Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Batteri vid vintervila?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Batteri vid vintervila?

    Tja.
    Mina 9-5:a har nu stått i vinterdvala i tre månader... Hur är det med batteriet. Kan det ta skada av att bara stå och "självurladda"? Jag vill ha ström i bilen eftersom larm mm.mm ska kunna fungera som det ska. Jag kan inte ladda batteriet på plats i bilen, utan måste ta bort det om jag ska ladda...
    Vad tycker NI, och varför...
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548
    Det var lite synd att du inte kan ladda på plats-det finns alltså inget 230v uttag i närheten?
    Isf hade en CTEC laddare gjort susen.
    Normalt kan en bil stå länge utan laddning men i ditt fall med flera månader så blir jag lite rädd för att du blir utan ström.
    Som du sa ett extra batteri att byta med någon gång ibland kanske?
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    Dessutom är jag rädd att batteriets prestanda försämras om det får ladda ur. Onödigt i så fall...

    Kan ju sätta mitt gamla MC-batteri som backup :-p
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758

    Re: Batteri vid vintervila?

    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Tja.
    Mina 9-5:a har nu stått i vinterdvala i tre månader... Hur är det med batteriet. Kan det ta skada av att bara stå och "självurladda"? Jag vill ha ström i bilen eftersom larm mm.mm ska kunna fungera som det ska. Jag kan inte ladda batteriet på plats i bilen, utan måste ta bort det om jag ska ladda...
    Vad tycker NI, och varför...
    Citat Ursprungligen postat av Citat från Service Bulletin 311-2145
    Om ett batteri står utan underhåll under längre tid sjunker batteriets laddningsgrad successivt. Det som i första hand avgör hur snabbt laddningsgraden sjunker är storleken på den ström som förbrukas av bilens elsystem. Även om batteriet är bortkopplat sker en viss självurladdning. Denna ökar med ökande temperatur.

    Om batteriet blir stående med för låg laddningsgrad under en längre tid startar en kemisk process där batterisyran gradvis omvandlas till vatten och batteriplattorna börjar korrodera. Denna korrosionsprocess börjar bli kritisk om batteriet blir stående ca 2 veckor med laddningsgrad under 65-75 % (motsvarar en obelastad batterispänning mindre än cirka 12,4 Volt). Ett batteri med låg laddningsgrad kan frysa redan vid 0ºC vilket också skadar batteriplattorna.

    De skador som därmed uppstår är permanenta och kan ej återhämtas med normal laddning av batteriet. Detta får till följd att batteriets kapacitet och livslängd är försämrat för alltid.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101

    Re: Batteri vid vintervila?

    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    Tja.
    Mina 9-5:a har nu stått i vinterdvala i tre månader... Hur är det med batteriet. Kan det ta skada av att bara stå och "självurladda"? Jag vill ha ström i bilen eftersom larm mm.mm ska kunna fungera som det ska. Jag kan inte ladda batteriet på plats i bilen, utan måste ta bort det om jag ska ladda...
    Vad tycker NI, och varför...
    Citat Ursprungligen postat av "Citat från Service Bulletin 311-2145":62i6ga5h
    Om ett batteri står utan underhåll under längre tid sjunker batteriets laddningsgrad successivt. Det som i första hand avgör hur snabbt laddningsgraden sjunker är storleken på den ström som förbrukas av bilens elsystem. Även om batteriet är bortkopplat sker en viss självurladdning. Denna ökar med ökande temperatur.

    Om batteriet blir stående med för låg laddningsgrad under en längre tid startar en kemisk process där batterisyran gradvis omvandlas till vatten och batteriplattorna börjar korrodera. Denna korrosionsprocess börjar bli kritisk om batteriet blir stående ca 2 veckor med laddningsgrad under 65-75 % (motsvarar en obelastad batterispänning mindre än cirka 12,4 Volt). Ett batteri med låg laddningsgrad kan frysa redan vid 0ºC vilket också skadar batteriplattorna.

    De skador som därmed uppstår är permanenta och kan ej återhämtas med normal laddning av batteriet. Detta får till följd att batteriets kapacitet och livslängd är försämrat för alltid.
    [/quote:62i6ga5h]



    Då verkar det som om jag julaftonskväll kilar rätt ut i garaget o hämtar in batteriet så det får ladda.
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Vettet (Helsingborg)
    Inlägg
    2 121
    Medlem#
    6101
    11,6 V...vilospänning, så d va ara o ladda...

    Vad tror ni? bestående skador på batteriet lr?
    Målet med resan är just.....Resan
    9³SC M-08. Gamla bilen http://www.garaget.org/?car=17692

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Södra Dalarna
    Inlägg
    548
    Citat Ursprungligen postat av Tjonge
    11,6 V...vilospänning, så d va ara o ladda...

    Vad tror ni? bestående skador på batteriet lr?
    Inte säkert,men använd gärna en typ ctec laddare-dom är riktigt bra.
    Mvh
    jag har kramat Lill-Babs...

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    Prova att ladda med LÅG ström under nå't dygn. Mät spänningen vid böjran av laddningen, spänningen är kanske ganska hög, vilket tyder på ett batterie som inte "tar emot". Men, låt det stå o mät igen efter ett dygn, ser du att strömmen ökat o spänningen minskat så har det börjat att ta emot laddning. Du kan prova att öka strömmen något, håll dig under 4-5 A helst. Vissa bettaerier fixar att återhämta sig på ett fullt acceptabelt sätt medans vissa andra.....INTE.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Liknande ämnen

  1. Batteri.
    Av DJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-04-11, 04:44
  2. Batteri!!
    Av _Stressfläkten_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 19:53
  3. Batteri 9-5??
    Av kIM0h i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 01:06
  4. Batteri
    Av Gud i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-04-26, 23:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •