.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  10. #10
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Fick du inte med ett kit från Ditec när du lämna in bilen?
    Ja fick det 03 när ja lämna in min förra ss ialla fall...

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    735
    Citat Ursprungligen postat av sportsedan
    Fick du inte med ett kit från Ditec när du lämna in bilen?
    Ja fick det 03 när ja lämna in min förra ss ialla fall...
    Jag fick bara med en gummiskrapa att "torka" bilen med!
    Men får ringa dit nu i mellandagarna och höra om de har något kit att sälja!

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    715
    När bilen är lackförseglad så ska det gå bra att enbart tvätta den med Diskmedel dock har det grott in så får man använda vinteravfettning och blåsa med högtryck. på jobbet räcker det att man sprutar på avfettning på ena sidan och när man har gått runt hela bilen med avfettning så är det bara att gå på med högtrycken. längre behöver man inte vänta ialla fall inte med vårat medel.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Som bekant tär avfettningsmedel på en lackförsegling, men olika varianter påverkar skyddet olika.

    På vintern använder jag den s.k. miljövänliga naturavfettningen (som är mindre aggresiv) varje gång jag tvättar. Detta innebär per automatik att man får tvätta mer frekvent för att hålla bilen fin.
    När det slår över till vår använder jag ett starkare avfettningsmedel, men endast en gång, och då ett medel som löser tjära och asfalt. Samma metod använder t.ex. DITEC Linköping.

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Jag har Ditec lackskydd på min 9-3SS och fick vänta 14dgr innan tvätt. Normalt spolar jag bilen med högtryck nerifrån och upp och sen uppifrån och ner, sen tvättar jag med ren svamp och antingen OKQ8:s shampo utan vax eller Biltemas shampo utan vax, båda fungerar perfekt. Och sen skölja av. Använder naturavfettning vid behov.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  15. #15
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 734
    Naturavfettning vintertid kan man ju lika gärna låta katten slicka bilen ren.
    All tjära och asfalt brukar ju sitta kvar hur mycket man än avfettar.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    591
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Som bekant tär avfettningsmedel på en lackförsegling, men olika varianter påverkar skyddet olika.

    På vintern använder jag den s.k. miljövänliga naturavfettningen (som är mindre aggresiv) varje gång jag tvättar. Detta innebär per automatik att man får tvätta mer frekvent för att hålla bilen fin.
    När det slår över till vår använder jag ett starkare avfettningsmedel, men endast en gång, och då ett medel som löser tjära och asfalt. Samma metod använder t.ex. DITEC Linköping.
    Tänkte citera mig själv här:
    efter lite undersökning på ämnet framkom att DITEC Malmö, som fungerar som center för hela Sverige och lär ut metoden, lär sina återförsäljare att DITEC-behandlingen står emot avfettning och även de typerna som benämns tjär/asfaltslösare.

    Historien har ju självfallet flera bottnar; DITEC bör ju rimligen påstå att deras lackskydd står emot avfettning för annars är behandlingen och affärsidén lika med noll för våra breddgrader. Å andra sidan har man garanti (relativt lång sådan) och man bör märka fort om skyddet mattas eller rent av försvinner. I grunden är det stor skillnad på en icke-DITEC-behandlad och en konserverad bil vilket framkommer tydligt när man tvättar. Diskussionen gäller endast DITEC i detta fallet. Hur andra lackskydd (Tefcar, MrCap, BVS, Diamond Brite etc.) fungerar är okänt. Dock förekommer det sagor om att endast DITEC står emot avfettning såsom alkalisk mindre miljövänlig.

    Sammantaget antar jag utmaningen och kommer använda tuffare avfettning vintertid (men inte över listerna) för som "Stranna" säger är det svårt att få bilen fri från noppor/knottror med naturavfettning.

Liknande ämnen

  1. Ditec-behandling - förstörd US-blinkers på 9-3.
    Av TurboCab i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-03-18, 18:21
  2. Ditec behandling nybil
    Av krille dill i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-04-12, 01:38
  3. ditec behandling
    Av Clas.A i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-12, 20:18
  4. Ditec behandling
    Av ISBjörnen i forum Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-07-27, 21:53
  5. Bilder efter MR Cap behandling
    Av Anders9000 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-06-17, 20:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •