Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Ingen ström! saab 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251

    Ingen ström! saab 9000

    givaren som visar yttertempen fungerar det har jag mätt.. men den 2 poliga kontakten (jag hittar bara en ledig i hela bilen ungefär) är det NOLL ström i... vad ere för fel.. den är inte ärgad.. är det nått relä/säkring som måste dit??? jag har bytt från lilla färddatorn till "Musbion"
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Ekenäs, Finland
    Inlägg
    4
    Vad är det som inte funkar? Displayen för yttertemp eller??
    En gång Turbo - Alltid Turbo
    9-5 Aero SportCombi -02 250hp

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Nej... kontakten som givaren ska in i...finns ingen ström i den
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  4. #4
    kan du förklara felet lite nogrannare...ingen ström...d bör nog fan inte vara nån ström i den speciellt om den inte är ikopplad? jag vet ingen om precis vilken givar typ det är men då du säger att det är en sladd är det troligen ett NTC-motstånd(resistansen ändras me temperaturen) mot jord. det skulle även kunna vara en digital men då måste givaren vara spänningsmatad och det tror jag inte. men prova att mäta resistansen mot jord(på givaren)

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Alltså min Saab 9000 så har jag bytt ut lilla färddatorn mot stora DCC:n (musbion). Allt fungerar förutom yttertemperaturen! Det finns en sladd som är färdigdragen där givaren för yttertempen ska kopplas in. Men när givaren är ikopplad där så visas ingen temperatur! utan får bara meddelandet "F 2" i DCC:n som indikerar fel nånstans i givaren eller kontakt. Jag mätte på själva givaren å då slog mätaren i botten, så jag antar att den fungerar som den ska. Jag mätte även i själva kontakte däe den ska koppla i, men då händer INGET. Har sparyat med 5-56, och diverse andra medel men hjälpte ej!

    Hoppas detta ger lite större klarhet i mitt problem... och om nån kopplat in detta förut som kan ge mig lite tips...jag har som sagt bara hittat en 2-polig kontakt under vänstra hålet under "kofångaren", så jag antar att det är den.
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Har du provat att dela/sätta ihop det tvåpoliga kontaktdonet bakom instrumentpanelen i närheten av kablarna till DCC? Kabelfärgerna är svart och vit om jag inte minns del. Om kontakten är ihoptryckt provar du att dela den och tvärt om om den inte är det.

    Funkade temperaturmätningen med den lilla datorn?

    Mvh
    Martin

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    251
    Nej jag har aldrig haft nån temp. Jag har EDU1 under mätarhuset... men enligt instruktionerna till DCC:n så funkar de med EDU 1 också
    SAAB 9-3 Linear Sportsedan -2004

Liknande ämnen

  1. Ingen ström till helljusläget på strömställaren saab 9-5 -98
    Av Lell_Gurra i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 14:52
  2. ingen ström bak
    Av idefix i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 23:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •