Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Svajande laddtryck?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    87

    Svajande laddtryck?

    Hej, har en ng900set som på framför allt femman har en benägenhet att vela lite med laddtrycket, den laddar fullt för att sen tappa trycket lite och ladda på igen. Jag har läst att wastegaten har nån fjäder som kan vara för klen vid "ökat effekt uttag" är det troligt att detta är felet? Var sitter denna fjäder och är den lätt att byta?
    kör ng900 2,0t++

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Hej

    nja fjädern är inte så lätt att byta om du kollar på din turbo så sitter det en guldaktig "klocka" med en stång det är wg och inne i den finns det en fjäder

    maptun & nordic säljer förstärkta klockor



    http://www.hangaren.se/iso/hangaren/ima ... _scm61.jpg
    här är din wg som sagt den guldiga klockan

    mvh martin

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Ett tillägg till det M frändberg redan sagt är några fler bilder på just detta.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ett tillägg till det M frändberg redan sagt är några fler bilder på just detta.

    Lycka till!
    mycket bra bilder LM

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Finns fler orsaker till svajande laddtryck än WG klockan också.
    Läckage på vakumslangar m.m.

    Kontrolera alla vakumslangar först.
    Sen om du märker var de svajar i laddtrycket så brukar de mest vara runt 2500 till 3000 rpm som man märker de först om de är WG klockan.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    87
    Det är just kring varvtalen 2500-3500 som laddtrycket svajar, sen brukar det gå ner något och stabilisera sej. Nån som vet vad en ny förstärkt klocka ligger på? och tack för fina bilder.
    kör ng900 2,0t++

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 405
    Runt 1200:- på nordic eller maptun.
    Sen tillkommer byte också
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  8. #8
    Hej



    Jag fick svar från en kille på forumet som gjorde egna klockor !
    Man skulle bara pm:a vilket GLT man ville ha och sen om man hade rak eller sned WG stång

    Dock har jag tappat bort hans Pm, men jag lade upp en annons under köpes och då kontaktade han mig !

    Kanske någon som vet vem han eller dom är ?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Målerås/Växjö
    Inlägg
    689
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hej



    Jag fick svar från en kille på forumet som gjorde egna klockor !
    Man skulle bara pm:a vilket GLT man ville ha och sen om man hade rak eller sned WG stång

    Dock har jag tappat bort hans Pm, men jag lade upp en annons under köpes och då kontaktade han mig !

    Kanske någon som vet vem han eller dom är ?
    Denne person är jag också intreserad av att ha en pratstund med
    Återigen Aero ägare i form av 9k!
    Saab 96 V4
    Rallyåkning med VW

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    E det bara jag som tycker att det är lite fel att kalla själva tryckklockan för wastegate? Wastegate för mig är ju själva porten i turbinhuset som släpper förbi avgaserna. Tryckklockan är ju bara en styrning för själva wastegaten! Tittar vi sen på en extern wastegate så ser det ju lite annorlunda ut.

    Mvh Magnus

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    E det bara jag som tycker att det är lite fel att kalla själva tryckklockan för wastegate? Wastegate för mig är ju själva porten i turbinhuset som släpper förbi avgaserna. Tryckklockan är ju bara en styrning för själva wastegaten! Tittar vi sen på en extern wastegate så ser det ju lite annorlunda ut.
    Mvh Magnus
    Egentligen inte, bara det att stången saknas och och "tryckklockan" påverkar ventilen direkt, men denna har förvisso ett skaft så, tja, den är rätt lik ändå...
    oops, spåra ur.

    Hur som, svajande laddtryck..
    Som sagt, på en ng900 så sitter det en bedrövlig garrett(jag är något partisk ), denne har en förmåga att "slappa" till sig. Du kan ju inledningsvis, före du slantar iväg en massa pengar på en ny klocka, kontrollera samt justera grundladdtrycket till just 0,45bar. Se till att nyttja en ORDENTLIG industrimätare, kalibrerad och hela faderullan, inte någon 52mm modell för inbyggnad med flashigt företagsnamn på, de kan va lika exakta som "nån gång mellan jul och nyår".
    Hoppas det löser sig!
    /J
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    E det bara jag som tycker att det är lite fel att kalla själva tryckklockan för wastegate? Wastegate för mig är ju själva porten i turbinhuset som släpper förbi avgaserna. Tryckklockan är ju bara en styrning för själva wastegaten! Tittar vi sen på en extern wastegate så ser det ju lite annorlunda ut.
    Mvh Magnus
    Egentligen inte, bara det att stången saknas och och "tryckklockan" påverkar ventilen direkt, men denna har förvisso ett skaft så, tja, den är rätt lik ändå...
    oops, spåra ur.

    Hur som, svajande laddtryck..
    Som sagt, på en ng900 så sitter det en bedrövlig garrett(jag är något partisk ), denne har en förmåga att "slappa" till sig. Du kan ju inledningsvis, före du slantar iväg en massa pengar på en ny klocka, kontrollera samt justera grundladdtrycket till just 0,45bar. Se till att nyttja en ORDENTLIG industrimätare, kalibrerad och hela faderullan, inte någon 52mm modell för inbyggnad med flashigt företagsnamn på, de kan va lika exakta som "nån gång mellan jul och nyår".
    Hoppas det löser sig!
    /J
    För att ta ett sidospår: Vad har du emot Garrett?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    För att ta ett sidospår: Vad har du emot Garrett?
    Gäller då kanske inte GT /BB motsv, utan orginal-agg..
    Börjar från början(mina erfarenheter)
    99 TC03, hopplöst trött, hållbarhet kl12->middag(känns gammal diesel..)
    900/9000 TB03, ingen större skillnad.
    9000/900/9-3 T25, kanske den sämsta tryckklocka genom tiderna...
    Tråkig karaktär, för att vara så "litet" så laddar det sent,
    9-5 GT17 Hej kom å hjälp mig...
    Enda fördelen vore väl priset, men i vanlig ordning får du vad du betalar för.

    Tittar man istället på andra orginalagg...
    TD04 från Mitsubishi, eller TE05 från mitsubishi så tror jag kallt att folk upplever de som hållbarare...
    Visst finns det de som haft strul med Td04:or också, kanske gärna 18T/#6... Kan ju kanske bero på att det inte är ett orginalagg utan ett "ihopaplock", något tveksamt sådant kanske..
    TE05, med tanke på när det kom och vad garret körde då, var ju överlägset.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    87
    Jag prövade med att sänka glt och vipps låg laddtrycket stabilt, den laddar
    nu knappt in i det röda och blev vidrigt seg. Då bör det väl vara klockan som inte hänger med vid "högre" Laddtryck?
    kör ng900 2,0t++

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Egentligen inte, bara det att stången saknas och och "tryckklockan" påverkar ventilen direkt, men denna har förvisso ett skaft så, tja, den är rätt lik ändå...
    Det jag menade var mest att när man pratar om en extern wg så sitter ju inte porten i själva turbinhuset på turbon. Sen att det är en tryckklocka i en extern wg är jag helt med på.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    Egentligen inte, bara det att stången saknas och och "tryckklockan" påverkar ventilen direkt, men denna har förvisso ett skaft så, tja, den är rätt lik ändå...
    Det jag menade var mest att när man pratar om en extern wg så sitter ju inte porten i själva turbinhuset på turbon. Sen att det är en tryckklocka i en extern wg är jag helt med på.
    Ah, du tänkte intern är intern och extern är extern
    Nu är jag med, ja då är det ju helt klart så som du menar
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 112
    Medlem#
    5389


    Jag vet inte riktigt vad jag menar! God jul!

Liknande ämnen

  1. svajande laddtryck
    Av james-theo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-11-04, 15:31
  2. Svajande laddtryck T5
    Av Airflow i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 21:20
  3. Svajande laddtryck
    Av Dadid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-08-18, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •