Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Hur I h**vete, jävla flumm dump.....

  1. #1

    Hur I h**vete, jävla flumm dump.....

    för nån vecka sen kopplade jag in dumpventilen men kunde inte ansluta vakuumslangen då jag inte hitta den. bilen gick skitbra men så kopplade jag in vakummet för att spara lite på turbon och då laddar den inte ordentligt kopplar ur den...och den laddar ordentligt igen.

    Jag provade då att mäta trycket i slangen vid dumpen och det är övertryck då den laddar.

    Hur kan det komma sig att den bara laddar ca 0.4-0.5 bar med slangen i och som vanligt då den e ur?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    vad är det för bil?

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119
    För slappt ställd avlastningsventil så den öppnar innan den byggt upp det laddtryck du vill ha? Ligger o småpyser hela tiden alltså..

    mVH

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    1 240
    det skumma e ju har du rätt slang kopplad?

    för om du har det så ska inte dumpen kunna öppna för du har ju alltid samma mottryck på åvan sidan av kolven som undersidan så den ska alldrig kunna öppna kvittar hur mycket du laddar.. hehe.


    men som åvan sa prova spänn den.. den kan ju öppna innan du fått ladd (när du har vakum i insuget)



    mvh/joel

  5. #5
    Jag är inte helt säker på att vakumet plockas från rätt ställe då han jag köpte den av haft en ej org dump och sålde inte den me bilen. jag tar vakum från det vanliga hålet på vänstersidan av plenumet. men det konstiga e juh att jag har mätt så att det är tryck vid dumpen vid ladd. kan d vara nått som gör så att den går på grundladd istället? det ska juh ligga på ca 0.4bar

    PS bilen är en OG900 T16 -85.

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    nu är inte jag någon expert på gammla saabar men har inte du LMM på din bil isf är det inte så konstigt att det blir som det blev

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Det är ju garanterat det gamla "fjortisraggarfelet"

    Öppen dump går ett att använda på äldre saabar med lmm!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119
    Nej man ska inte använda öppen dump men visst går det! Enda luften motorn inte får är ju den som bilen dumpat ut vilket är under växling och gassläpp, bilen ska ju gå normalt annars!

    Kolla slangar!

    MVh

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av saab99
    Nej man ska inte använda öppen dump men visst går det! Enda luften motorn inte får är ju den som bilen dumpat ut vilket är under växling och gassläpp, bilen ska ju gå normalt annars!

    Kolla slangar!

    MVh
    jo det går själv klart men ha rdu lmm så brukar dumpen ha en tendens till att inte hålla tätt villket stör tmgången etc samt att det fattas luft massa i systemet ja jag orkar inet dra denna historian igen

    om man nu har en 14års kris och måste ha en öppen dump så är det upp till var och en

  10. #10
    Ursäkta det dåliga ordvalet det rätta ordet är avlastningsventil(dock mycke längre) det är alltså en orginal avlastningsventil som sitter där och inte en öppen dump

    //Mattias

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879
    Citat Ursprungligen postat av 900matte
    Ursäkta det dåliga ordvalet det rätta ordet är avlastningsventil(dock mycke längre) det är alltså en orginal avlastningsventil som sitter där och inte en öppen dump

    //Mattias
    och du åter cikulerar den ?

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Grums
    Inlägg
    119
    Säg exakt hur du har kopplat samtliga anslutningar då, bild? är dumpen (AV:n) hel till att börja med??


    Angående öppen dump så vet jag också att det fattas luftmassa i systemet vid användning av sådan, jag är själv emot öppen dump men folk får göra som de vill.


    MVH

  13. #13
    har tyvärr ingen kamera för tillfället men kan nog få upp någon bild i kväll.

    Hur vet jag om avlastningsventilen är hel?....jag har provat trycka på käglan o känt lite på den då den va ur och då kändes den bra :-).

    Ventilen är kopplad från en slang som går från spjällhuset precis innan spjället till avlastningsventilen och så in precis innan turbon. ventilen är rättvänd... vakumet är helt enkelt bara taget efter gasspjället alltså samma ställe som bromsservot tar vakum ifrån. då det inte fungerade trodde jag att det var nån backventil eller något sådant på vägen men jag har som sagt fått tryck i vakumslangen till avlastningsventilen då den laddar.

    MVH Mattias

  14. #14
    lyft.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad är det som knackar? 9000
    Av csan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-20, 15:52
  2. 9-5 rattstång/splines smörjning som gått åt h-vete
    Av mry i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-15, 15:53
  3. Varför är mitt däck slitet så här?
    Av jellybear i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 13:17
  4. HÖGER BAKHJUL STÅR OCH PEKAR ÅT H-VETE, VAD GÖRA?
    Av anen100 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-02-07, 14:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •