Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Förebygga oilsludge?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    175

    Förebygga oilsludge?

    Finns det några knep?
    Mer än byta olja + filter och se till att man har vevhus vent?

    Vad gör tex verkstäderna när dom fixar detta fel.
    Finns det några uppdaterings kit.
    Heavy metal is the law.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    776

    Re: Förebygga oilsludge?

    Citat Ursprungligen postat av ravenlord
    Finns det några knep?
    Mer än byta olja + filter och se till att man har vevhus vent?

    Vad gör tex verkstäderna när dom fixar detta fel.
    Finns det några uppdaterings kit.
    Tyvärr så är nog det enda du kan göra är att byta olja ofta. MINST var tusende mil. Lite sjukt att det på en modern(?) konstruktion skall vara en oljekostnad på minst 1kr/mil.
    När det gäller vevhusventilationen så har det kommit ett antal olika uppgraderingar som inte gjort saken bättre eller i vissa fall gjort saken ändå sämre. När det kommer någonting som kommer att förbättra situationen står skrivet i stjärnorna, OM det kommer något alls. Det är den bistra sanningen.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Det kommer ett nytt effektivare vevhusvent. kit i början på nästa år. Minns inte exakt datum men det kommer. Man kan byta kolvar också men jag vet ej vilka man ska sätta i istället
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  4. #4
    Tjenare din gamla panelskalle....kolla in denna sida för bra info ang detta problem http://www.mitt-eget.com/saab/information_ccv.shtml

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253

    Re: Förebygga oilsludge?

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Tyvärr så är nog det enda du kan göra är att byta olja ofta. MINST var tusende mil. Lite sjukt att det på en modern(?) konstruktion skall vara en oljekostnad på minst 1kr/mil.
    Menar du att det kostar över 1000:- att byta olja?
    9000 CSE 2,0T -93, SÅLD
    9-5 Aero Kombi Automat -02 SÅLD
    9-3 2,0T SC -08 Automat

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    776

    Re: Förebygga oilsludge?

    Citat Ursprungligen postat av The Duke
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Tyvärr så är nog det enda du kan göra är att byta olja ofta. MINST var tusende mil. Lite sjukt att det på en modern(?) konstruktion skall vara en oljekostnad på minst 1kr/mil.
    Menar du att det kostar över 1000:- att byta olja?
    Det ligger på det om du skall lämna in bilen till Saab och byta olja och filter. Sen rekomenderar dom som har lte koll på det här att man skall byta MINST var tusende mil och då blir det 1kr/mil. Detta förutsätter att du köper en bra olja och den kostar.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    776
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Det kommer ett nytt effektivare vevhusvent. kit i början på nästa år. Minns inte exakt datum men det kommer. Man kan byta kolvar också men jag vet ej vilka man ska sätta i istället
    Är det säkra uppgifter som du har om att det skall komma ett kit i början av nästa år?
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Förebygga oilsludge?

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Det ligger på det om du skall lämna in bilen till Saab och byta olja och filter. Sen rekomenderar dom som har lte koll på det här att man skall byta MINST var tusende mil och då blir det 1kr/mil. Detta förutsätter att du köper en bra olja och den kostar.
    Saab Diesel Engine Oil från SDCC el. Mobil 1 med klubbrabatt = 200-280 kr/dunk. Nya svarta filtret kostar väl 70 kr typ? Halvtimme på GDS:en ca. 80-90 kr, i alla fall här i Sthlm. Kopparpackning till oljepluggen: nån tia till.

    Totalsumma: 360-450 kr.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    776

    Re: Förebygga oilsludge?

    Citat Ursprungligen postat av KK
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Det ligger på det om du skall lämna in bilen till Saab och byta olja och filter. Sen rekomenderar dom som har lte koll på det här att man skall byta MINST var tusende mil och då blir det 1kr/mil. Detta förutsätter att du köper en bra olja och den kostar.
    Saab Diesel Engine Oil från SDCC el. Mobil 1 med klubbrabatt = 200-280 kr/dunk. Nya svarta filtret kostar väl 70 kr typ? Halvtimme på GDS:en ca. 80-90 kr, i alla fall här i Sthlm. Kopparpackning till oljepluggen: nån tia till.

    Totalsumma: 360-450 kr.

    Mvh

    KK
    Det går givetvis att pressa priset genom att gå med i en klubb och köpa med rabatter osv. Men normalpris i butik är nästan det dubbla och det är inte alla som vill eller kan byta själv och då börjar vi närma oss den kostnad jag skrev om.

    Sen såg jag en intressant sak och det är att man tydligen använder "Saab Diesel Engine Oil" i bensinmotorer. Jag pratade senast i dag med en tekniker från Castrol om att använda motorolja anpassad för dieselbilar i bensinmotorer. Jag har hört det förut och han avrådde på det bestämdaste att göra så. Anledningen är att dieselmotoroljan innehåller tillsatser som är direkt skadliga för motorn.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 229

    Re: Förebygga oilsludge?

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Det går givetvis att pressa priset genom att gå med i en klubb och köpa med rabatter osv. Men normalpris i butik är nästan det dubbla och det är inte alla som vill eller kan byta själv och då börjar vi närma oss den kostnad jag skrev om.

    Sen såg jag en intressant sak och det är att man tydligen använder "Saab Diesel Engine Oil" i bensinmotorer. Jag pratade senast i dag med en tekniker från Castrol om att använda motorolja anpassad för dieselbilar i bensinmotorer. Jag har hört det förut och han avrådde på det bestämdaste att göra så. Anledningen är att dieselmotoroljan innehåller tillsatser som är direkt skadliga för motorn.
    Ja, men den här hemsidan tillhör ju Saab Turbo Club of Sweden, genom vilken man kan köpa oljan till ett så förnämligt pris. Det är väl därför mer relevant att, i alla fall på detta forum, prata om "oljekostnaden" för en 9-5:a i termer av olja köpt med vår klubbrabatt.

    Om man inte är medlem i den här eminenta klubben köper man förslagsvis Saab Diesel Engine Oil på SDCC. Om du söker lite här på forumet så ser du att bl a Dr. Boost rekommenderar det som en "prisvärd olja", alltså även till bensinbilar. För den som nu inte har kommit så långt i det här med "känna tillit till andra människor" så finns det ett faktablad att tanka ner på SDCC och där kan man se att oljan går utmärkt att använda i bensinbilar och dessutom uppfyller tämligen höga krav.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Undvika "oilsludge" recept

    Ingredienser:
    • Olja hel/del syntet av känt fabrikat (eller innehåll)
    • Oljefilter (gärna nya varianten från SAAB)
    OBS oljebyte skall ske med väl uppvärmd motor/olja.

    Börja med två-tre korta oljebytes intervall (tills oljan inte blir svart på 50-100mil körning)
    Byt olja + filter, kör en vecka och se till att få upp temperaturen på oljan över ~115 grader
    så att även oljan i oljekylaren blandas med den nya oljan.
    Byt sedan igen till ny olja + filter.

    Efter detta, följ bytesintervallet nedan:


    Modell 9-5 och og9-3 1998 till 2003
    Byt olja samt filter med 1000mil intervall.
    Samt uppgradera vevhusvent. till senaste som kommer under 2006.

    Modell 9-5 2004-
    Byt olja samt filter med 1000-1500mil intervall.

    Kolla även nivån på oljan då och då, och fyll på vid behov.


    Ett Oljebyte som KK skriver behöver inte kosta mkt mer än ~ 400-500kr.
    Och är en billig försäkring, som man samtidigt kan göra medens man tvättar bilen på närmaste GDS hall:
    Tappa av oljan, hissa ner bilen och låt den stå och rinna i en hink medan du tvättar bilen.
    Byt filter + packning till plugg och tappa på ny olja.
    Vips så har du en ren bil och glad motor.



    agnes

    Kan dementera att Saab Diesel Engine Oil 5W-40 skulle vara skadlig för vanliga bensinmotorer. Den additiv som denna olja har mer av är sot/smutts upptagande, och den skadar inte an ”vanlig” motor…
    I stora drag är denna olja lika med M1 5W50, lite mindre spec. på grundoljan, och inte VI höjande additiver så att den kommer upp till 50 vs. 40.

    Länk till information om Saab Diesel Engine Oil 5W-40:
    http://www.sdcc.se/Saab%20Diesel%20Engi ... ov2000.htm
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    776
    agnes

    Kan dementera att Saab Diesel Engine Oil 5W-40 skulle vara skadlig för vanliga bensinmotorer. Den additiv som denna olja har mer av är sot/smutts upptagande, och den skadar inte an ”vanlig” motor…
    I stora drag är denna olja lika med M1 5W50, lite mindre spec. på grundoljan, och inte VI höjande additiver så att den kommer upp till 50 vs. 40.

    Länk till information om Saab Diesel Engine Oil 5W-40:
    http://www.sdcc.se/Saab%20Diesel%20Engi ... ov2000.htm[/quote]

    Bra. Det verkade lite konstigt att SDCC skulle sälja något som var skadligt för era motorer och det var inte riktigt så jag menade.
    Det finns givetvis olika oljor till dieselbilar likväl som det finns till bensinbilarna. Vad jag menade var att det FINNS oljor som är anpassade till dieselmotorer och som är skadliga för bensinmotorer. Och eftersom det inte är så lätt att hålla reda på vad som är skadligt eller inte så kanske det är bäst att hälla i olja som är anpassad för ändamålet. Det är ju inte alla gånger som man kan få reda på egenskaperna på oljan lika enkelt som i det här fallet.

    Ett litet påpekande till det är följande: Jag personligen betalar inget alls för min olja, men vill för den delen inte påstå att det inte kostar något att byta olja för alla andra. När jag skrev att det kostar 1kr/mil i oljekostnad så utgick jag från normalpriset ute i handeln och att man lämnar in sin bil på en Saab-verkstad. Om sen 1kr/mil i oljekostnad är mycket eller inte är upp till var och en att avgöra.
    Saab 900 i-16
    Saab 99 GL
    Saab 9-3SS

  13. #13
    Hej !

    Min förra 9-5 drog mängder med olja. Men jag bestämde mig för att den nya inte skulle hamna i oilsludgeträsket. Jag började med att byta jobb för att få lite längre till jobbet, nu blir motorn ordentligt varm i stort sett varje dag ingen kortkörning alls i princip. Sen flyttade jag från lägenheten till hus för att få tillgång till motorvärmaruttag. Jag byter även olja varje 1000mil. Svårare än så behöver det inte vara att få bukt med oilsludgeproblemet...
    Subaru Legacy BoxerDiesel M11 (Orkade inte vänta på ng9-5 kombi)
    900 S 2,0i NoPower M97

  14. #14

    Re: Förebygga oilsludge?

    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Det ligger på det om du skall lämna in bilen till Saab och byta olja och filter.
    Jag lämnar in bilen till en auktoriserad Saab-verkstad för extra byte av olja + filter och betalar för det avsevärt mindre (ca 750,-) än 1000,-.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 802
    Hej !

    Det är helt korrekt att en utpräglad dieselmotorolja skall undvikas i bensinmotorer. MEN, SDCC oljan uppfyller ÄVEN ottomotorspecar som duger bra som bare f-n under vissa förhållanden.

    Historian till varför den finns tillgänglig till billigt pris är enkelt, den klarar inte lååånga bytesintervaller.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Hur många mil innefattar lååånga intervaller? SAAB's egna serviceintervall på 9-5 eller mindre? Kanske mer?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av agnes
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Det kommer ett nytt effektivare vevhusvent. kit i början på nästa år. Minns inte exakt datum men det kommer. Man kan byta kolvar också men jag vet ej vilka man ska sätta i istället
    Är det säkra uppgifter som du har om att det skall komma ett kit i början av nästa år?
    Ja.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Hur många mil innefattar lååånga intervaller? SAAB's egna serviceintervall på 9-5 eller mindre? Kanske mer?
    Den är inte gjord för 3000mil-intervall.
    Utan är en 2000mil-intervalls olja, och passar helt inte in i dagens motorsortiment...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Hur många mil innefattar lååånga intervaller? SAAB's egna serviceintervall på 9-5 eller mindre? Kanske mer?
    Den är inte gjord för 3000mil-intrevall.
    Utan är en 2000mil-intervalls olja, och passar helt inte in i motorsortimentet...
    Okej. Men jag låter aldrig bilen gå längre än 1000mil på samma byte oavsett vad tillverkaren säger. Så då funkar det alltså bra med denna olja?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av Arc
    Okej. Men jag låter aldrig bilen gå längre än 1000mil på samma byte oavsett vad tillverkaren säger. Så då funkar det alltså bra med denna olja?
    Absolut!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Liknande ämnen

  1. Oilsludge og9-3....??
    Av ventus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-04-15, 21:43
  2. oilsludge
    Av ergu i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 10:57
  3. Oilsludge
    Av Erber i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-11-15, 00:10
  4. oilsludge 9-3 2.0i
    Av nappe714 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-24, 22:31
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-03-16, 02:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •