Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Hur stänger man av kylningen i ACC OG9-3

  1. #1

    Hur stänger man av kylningen i ACC OG9-3

    Hej!
    här kommer en liten amatörfråga från en som alrig haft acc förut
    Hur stänger jag av accn? På sommaren alltså om jag bara vill ha luft utifrån ibland t ex.
    Trycker jag på off kommer det ju ingen luft alls? Och trycker jag bort så auto försvinner från displayen kommer det fortfarande kall luft om jag har den på kallt. Ska man behöva åka runt med accn på jämt?
    bilen är en 9-3 -98.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Inlägg
    1 277
    Om du trycker på ECON så stänger du av kompressorn till ac:n.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    13784
    Läs instruktionsboken!

    Det är Econ-knappen du fiskar efter.
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  4. #4
    Har ju läst boken förut men då såg jag inget, eller så såg jag inte det för jag letade inte efter det just då.
    Vad står ECON för då?
    electric condition on? hehe

  5. #5
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 585
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av elin_rrr
    Har ju läst boken förut men då såg jag inget, eller så såg jag inte det för jag letade inte efter det just då.
    Vad står ECON för då?
    electric condition on? hehe
    I min bok står det i alla fall
    "ECON" När denna funktion är inkopplad är AC-kompressorn avstängd. Teperatur, luftdistribution, fläkt och elbakruta regleras fortfarande automatiskt.
    Står i kapitlet om ACC.


    ECON står för Economy, tror jag. Bilen drar ju mindre soppa med kompressorn avstängd, därav förkortningen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -

    Stänga av luftkonditionering..

    Luftkonditioneringen har inte fungerat på in 9-5 2,0t -03 sedan jag köpte den för 1,5 år sedan.
    Jag har ingen lust att lägga pengar på den.
    Men det är irriterande att AC:n startas varje gång bilen startas. Hellre skulle jag vilja stänga av kompressorn för gott för att spara bränsle.

    När jag står på tomgång hör jag skillnad på motorvarvet med AC:n på (ECON tänt) eller med AC:n av (ECON släckt).
    Plockar jag dock bort AC:reläet ur säkringsboxen under huven så märker jag ingen skillnad på varvtalet.

    Bör jag köra med reläet urkopplat, är kompressorn frikopplad då?

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Tomgångsvarvet påverkas ju bara om kompressorn går. Är du säker på att AC'n verkligen är trasig? Den kanske bara har så lite köldmedia kvar så du inte upplever kyleffekten.
    Kolla om kompressorn snurrar eller om ett rör blir varmt och det andra blir kallt när den går.

    Utan relä så drar inte kompressorns magnetkoppling och du får ingen kyla. Hur mycket bränsle du sen sparar låter jag vara osagt.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    OK, det är ingen risk att kompressorns magnetkoppling ligger på konstant (istället för att vara frånkopplad) när reläet är bortkopplat?

    Ja det är möjligt. Men bilöen hade varit på AC-service bara något halvår innan jag köpte den så ev. läcker den.
    Hur ser jag om kompresson snurrar? Hjulet på kompresson drivs väl av multiremmen och snurrar alltså konstant?

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Varför inte bara hålla econ intryckt några sekunder för att ändra grundläget vid start?

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Menar du det som kallas "Programmering II" i bruksanvisningen?
    AC:n stängs av vid temperaturer under 13 grader (istället för under 5 grader som är standardinställning) ?
    Är det den funktionen du menar? Eller finns det något annan som inte nämns i bruksanvisningen?

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag kan ha fel men om man håller econ intryckt i några sekunder så ändras standardläget så nästa gång du startar bilen så är econ automatiskt på.
    Om denna inställning är temperaturberoende eller inte vet jag ej.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av pacmyc Visa inlägg
    Hur ser jag om kompresson snurrar? Hjulet på kompresson drivs väl av multiremmen och snurrar alltså konstant?
    Remhjulet snurrar när motorn går. När magnetkopplingen drar så kommer du se att även den yttre delen börjar rotera.

    Nej, det är ingen risk att magnetkopplingen skulle dra av sig själv utan relä.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2006
    Inlägg
    245
    Kompressorn kopplas inte in överhuvudtaget när mängden köldmedium sjunker under en viss nivå. Så eftersom din kompressor går bör du känna viss kyla i alla fall.

    Återkoppla gärna om du märker någon skillnad i bränsleförbrukning utan kompressorn inkopplad. Min erfarenhet är att den är väldigt marginell.

    Dessutom tycker jag att det är vanligare att man hittar läckande system och dåliga kompressorer i bilar där folk har snålat och haft AC:n avstängd under längre perioder, t.ex. över vintern.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2017
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    147
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Jag kan ha fel men om man håller econ intryckt i några sekunder så ändras standardläget så nästa gång du startar bilen så är econ automatiskt på.
    Om denna inställning är temperaturberoende eller inte vet jag ej.
    Jo det är "Programmering II" och enligt manualen är det temp-beroende..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bateman Visa inlägg
    Kompressorn kopplas inte in överhuvudtaget när mängden köldmedium sjunker under en viss nivå. Så eftersom din kompressor går bör du känna viss kyla i alla fall.

    Återkoppla gärna om du märker någon skillnad i bränsleförbrukning utan kompressorn inkopplad. Min erfarenhet är att den är väldigt marginell.

    Dessutom tycker jag att det är vanligare att man hittar läckande system och dåliga kompressorer i bilar där folk har snålat och haft AC:n avstängd under längre perioder, t.ex. över vintern.
    OK. Nej jag tycker inte den kyler alls.
    Tveksamt om jag kommer kunna mäta någon bränslebesparing. Dels är det frugan som kör bilen och den går ganska korta sträckor med många kallstarter, så förbrukningen bör minska nu när det blivit varmare oavsett. Däremot tycker jag mig ha märkt när jag kört lite längre sträckor att jag fått ner förbrukningen med ECON aktiverat. Körde nyligen en sträcka på 5 mil varav 4 mil var motorväg i 120 km/h, restrerande blandat, kom ner på 0,7 l / mil enligt färddatorn. Ligger annars i snitt på omkring 0,8.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Remhjulet snurrar när motorn går. När magnetkopplingen drar så kommer du se att även den yttre delen börjar rotera.

    Nej, det är ingen risk att magnetkopplingen skulle dra av sig själv utan relä.
    Ok toppen. Ska ta en närmare titt och se om jag kan komma åt att se remhjulet till kompressorn. Jag ser inte fram emot att byta rem på denna bilen den dag det blir dags..

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    813
    Medlem#
    11844
    Körs ofta korta sträckor och många kallstarter?? Vad hade du för årsmodell sa du?
    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hur stänger man av antispinn på NG9-3
    Av slippy i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-04, 22:12
  2. Montera 2 eller 3 extraljus? Hur är det med kylningen? OG9-5
    Av Klingen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2006-10-30, 08:41
  3. Hur fungerar kylningen i handskfacket?
    Av H_adde i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-02-12, 00:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •