Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Hur ställa in x-ljusen????

  1. #1

    Hur ställa in x-ljusen????

    Hej

    Jag har ikväll monterat på min x-ljusramp bestående av två st Big Knick bredljus o ett st Big Knick smalljus i mellan bredljusen.

    Hur skall dessa riktas in? Jag har nu det smala rakt fram o de två breda lite lätt åt varsin vägkant. Jag har nu fått tips om att korsbelysa ytterlyktorna, så vänster belyser höger väghalva o vice versa. Allt i syfte att på köpet ge bättre/ mer ljus mitt på vägbanan.

    Nån som har erfarenhet av de olika varianterna?!
    Har jag varit nog otydlig...

    Mvh

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 579
    Medlem#
    4156
    Rikta in det så att det blir bra...


    Näe, men skämt åsido så är det faktiskt så enkelt. Prova lite olika och se vilket du tycker funkar bäst.

    Lämpligt är ju att du bränner iväg på nån lämplig ödslig väg som och ställer in de precis som du vill ha dem och provar lite olika.


    Jag har gjort precis som du, ytterlyktorna lite lätt åt varsin vägkant och det mittre ungefär rakt fram (eller ja, lite grann ställt åt vänster för att hamna mitt mellan de andra ljuskäglorna) och tycker det funkar bra.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västerbotten
    Inlägg
    255
    Som sagt, en lämpligt ödslig rak väg, gärna med tät skog på sidorna. V g höjdinställningen, så skall fjärrljusen lysa parallellt med vägen. Ju mer ljus du får på vägbanan framför bilen, desto mer bländar iris i ditt öga ner och du ser sämre! Framför allt när du kopplar om till halvljus.

    Samma effekt får man med dimljus som är tända samtidigt med halvljuset, du ser sämre vid halvljusets bortre gräns än utan dimljus. Men framför bilen är det ljust och fint.... Dessutom är det, som bekant, olagligt...
    The only thing I fear,
    is running out of beer!

Liknande ämnen

  1. and led i positions ljusen
    Av Swegroo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-09-03, 01:40
  2. Slocknar ljusen i dörrarna av sig själv (9-5)?
    Av Treo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-01-03, 13:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •