Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Fälgstorleks-hjälp snälla, blir inte klok på det.

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520

    Fälgstorleks-hjälp snälla, blir inte klok på det.

    Japp, jag har läst FAQ och sökt - bra guide, men jag blir inte klok på det.


    Om man ska tro den eminenta FAQ:en så har min ng900 2.0T fr 95 ET 49.
    I samma FAQ står det att man ska minska ET med 6-7 tum för varje ½ tum man ökar i fälgbredd.

    Originalfälgarna är ju 15", så mycket vet jag, men hur breda var dem? Hur ska jag räkna? Är det typ 5x15 ... till 7,5 då blir det ju 5 halva tummar, och då är det ju jävligt lite ET helt plötsligt?

    De nya drömhjulen mäter 17"x7,5 iallafall .. och finns i inpressningsdjup 30-42, eller de passar till 30-42 (???) eller vad det kan betyda.
    Frågan; Passar de på min ng900?

    Följdfråga; Är det någon som vet ET på Mangels Amazon 16"? De fälgarna har jag nu - och det skulle underlätta om jag hade ett riktmärke via dem, för de vet jag ju att de passar iallafall
    mvh Johan Kullberg

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 698
    Hej !

    De passar på din bil ! För minsta möjliga problem se till att ET är mellan 35 och typ 42..
    Kör själv med 7,5*18" med ET 42 och det funkar kanon !
    Och det lönar sig alltid att höra med din fälghandlare, de skall nog veta vad som passar !
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  3. #3
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Favst
    Följdfråga; Är det någon som vet ET på Mangels Amazon 16"? De fälgarna har jag nu - och det skulle underlätta om jag hade ett riktmärke via dem, för de vet jag ju att de passar iallafall
    E du säker på att det inte står på eller i dem?

    /J
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540

    Re: Fälgstorleks-hjälp snälla, blir inte klok på det.

    Citat Ursprungligen postat av Favst
    Japp, jag har läst FAQ och sökt - bra guide, men jag blir inte klok på det.


    Om man ska tro den eminenta FAQ:en så har min ng900 2.0T fr 95 ET 49.
    I samma FAQ står det att man ska minska ET med 6-7 tum för varje ½ tum man ökar i fälgbredd.
    Näe, så kan de inte mena. Det blir inge bra...
    Möjligen skall man minska ET med 6-7 mm för varje 1/2-tum man ökar i fälgbredd...
    Det innebär då att innerkanten ligger kvar på ungefär samma ställe...

    ET värdet är måttet från anliggningsytan (mot bromsskivan) till mitten på fälgen.

    ET 30 mm innebär alltså att mitten på fälgen ligger 30 mm innanför anliggningsytan (bromsskivan)
    ET -30 är tvärtom.

    På våra bilar är ET oftast positivt vilket innebär att fälgen har mera av breddan inåt än utåt på bilen.

    Så på en fälg med ET 30 hamnar mitten på fälgen 12 mm längre ut i hjulhuset än en fälg med ET 42.
    Sen spelar naturligtvis bredden in oxo var ytterkant/innerkant hamnar.
    Men centrum på fälgar med olika bredd hamnar alltid på samma ställe om fälgarna har samma ET.

    Hänger du med???

    ET 30-32 låter svårt att få på utan skrap på en ng900/og9-3 om fälgen har bredd över 6,5-7 tum.
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520
    Thnx guys!
    Jo, jag hänger med - matte har aldrig varit min starka sida annars, skickade mailfråga men ni är snabbare att svara på't.
    Så kontentan är alltså att jag köper 17" med ET 42, och det bör ju rimligen passa hoppas jag.

    Ni är bäst - god jul och trevlig helg
    mvh Johan Kullberg

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Helsingfors, Finland
    Inlägg
    1 698
    Citat Ursprungligen postat av Favst
    Thnx guys!
    Jo, jag hänger med - matte har aldrig varit min starka sida annars, skickade mailfråga men ni är snabbare att svara på't.
    Så kontentan är alltså att jag köper 17" med ET 42, och det bör ju rimligen passa hoppas jag.

    Ni är bäst - god jul och trevlig helg
    Bör passa mycket bra ! Se till bara att också få rätt däckstorlek ! Antagligen 215/45-17 eller 225/45-17 beroende på brädden på fälgen !
    Lycka till
    Image is nothing - Boost is everything
    http://www.garaget.org/show.php?car=61

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520
    Citat Ursprungligen postat av pade900
    Citat Ursprungligen postat av Favst
    Thnx guys!
    Jo, jag hänger med - matte har aldrig varit min starka sida annars, skickade mailfråga men ni är snabbare att svara på't.
    Så kontentan är alltså att jag köper 17" med ET 42, och det bör ju rimligen passa hoppas jag.

    Ni är bäst - god jul och trevlig helg
    Bör passa mycket bra ! Se till bara att också få rätt däckstorlek ! Antagligen 215/45-17 eller 225/45-17 beroende på brädden på fälgen !
    Lycka till
    Det har jag redan bestämt 225:or blir det, sitter på alla 17:or vi har på jubbet så jag litar på SAAB originalmått typ. Michelin Pilot Sport tänkte jag pröva nästa sommar.

    Marshal-däcken jag haft nu har varit jäkligt bra och kostar typ lika mycket, men de slits lite för snabbt tycker jag. Jag är inget våldsam på låga växlar normalt sett så det känns inget befogat att de slitits så mycket, men torrgreppet var grymt.
    mvh Johan Kullberg

Liknande ämnen

  1. Magnetventilsstrul, blir inte klok
    Av Aeropojk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 16:09
  2. Blir inte klok, fälgar.
    Av Jerpa i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 20:38
  3. Jag blir inte klok på vad jag har för stereo!
    Av piraya1972 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-27, 21:59

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •