Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 109

Ämne: Uppdaterad!!! Oljeförbrukning 9-5 aero!

  1. #1
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671

    Uppdaterad!!! Oljeförbrukning 9-5 aero!

    Hej, ja jag vet, detta är tråd nummer 511 angående oljeförbrukning på T7-motorer, men man ruttnar ju på dom där jävla motorerna!

    När bilen hade gått 11350 mil så åtgärdades motorn för oilsludge på garantin, dvs nya kedjor, drev, rengörning och hela kittet. Givetvis fick den ny olja också. Nu har bilen gått drygt 11900 mil, dvs ca 600 mil OCH OLJESTICKAN ÄR HELT TORR! Nu är det ju svårt att veta exakt hur mycket olja bilen dragit på de här 600 milen, för jag vet ju inte hur högt på stickan oljan var efter garantiåtgärden. Men att den förbrukat mellan 1 och 2 liter är ju knappast en dålig gissning!

    Snackade med saabverkstaden idag som för övrigt är mycket tillmötesgående och vi snackade om problemet. Dom sa att saab även tar på sig turbobyte om det nu är där oljan försvinner, för dom sa att OM motorn förbrukar så mycket så är något galet, t.ex turbon, men en förbrukning på 1 l/1000 mil är ok.

    Nu har jag efter ÖK med verkstaden fyllt olja till maxstrecket och noterat mätarställningen, sen ska jag kolla oljan med 100 mils intervall i ca 500 mil och se hur mycket som försvinner.

    Ville bara skriva av mig lite, är så jävla less på saabs T7-motorer så jag vill spy! Det är så jävla trist att en så bra bil som 9-5 ska ha en så jävla kass motor!

    För varje dag som går känns en V70 T5 som ett väldigt bra alternativ

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Du menar på fullt allvar att du kört "skapligt långt" o INTE kollat på stickan för än NU ? Ajabaja... NÅväl, hoppas nu att det inte skett för allvarliga skador. Vorde jag dig, vilket mina bilar är tacksamma för att jag inte är, så skulle jag byta olja+filter NU. Efter detta så skulle jag noga hålla koll på oljan.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Ett enkelt sätt för att slippa få chocken när man tittar på stickan och ser att den är torr är ju att helt enkelt kolla oljenivån varje gång man tankar. Man står ju ändå bara där o väntar på att tanken ska fyllas upp.

    edit: Boosten han före, typiskt

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    Det märks att alltför få får göra lumpen.
    "TILLSYN FÖRE KÖRNING"
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Det märks att alltför få får göra lumpen.
    "TILLSYN FÖRE KÖRNING"
    Men jag gjorde ju inte lumpen...


  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Du menar på fullt allvar att du kört "skapligt långt" o INTE kollat på stickan för än NU ? Ajabaja... NÅväl, hoppas nu att det inte skett för allvarliga skador. Vorde jag dig, vilket mina bilar är tacksamma för att jag inte är, så skulle jag byta olja+filter NU. Efter detta så skulle jag noga hålla koll på oljan.
    Men man ska väl inte behöva uppleva en torr oljesticka efter 600 mils körning? Då har ju bilskrället dragit åt skogen för mycket olja, eller?

    Även fast jag tycker det är för mycket med 1 liter per 1000 mil så kan jag ändå acceptera det, men inte den förbrukning jag har verkar ha nu. Då får antingen saab betala oljan, eller ge mej en uppsättning wössnerkolvar så problemet försvinner

    Och en sak till, en modern familjebil ska man fan inte behöva kolla oljan på mellan servicarna och ännu mindre varje gång man tankar. Jag ser framför mej (med skräck) hur tjänstebilsåkare likt min far som aldrig öppnar motorhuven utan bara lämnar bilen på service, dom motorerna lär ju vara jättefina... (min bil var en tjänstebil btw )
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Men man ska väl inte behöva uppleva en torr oljesticka efter 600 mils körning? Då har ju bilskrället dragit åt skogen för mycket olja, eller?

    Även fast jag tycker det är för mycket med 1 liter per 1000 mil så kan jag ändå acceptera det, men inte den förbrukning jag har verkar ha nu.
    Förr fanns det väl någon gammal tumregel som sa att det var dags att renovera motorn om bilen drog mer än 1 liter olja / 100 mil?

    Själv blir jag mer orolig om det inte sjunker på stickan mellan oljebytena eftersom jag då misstänker utspädning.

    Angående "Tillsyn före körning" så fick jag även lära mig att när man lärt känna sitt/sina fordon så kunde man anpassa checklistan därefter.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Men man ska väl inte behöva uppleva en torr oljesticka efter 600 mils körning? Då har ju bilskrället dragit åt skogen för mycket olja, eller?

    Även fast jag tycker det är för mycket med 1 liter per 1000 mil så kan jag ändå acceptera det, men inte den förbrukning jag har verkar ha nu.
    Förr fanns det väl någon gammal tumregel som sa att det var dags att renovera motorn om bilen drog mer än 1 liter olja / 100 mil?

    Själv blir jag mer orolig om det inte sjunker på stickan mellan oljebytena eftersom jag då misstänker utspädning.

    Angående "Tillsyn före körning" så fick jag även lära mig att när man lärt känna sitt/sina fordon så kunde man anpassa checklistan därefter.
    Hej, alltså självklart förstår jag att det "ska" försvinna en viss mängd olja, men kanske inte så mycket som 2 liter på 600 mil?

    Jag ska i alla fall hålla koll på förbrukningen nu och se hur det ligger till. kommer uppdatera denna tråd med data vartefter

    Nu är i alla fall mätarställningen EXAKT 119815 km och oljenivån ligger precis på maxstrecket. Jag kommer kolla vid ca 100 mils körning nästa gång.

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Danderyd
    Inlägg
    420
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Och en sak till, en modern familjebil ska man fan inte behöva kolla oljan på mellan servicarna och ännu mindre varje gång man tankar. Jag ser framför mej (med skräck) hur tjänstebilsåkare likt min far som aldrig öppnar motorhuven utan bara lämnar bilen på service, dom motorerna lär ju vara jättefina... (min bil var en tjänstebil btw )
    Håller faktiskt med dig på den punkten. Man ska naturligtvis kolla oljan varje gång man tankar, precis som man ska använda tandtråd varje kväll när man har borstat tänderna. Tror dock att folk hoppar över det ibland, inte minst på en modern bil då man inte förväntar sig att oljenivån skall sjunka.

    Min gamle 900i från 85 har gått 33500 mil. Jag byter olja var 1000 mil och den är då fint gyllenbrun. Ingen oljekonsumtion att tala om (förutom de decilitrar som hittar ut via vevaxelns packboxar). Det var bättre förr.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Tråkigt Fredrik att bilen drar så mycket olja!
    Men jag skulle faktist föreda att bilen drar olja (dvs ventilerar någorlunda!) än att oljenivån i en T7 motor hålls konstant och blir förstörd och tappar smörjförmågan.

    Liten parentes: vinterbilen jag brukar köra, en ny varje år. Den varken tvättar jag eller kollar oljan på hela vintern och efter kanske 800mil kan man knappt märka att den dragit olja.
    Tätt å fint!
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    635
    Håller med om att den den drar så mycket olja på
    600 mil är det rent skamligt.
    Själv hade vi våran aero kombi till spanien
    sommarn 03,tog med det vanliga di kasett och bränsle pump.
    Servade bilen själv dagen innan vi skulle åka
    körde ca 600-650mil,kommer hem kollar
    oljan.
    Syns knappt på stickan,blev mycket förvånad faktiskt.
    Turbon hade då gått 2000 mil.
    Så nu under vintern blir det en t5 botten med en gt 30bb istället.
    god jul/Magnus

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Min far läste den här tråden när han var på besök här tidigare ikväll. Han äger nu bil nr 62 och har kört över 300.000 mil bara med personbil. Och om detta hände en bil han ägde, så skulle han ALDRIG köpa en bil av det märket igen. Oavsett hur mycket han tyckt om det innan. Han är nu inne på sin 14:e SAAB men ingen av dom har haft annat än normala problem. Det var vad han sa och jag är på god väg att hålla med honom. T7 motorerna är inget att lägga energi på. Lutar åt ett annat märke när 9000 blivit för gammal.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  13. #13
    Hej !

    Trist det där...Polarens bil bytte de kolvringar på då blev förbrukningen lägre. Turbon i Aeron är det enl. verkstaden sällan problem med.
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 416
    Hej Fredrik

    En fråga, byte eller gick Svenska bil igenom vevhusventilationen när de åtgärdade sludge problemet? Känns som de skulle varit en naturlig sak att göra eftersom bilen haft problem med sludge.
    Men att du inte kolla oljan oftare än så…
    Säger som docktorn, börja nu med att byta oljan + filter, samt går igenom vevhusvent.
    Känns som något är igensatt / urfunktion.
    Hur mkt olja fyllde du på? Borde väl vara ett bra sätt att veta hur mkt olja som gått åt…
    Om du vill vara på säkra sidan kan du alltid överfylla med 0,5liter, det kan du göra utan att ligga sömnlös om natten om haveri pga. överfyllnad.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 258
    Medlem#
    3186

    Re: Oljeförbrukning 9-5 aero!

    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    För varje dag som går känns en V70 T5 som ett väldigt bra alternativ
    Även Volvo kan dra en hel del olja i de nya motorerna
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    1) Om Boostens inställning är typisk för saab's motortekniker blir man mörkrädd....

    2) Man skall inte behöva kolla oljan i en modern bil varje 60-mil, det e ju fasen larvigt.

    3) Om saab inte snålat med nivågivare skulle man kunna köra lugnt

    4) Hoppas de byter snurrbo på garantin åt dig, trots väss...

    5) Själv har jag blitt biten av quattro-viruset igen, mer nice bil än v70 t5...

    6) Dags för jul bastu, skål!!
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  17. #17
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 857
    Hej !

    BK>>
    Gör nu som jag säger BYT OLJA !
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Arvika
    Inlägg
    145
    ja du.. kan också säga att volvo motorn T5an då är mycke sämre.. Hållbarheten är likamed noll om du jämnför med saab, uu har kompisar som krånglat med dessa motorer, klena vevstakar, dåligvevhusventlation mm... Ne ska man köra volvo kör rödblockare.

    Man kan väl också tillägga din 9-5a hur pass snäll är du när du kör den? Det är mycke lätt o köra slut på en motor om man kör hårt, en sak många inte tänker på är att kallstarter o fullgasaccelerationer inte är en bra kombination.. Min volvo 740tic jag hade förut var helt ny renoverad när jag köpte den, körde 3/4 år med den eller ca 1500-2000 mil var med på strippen o trimmade mer o mer oljeservice var 400mil om inte tätare ibland, kan tillägga att när jag sålde den var den helt slut blårök o dålig komp.

    Så det jag vill mena är att bara för att bilen gått stadiga 11000 mil betyder det inte att motorn bilen är i full kondition, kvittar om det är saab volvo toyota nissan ny gammal. 11000 mil är 11000 mil mycke alltså, tänk o gå den sträckan .. Sen vet man ju aldrig med tidigare ägare.. Kan ju låta så bra när man köper den sen är det skit.

    God jul

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    161
    Tommy,

    Vilken Volvo T5 tänker du på då. Jag vet att på äldre T5 så har vevhusventen satt igen.

    Jag har haft många Volvos med trimm och utan trimm utan ett enda motor relaterat problem. Visst för mycket trimm kan knäcka vilken motor som helst.

    Ingen av mina nyare Volvos från år 2000 och uppåt har dragit olja så att man har blivit tvungen att fylla på efter 1000mil t.ex.

    Fram med fakta.
    XC70 2.5T

  20. #20
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 671
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Hej Fredrik

    En fråga, byte eller gick Svenska bil igenom vevhusventilationen när de åtgärdade sludge problemet? Känns som de skulle varit en naturlig sak att göra eftersom bilen haft problem med sludge.
    Men att du inte kolla oljan oftare än så…
    Säger som docktorn, börja nu med att byta oljan + filter, samt går igenom vevhusvent.
    Känns som något är igensatt / urfunktion.
    Hur mkt olja fyllde du på? Borde väl vara ett bra sätt att veta hur mkt olja som gått åt…
    Om du vill vara på säkra sidan kan du alltid överfylla med 0,5liter, det kan du göra utan att ligga sömnlös om natten om haveri pga. överfyllnad.
    Jag fyllde 1,7 liter och nu ligger nivån på max på stickan. Vet ju inte var nivån låg efter oilsludgeåtgärden . Det är bilforum i kungsängen som fixat garantiåtgärden och enligt dem är den "fullt åtgärdad".

    Vad ska man kolla med vevhusventilationen då? Antar dom kollade det också när dom gjorde garantijobbet. Dom är bra där ute på bilforum.

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

Liknande ämnen

  1. Normal oljeförbrukning og9-3 aero?
    Av wodja i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-15, 20:53
  2. Hög oljeförbrukning på 9-5 aero
    Av Markuz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-10, 11:04
  3. Hög oljeförbrukning 9-3 aero-04?
    Av martin5 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-11, 11:54
  4. Hög oljeförbrukning 9-5 Aero -02
    Av skcorpion i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-07-22, 10:06
  5. oljeförbrukning 9-5 aero del 2
    Av -big kahuna- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-03-15, 12:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •