Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: og9-3 elstolar i ng900? elen?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329

    og9-3 elstolar i ng900? elen?

    hur gör man med strömmen till stolarna?

    finns det ngt fördraget eller inte alls?

    gäller en 900 SET -95

    om det inte finns ngt alls, kan man bara dra en kabel till stolen eller hur gör man? strl på säkring?

    tacksam för all hjälp!
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Alltså, du har en NG900 med manuella stolar o skall vräka dig i sköna elmanövrerade skinn(?) stolar...?

    Det finns inget fördraget, ännu mindre fördraget för att montera OG9-3 stolar. Men, nåväl, det går att lösa om man är lite klurig. Är det med eller utan minne vi snackar om ? Vilken sorts 9-3 stolar ?

    Kanske du kan få hjälp med installationsråd av den som du köper dem av, eller du kanske redan har köpt ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Alltså, du har en NG900 med manuella stolar o skall vräka dig i sköna elmanövrerade skinn(?) stolar...?

    Det finns inget fördraget, ännu mindre fördraget för att montera OG9-3 stolar. Men, nåväl, det går att lösa om man är lite klurig. Är det med eller utan minne vi snackar om ? Vilken sorts 9-3 stolar ?

    Kanske du kan få hjälp med installationsråd av den som du köper dem av, eller du kanske redan har köpt ?
    var så tanken var...från beige tyg, manuella till Viggenstolar...skulle ha hämtat dom imorrn men fick veta igår att minnet satt på hö-stol å inget på vänster...

    Tacksamt med bra info om man ska köpa grejer!!

    ...speciellt då det var meningen att vi skulle mötas i Gbg...60 mil i onödan hade det blivit!!

    men tack iaf för visat intresse att hjälpa!!
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 569
    Får man fråga vad du tänkt betala för dem stolarna??

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Jasså, du skrev ju "elstolar" de har nämligen inte minne.

    Nåväl....
    Det är så att elektriskt manövrerade stolar MED minne på förarsidan är inte direkt jättevanligt. Det är vanligare med elmanövrerat utan minne på förarsidan o manuell (ingen el) på passagerarsidan.

    Måste erkänna att jag ser inte problemet direkt, jättebra elmanövrerade stolar, minnesfunktionen på passagerarsidan är ju lite av en bonus....?
    Men, visst, bäst hade ju varit minne på förarsidan, vad det nu är bra för.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Jasså, du skrev ju "elstolar" de har nämligen inte minne.

    Nåväl....
    Det är så att elektriskt manövrerade stolar MED minne på förarsidan är inte direkt jättevanligt. Det är vanligare med elmanövrerat utan minne på förarsidan o manuell (ingen el) på passagerarsidan.

    Måste erkänna att jag ser inte problemet direkt, jättebra elmanövrerade stolar, minnesfunktionen på passagerarsidan är ju lite av en bonus....?
    Men, visst, bäst hade ju varit minne på förarsidan, vad det nu är bra för.
    ja jag kan vara lite petig när det gäller bilen...

    hmmm...elstolar har inte minne...? kanske en annan benämning men elstolar är det väl å en hade minne...!? elstol med minne? eller?

    hade dock minne på båda stolarna i min 9000 CC Aero -91!

    som sagt lite petig...så minnet ska sitta på hö-stol vä ska va el annars får det va utan Viggenstolar! snåla får man göra på annat än bilen!!
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  7. #7
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Så här är det, det finns elmanövrerade stolar, samt elmanövrerad förarstol med minne. Passagerarstolen har aldrig haft minne.
    (men det går ju o montera ett förarsäte på passagerarsidan)

    Du kanske skall upplysas om att det finns Viggen med elmanövrerad förarstol o manuell passagerarstol. O du gnäller om att ha elmanövrerad förarstol o minne på passagerarsidan....
    Vidare, det finns Viggen utan elstolar överhuvudtaget....

    Nä, sitt du i dina beiga tygstolar....
    Snacka om att vara snål...he he he.

    Nåväl, så är det här i livet...
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329
    har aldrig funnits minne på hö-stol i ngn SAAB? var det så du menade?

    ska fixa en bild för jag är 99% säker på att jag hade det i min 9000 CC Aero -91, den användes första året på Bilpartner Jägersro som utbildningsbil pga utrustningen den hade, ngn högre herre där som hade den tills 92 då ägaren innan mig köpte den!

    å NEJ...jag gnäller inte, men jag vill bara inte ha det så, då letar jag hellre vidare, speciellt då vissa köpt en hel Aero-inredning för 4500, han som sålde dessa ville ha 5800 å hade "glömt" det ang minnet!

    tycker det verkar bakofram med minnet på hö men inte vä!

    å ursäkta mig...men vad vet du om mig som kan uttala dig om att jag är snål?
    att stressa å köpa första (bästa skulle jag vilja skriva men...) man hittar är lite idioti ibland, inte alltid!

    ps. pappa köpte hel 9-5 Aero(ej skålade men fläktar) för 5000 ds.

    ps.2 FM55 507 med 1382mil för 4500 helt oki, hittade den eftersom jag fortsatte leta å inte köpte första bästa ds.

    ps.3 SuperAero för 2000 som nya, ganska nöjd men jag kanske är dum som inte stressade
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    Vad jag menar är att det har inte monterats några stolar med minne på passagerarsidan från fabrik när det gäller NG900, 9-5, OG09-3, NG9-3.
    Inte heller 9000 i modern tid. Om någonsin ?
    Däremot så kan det ju mycket väl vara så att det monterats elmanövrerad förarstol med minne på båda sidorna.

    Betr. att du är snål, du har helt rätt i att jag vet inte ett skit om dig och om hurvida du är snål, uppriktigt sagt kan jag inte komma på nå't mer ointressant än att utreda om du är snål eller inte....

    Du öppnade för en pik, skriver om manuella beiga tygstolar o att man inte skall snåla med bilen, då måste ju den med lite humor bara ta tillfället i akt ! Alltså, en person åker hellre i manuella beiga tygstolar än i elmanövrerade Viggen stolar, där minnet sitter på passagerar sidan.
    Alltså, det är inte meningen att du skall ta det boxtavligt, som att du är snål, för som sagt, det vet jag inte ett skit om.

    När det gäller att köpa grejjer så är det ju precis som du menar, har man is i magen o kan vänta, så dyker det ibland upp nå't bättre. Då gäller det att vara först o få affären i land, ett chanstagande.

    PS. Aero inredningar är ju lite dussinvara, medans riktiga Viggen prylar är lite sällsyntare, nå't som kan avspelas i priset. OM du menar de tidiga Aero stolarna till OG9-3 så kan du ju bara inte jämföra åkafort komforten mellan dem. Man måste ju ha epoxylim i röven för att sitta fast om man har Aerostolarna... DS
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Vad jag menar är att det har inte monterats några stolar med minne på passagerarsidan från fabrik när det gäller NG900, 9-5, OG09-3, NG9-3.
    Inte heller 9000 i modern tid. Om någonsin ?
    Däremot så kan det ju mycket väl vara så att det monterats elmanövrerad förarstol med minne på båda sidorna.

    Betr. att du är snål, du har helt rätt i att jag vet inte ett skit om dig och om hurvida du är snål, uppriktigt sagt kan jag inte komma på nå't mer ointressant än att utreda om du är snål eller inte....

    Du öppnade för en pik, skriver om manuella beiga tygstolar o att man inte skall snåla med bilen, då måste ju den med lite humor bara ta tillfället i akt ! Alltså, en person åker hellre i manuella beiga tygstolar än i elmanövrerade Viggen stolar, där minnet sitter på passagerar sidan.
    Alltså, det är inte meningen att du skall ta det boxtavligt, som att du är snål, för som sagt, det vet jag inte ett skit om.

    När det gäller att köpa grejjer så är det ju precis som du menar, har man is i magen o kan vänta, så dyker det ibland upp nå't bättre. Då gäller det att vara först o få affären i land, ett chanstagande.

    PS. Aero inredningar är ju lite dussinvara, medans riktiga Viggen prylar är lite sällsyntare, nå't som kan avspelas i priset. OM du menar de tidiga Aero stolarna till OG9-3 så kan du ju bara inte jämföra åkafort komforten mellan dem. Man måste ju ha epoxylim i röven för att sitta fast om man har Aerostolarna... DS
    jaja...kanske tog det lite bokstavligt!

    det var iaf den nya Aeroinredningen jag menade!

    ang 9000 så var det ingen förarstol på pass. sida, minnet satt på utsidan! vet inte om man kan spåra ngt med reg.nr men går det så ta en titt på ERB 169, ska försöka få fram en bild då jag är ganska säker!

    även en CS Aero, ev 93 eller 94 som en bekant haft hade minneX2, dock en import!
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  11. #11
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 859
    Hej !

    När jag menar förarstol på passagerarsidan så menar jag en förarstol från en högerstyrd bil. Jag tror att den bilen är för gammal för att spåra.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Matfors, Sundsvall
    Inlägg
    1 329
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    När jag menar förarstol på passagerarsidan så menar jag en förarstol från en högerstyrd bil. Jag tror att den bilen är för gammal för att spåra.
    oki, som jag sa så hade den utrustning som inte tidigare funnits(därför den fick agera "utbildningsbil"), vad det var kan jag inte helt säkert säga men mina misstankar finns juh såå klart...

    minns jag inte fel dom uppgifter jag fått så kostade en 9000 CC Aero -91 ca304.000:- ny, denna gick för närmare 360-370.000 så en del x-utrustning fanns!

    ...återkommer!
    Opel Vectra 1,9 CDTI -08
    Audi A4 Avant TDI Quattro -08

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 683
    HUU! Snöade vi in? skämt å sido.
    Jag har elmanövrerade Viggenstolar med minne på förarstolen i min NG900. Allt är kopplat enligt ng900 elschema för motsvarande typ av elmanövrerade stolar, till säkringsboxen. Dock har inte funktionen för "justering av stol med öppen dörr utan påvriden tändning" kopplats in..
    Det funkar alltså endast vid tillslagen tändning vilket kanske är lite dumt om man vill ta sig in i bilen. Dock rör detta inte mig i ryggen, det är min bil och vill nån lång fan sitta vid ratten får de väl vrida på tändningen då! Hur som helst.. Du är välkommen för en titt på hur allt ser ut inkl. montering.

    Ehum ja det går finfint, och jag är GLAD att slippa de manuella sunkiga beiga tygstolarna. Jag gillar doften av skinka på morgonen!
    Tack för mig!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

Liknande ämnen

  1. Elstolar ng900, elproblem....
    Av Danne4243 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-20, 14:23
  2. Elstolar NG900
    Av Airflow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 07:47
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-27, 14:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •