Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: värmedisplay och kupefläkt dör

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13

    värmedisplay och kupefläkt dör

    hejsan på er! jag är ny här på forumet och sökte efter mitt problem men hittade inte nåt om det.

    9-5a -98a. när man startar så "dör" värmedisplayen efter några sekunder, det blir ett konstigt sken och vänster tempinställning visar siffran 0, höger visar tex 13. några sekunder senare slutar kupefläkten att gå. efter ca 20 sekunder från start så blir displayen normal och några sekunder senare kommer fläkten igång. vad kan det vara för fel? något man kan fixa själv? enligt verkstan så hade han aldrig hört talas om det felet (fast den ramsan har jag hört från andra tidigare) men han sa att det bara var å byta display så skulle det funka. hur vet han att det funkar om han inte hört talas om felet tidigare? litar inte helt på dom eftersom när vi köpte bilen hos dom så påpekade jag att det var ett missljud i höger back (klonk) när man körde över tex en gatbrunn. dom hittade inget fel efter kontroll. tog med en mekare ut på provtur som hörde felet efter 25 meter, sen blev det fixat,var stötdämparen. jag ville att båda dämparna bak skulle bytas samtidigt (för så säger stötdämparförsäljarna i reklamen iaf). bilsäljaren sa att dom bara skulle byta den trasiga och sa samtidigt att "det inte var någon kostnad att byta den andra" (kostnad runt 3000:- om jag minns rätt). Eftersom det inte var någon kostnad tyckte jag att han kunde stå för den obefintliga kostnaden vilket han inte vill göra. efter diskussion fick vi betala ca 1500:-. sen skulle dom fixa en baklampa som inte lyste alltid. det var enligt säljaren ett svårt fel att hitta, och jag håller med för det klarade dom inte.2 år senare var den in på verkstaden, jag påpekade lampfelet och mekaren bytte lampa. fast felet kvarstår ännu, när man stängt bakluckan så kommer det ibland (glapp någonstans)

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Välkommen till forumet och god jul!



    Som första råd: BYT VERKSTAD!!!!!
    Tycker det var styggt av dom att lura dig sådär... (de verkar ju inte direkt så kunniga i alla fall)


    Det ACC,n gör är att den gör en felkontroll. Då stänger den av fläkten och kollar alla funktioner på luftkonditioneringen.

    (Dock ska den nog inte göra det varje gång du startar, utan nån gång ibland kan den göra det.)

    Det kan bli så om batterispänningen blir för låg vid start. Kanske dags för ett nytt batteri? Verkar bilen trött vid start eller så?

    Det är inte troligt att det är nått fel på displayen utan troligtvis funkar den som den ska.... Det skulle kunna vara den som är fel och gör att den kör felkollen varje gång, men troligare är att nått annat är galet.




    Siffran till vänster talar om den hittar några felkoder. Siffran till höger talar om vilken felkod det är.

    (Men däremot borde det inte stå 0 ---- 13, för det skulle betyda, noll fel hittat, felkod 13. Utan det borde stå i alla fall 1 ---- 13, vilket betyder: ett fel hittat, felkod 13. Felkod 13 i sin tur betyder "Stepping motor, air distribution flap: Jammed flap")

    B2406

    Air Distribution Motor. Flap Jammed. Note: May set if not calibrated.

    Fault symptoms
    Perceived temperature in cabin too high or too low compared to the set temperature.
    The air distribution does not correspond with the illuminated symbol in the ACC window.

    Conditions
    The following conditions apply:

    • When the stepping motor operates in the range 10-90 % of its total range (which is 0-100 %), the control module senses if the power consumption is above a certain value, and if this is the case, sets the diagnostic trouble code for jammed flap.
    • The diagnostic trouble code can be set if the control module has not been calibrated.
    • Continuous monitoring and when calibrating.
    Källa: www.saab9-5.com


    Testa också att kalibrera ACC,n (Håll in AUTO och OFF när ACCn är påslagen och bilen igång. Den kalibrerar då och kör koll efter felkoder)



    Angående lampan bak.. Kolla så kontaktblecken är rena och får bra kontakt med lampan. Lite rost eller smuts på lamphållaren kan mycket väl göra att lampan glappar. Förhoppningsvis så kollade väl verkstaden det, men med tanke på att de inte direkt verkar seriösa så tycker jag ändå att du ska kolla upp det...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13
    tackar för snabbt svar! och god fortsättning!

    den har varit lite trött, kollade batteriet för någon vecka sedan och fick tanka en liter destvatten så nu är snurren bra men felet finns kvar.
    ska ta och mäta spänningen vid start och laddspänningen, kanske hög om batteriet kokar ur?

    ska testa kalibreringen...

    tur jag hittade detta eminenta forum, kommer säkert att behövas mer, den har snart gått 18.000 mil...

    jag har kollat lampa o lamphållare tidigare, är det en kabel från bilen till bakluckan(kombi) som kanske blivit halvavbrott i? typ som på volvo 245orna

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av pellefanten
    är det en kabel från bilen till bakluckan(kombi) som kanske blivit halvavbrott i? typ som på volvo 245orna
    Jo, det sitter väl en eller två gummigenomföringar med kablar uppe vid taket från luckan. Även om jag inte hört nån som haft det problemet på 9-5 så är det ju inte otroligt att nån kabel kan ha skadats.

    Du kan ju testa att öppna och stänga luckan, klämma lite på kabeln osv, när belysningen är igång och kolla om du kan hitta nått glapp på det viset. Det är väl det jag kan tipsa om i så fall...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13
    kollade in värmedisplayen, nu visade den först 0 till vänster och inget till höger, sen så visade den 1 till vänster och 22 till höger. dvs:
    This fault code means the ACC software is corrupt, this will require reflashing by a dealer using tech2
    Most ACC systems will work normally with this code

    jag körde kalibreringen, sen slutade den visa någon felkod, det blir endast 0 till vänster, den gör det varje gång jag startar bilen. men värmen verkar inte funka ok i autoläget eftersom sidorutorna vill imma igen

    reflashingen, är det nåt man kan göra själv eller skaffa grejor för det eller måste jag till saabverkstaden och säga vad dom skall göra?

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av pellefanten
    kollade in värmedisplayen, nu visade den först 0 till vänster och inget till höger, sen så visade den 1 till vänster och 22 till höger. dvs:
    This fault code means the ACC software is corrupt, this will require reflashing by a dealer using tech2
    Most ACC systems will work normally with this code

    jag körde kalibreringen, sen slutade den visa någon felkod, det blir endast 0 till vänster, den gör det varje gång jag startar bilen. men värmen verkar inte funka ok i autoläget eftersom sidorutorna vill imma igen

    reflashingen, är det nåt man kan göra själv eller skaffa grejor för det eller måste jag till saabverkstaden och säga vad dom skall göra?

    Om det är som det står, och att det går att "flasha" om den så kan Saab-verkstaden göra det. Det som krävs i så fall är att man kopplar in en Tech-2 till diagnostikuttaget och uppdaterar programvaran... (Tech-2 är själva datorn verkstäderna använder för att ändra inställningar och kolla felkoder osv i bilen). Är tyvärr ingenting man köper själv...

    Är det inte så enkelt som de skriver så måste väl i så fall ACC,n bytas ut, vilket kan vara rätt kostsamt. Om det är så illa, så fråga om du kan göra jobbet själv i så fall. Det är enkelt att byta panel, så det kan du göra själv. Sen är frågan om den behöver programmeras eller inte, men troligtvis så behövs inte det.

    I annat fall så kanske någon bildemontering har en panel som du kan köpa billigt.

    Hör med verkstaden om de kan fixa felet genom att byta programvara. Om inte så kolla vad panelen kostar innan du bestämmer dig, så kan du kanske leta på tex bildelsbasen efter någon bildemontering som har någon liggande. Alternativt kanske www.sdcc.se har någon. Tror en ny panel är ganska dyr, tyvärr.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13
    bytte batteriet! nu verkar det funka, den har inte slagit av fläkten någon mer gång ännu iaf. det blev bättre snurr på startmotorn, men med gamla batteriet var det hyfsad snurr, fast tydligen inte tillräckligt.

  8. #8
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Så bra!

    Hoppas det bara var det som var felet.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    13

    kupefläkten dör ibland

    tjaba! finemang med det här forumet
    min 9-5-99 kupefläkt har varit död till o från, läste trådarna här om det och tog sen lös fläkten, kolen var slut! jag plockade isär fläktmotorn, så gott det nu går. dvs skruvade lös 2 skruvar och drog ut motorn ur plastgrunkan, sen spårade jag kollektorn och putsade den med smärgelduk som jag pillrade in nästan hela varvet runt kollektorn,bra med tandläkarpetmojänger! sen snurrade jag på rotorn och slipade. putsade av gamla kolen och spände kolfjädrarna och skruvade ihop allt. nu funkar den perfekt ett tag till hoppas jag, kanske tom till bilen är såld

Liknande ämnen

  1. Kupefläkt
    Av Delgio i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 03:00
  2. fel på kupefläkt
    Av racece i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-31, 01:21
  3. Kupefläkt 900 -96
    Av psund70 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-29, 19:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •