Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Kamkedjemärkning b202

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113

    Kamkedjemärkning b202

    Jag skulle meka dit kamkedjan efter att toppen varit av och hade sedan innan märkt kedjan och hjulen ihop så det skulle bli rätt när det skulle dit.

    Nu är det så att jag har haft motorn i stativ och snurrat den lite hur som helst, kan kedjan ha hoppat vid nedre hjulet då när den är lös?

    Vad jag vet så ska den inte kunna det men kan jag ha fel? Jag har alldrig varit med om att den hoppat där nere när den varit lös.

    Saken är den att när jag mekat ihop allt och satt svänghjulet med 0 grader mot märkningen på vänster sida om startmotorn på startmotorns aluminiumplatta så sitter kammarnas märkningar något långt åt avgassidan!

    De brukar ju nästan vara lite åt insugssidan framförallt om kedja och skenor är slitna.

    Mina skenor är nya och kedjan har nog förre ägaren bytt för den ser bytt ut.

    Någon som har tips? Rena fakta uppskattas.

    mvh Dennis
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Kedjan ska inte kunna hoppa/kugga över i drevet vid vevaxeln om drevet är friskt.
    Har man haft av kåpan och tittat hur mkt utrymme som finns där så ser man hur litet spelet det är.
    Men dra runt motorn några varv så att allt är spänt (sträckaren gått ut som den ska).
    Vet flera som till och med satt en kugg fel utan att ventilerna slår i kolven, men motorn går skit
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Jag har sumpen dän och tycker faktiskt att det ser ut att vara en del utrymme för att hoppa vilket förvånar mig.'

    Jag har sträckt kedjan och snurrat och hela köret samt tittat noga så kedjan ligger rätt.

    Brukar inte märkningarna hamna lite åt insugshållet? de är lite utanför åt andra hållet, jag hade tyvärr ej kameran med ut så jag får i värsta fall ta med den i morgon.

    mvh Dennis
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 650
    Nollat motor, nollat kammar och utsläppt spännare?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag har sumpen dän och tycker faktiskt att det ser ut att vara en del utrymme för att hoppa vilket förvånar mig.
    Jaså, har helt klart för mig att om inte trans.kåpan är av så ska inte kedjan kunna hoppa.
    Nu var det iof ett par vintrar sedan jag skruvade b202, men tänkte speciellt på detta då alla najade fast drev och kedja mm. samt sa:
    -att släppa ner kedjan i trans.kåpan är = kört.
    Min slutsatts var då att de hade helt fel, samt att då jag bytt topp så har jag alltid släppt ned kedjan och det har gått bra.
    Men förstår din orolighet.

    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag har sträckt kedjan och snurrat och hela köret samt tittat noga så kedjan ligger rätt.

    Brukar inte märkningarna hamna lite åt insugshållet? de är lite utanför åt andra hållet, jag hade tyvärr ej kameran med ut så jag får i värsta fall ta med den i morgon.

    mvh Dennis
    Håller iof med dig att markeringarna brukar ligga mer åt insugssidan än avgassidan nu när du säger det…
    Det är väl bara att plocka av dreven så att markeringen står mer åt insugssidan. Då skall man kunna se om det är galet eller ej.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Nollat motor, nollat kammar och utsläppt spännare?
    Japp!

    Jaså, har helt klart för mig att om inte trans.kåpan är av så ska inte kedjan kunna hoppa.
    Det hade jag med!

    Det skiljer väl inget i höjd för att det är en 2,3 topp? Jag menar hur högt kammarna sitter, jag har fått för mej att det är typ samma gjutform förutom inloppen.

    Jag ska titta på en annan motor jag har i morgon och ta ett par kort, jag har testat och flytta dreven en kugg och det ser mer rätt ut men isåfall har den hoppat!

    Fan har inte tid med krångel, det är ju massa annat och göra och den dära julen tar ju massa garagetid!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Det skiljer väl inget i höjd för att det är en 2,3 topp? Jag menar hur högt kammarna sitter, jag har fått för mej att det är typ samma gjutform förutom inloppen.
    Nej skiljer inget så länge du har långtopp.
    Byter du till korttopp så måste även kammdreven från korttoppen användas.

    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag ska titta på en annan motor jag har i morgon och ta ett par kort, jag har testat och flytta dreven en kugg och det ser mer rätt ut men isåfall har den hoppat!

    Fan har inte tid med krångel, det är ju massa annat och göra och den dära julen tar ju massa garagetid!
    Tro mig jag vet hur det kan jävlas...
    Trist är det dock...
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    2 542
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Nej skiljer inget så länge du har långtopp.
    Byter du till korttopp så måste även kammdreven från korttoppen användas.
    ´


    Hmmm... korttopp på långmotor betyder väl ändå långmotorkamdrev?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av Ragnar

    Hmmm... korttopp på långmotor betyder väl ändå långmotorkamdrev?
    Tjena Ragnar

    Jo visst är det så... gjorde en tanke vurpa...
    Då det begav sig så monterade jag först kortdreven, men bytte till långdreven, stämmer.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Nu har jag bilder!

    Vevaxelmärkning:



    Insugskam med drevet flyttat en kugg:



    Avgaskam så som jag hade märkt upp det:



    Tycker inget ser rätt ut!!!
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Ingen mer som hamnat mitt mellan?

    Jag satte dit nya glidskenor från SP förra vintern, de såg inte likadana ut som de gamla, kan det vara en bov i dramat?
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Nu har det löst sig!

    Det är tydligen normalt med nya skenor och kedja, snackade med en som har stor erfarenhet av dessa motorer och han sa att det alltid blir så.

    Antagligen är det en kompromiss då Det flyttar sig alltefter det slits.

    Jag räknade att det var ca. 8 vevaxelgrader fel så för att fixa det fick jag kapa i kamaxlarnas spår för dreven så de blev ställbara, inget som gör något på en otrimmad motor men på en trimmad är det ju lite väl fel.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 021

    Re: Kamkedjemärkning b202! hjälp! Nu med bilder!!!

    Citat Ursprungligen postat av T16
    Jag skulle meka dit kamkedjan efter att toppen varit av och hade sedan innan märkt kedjan och hjulen ihop så det skulle bli rätt när det skulle dit.

    Nu är det så att jag har haft motorn i stativ och snurrat den lite hur som helst, kan kedjan ha hoppat vid nedre hjulet då när den är lös?

    Vad jag vet så ska den inte kunna det men kan jag ha fel? Jag har alldrig varit med om att den hoppat där nere när den varit lös.

    Saken är den att när jag mekat ihop allt och satt svänghjulet med 0 grader mot märkningen på vänster sida om startmotorn på startmotorns aluminiumplatta så sitter kammarnas märkningar något långt åt avgassidan!

    De brukar ju nästan vara lite åt insugssidan framförallt om kedja och skenor är slitna.

    Mina skenor är nya och kedjan har nog förre ägaren bytt för den ser bytt ut.

    Någon som har tips? Rena fakta uppskattas.

    mvh Dennis
    Har precis renoverat toppen på min aero. Jag lyckades på något sätt rubba vevaxeln tror jag. Hade missat att tagit bort spännaren och ryckte lite för mycket i toppen innan jag hajade (jaa det var mitt i natten och jag var lite trött i skallen). Lät inget vidare när jag startade motorn.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  14. #14

    Kamkedjemärkning.

    Har haft en hel del "huvvudbry" med märkningarna efter byte av först
    bara kamkedja och sen hela "kittet". ( Kam/balanskedja och drev )
    Min slutsats är att märkningarna bara stämmer till 100% när motorn är "halvnött". Slitna kedjor/drev/styrningar ger ett eftersläp på typ 3mm, och nya saker ställer märkningarna 2mm före.
    För att känna mig "komfortabel" med de 2mm:erna som ritsarna låg före
    dubbelkollade jag med en skruvmejsel i ettans tändstiftshål och kollade att den vände i takt med märkningenarna. ( Kuggade om kedjan ett kugg för att kolla skillnaden, och då misstämde det typ jättemånga mm )

    Gott nytt år alla.
    mvh loca
    loca

  15. #15
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 104
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av T16
    Nu har det löst sig!

    Det är tydligen normalt med nya skenor och kedja, snackade med en som har stor erfarenhet av dessa motorer och han sa att det alltid blir så.

    Antagligen är det en kompromiss då Det flyttar sig alltefter det slits.

    Jag räknade att det var ca. 8 vevaxelgrader fel så för att fixa det fick jag kapa i kamaxlarnas spår för dreven så de blev ställbara, inget som gör något på en otrimmad motor men på en trimmad är det ju lite väl fel.
    kan säga att det nästa är hopplöst att få nollningarna precis 100% rätt... Om det diffar så lite som det gör på din så ska det inte ta någon skada.. men dra runt motorn och se så att ventilerna inte slår i kolvarna....

    Gott Nytt på er..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  16. #16
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 995
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    kan säga att det nästa är hopplöst att få nollningarna precis 100% rätt...
    Och så finns det ställbara kamdrev ja.......
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  17. #17
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 104
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av flaset
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf
    kan säga att det nästa är hopplöst att få nollningarna precis 100% rätt...
    Och så finns det ställbara kamdrev ja.......
    Mmm men vem behöver sånna...
    Men ja mena om man har orginal kamdrev så är det lite svårt att få det 100% perfekt..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    1 113
    Jag kapade upp kammarnas spår lite så att jag kunde ställa dem rätt, det ska tydligen göra ganska mycket om man kör trimmat, dock kvittar det ju om man kör orginal.
    Dennis Mollberg
    Saab 96 -73 b202 turbo

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Borås
    Inlägg
    624
    lyfter

    passar speedparts ställbara kamdrev på en b202 med en kort/lång 2.3 topp ?

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Skåne (Stehag)
    Inlägg
    585
    Mina kamaxlar passade inte häller efter att jag bytt kedjan och nu stämmer inte tändningen för 5 öre med märkningen på svänghjulet (långt över 30 grader på tomgång om jag ska få den att ladda rätt). Kan det vara att kammarna sitter förskjutna?

    Mvh Jakob
    Og 900 t16 88:a http://www.garaget.org/?car=18569
    Og 900i 88:a
    Toyota supra 95:a twin turbo 6 vxl

Liknande ämnen

  1. B202 i Saab 99
    Av Blodyxa i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-12-13, 22:06
  2. 2.3L B202?
    Av beepbeep i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-07-12, 00:11
  3. Åtdragningsmoment B202
    Av Extruder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-09-10, 18:50
  4. B202= 87 vs 88b ->
    Av Muskedunder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-10-04, 04:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •