Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: hur bra är SID:en

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 425
    Medlem#
    9481

    hur bra är SID:en

    hej.
    jag har nyligen köpt en saab ng900 turbo.
    men siden som visar bränsleförbrukning har ju fått toalt fnatt.
    när jag startar bilen på morgonen så har den stått i lätt uppförslutning på garageuppfarten så kan siden visa 20L/100km.
    sen tar de evigheter till den segar ner till mer lägre värden, stannar dock på runt 13L/100km.
    nollar jag dne på långkörning så ligger den på runt 6L/100km.
    så den funkar troligen då.
    men varför ska de ta sånn tid innan den segar ner och ska de verkligen rusa upp så mycket på en gång när jag haft bilen pakerad i lutning?

    de stör mig lite att jag pakerar bilen med 6,4L/100km och direkt när jag startar på morgonen är de över 20 liter och sen vägrar krympa ner under 13 liter förräns jag nollar den och de blir rätt.

    är detta normalt eller nått som jag ska ta och byta ut?
    den drar inga 20liter på 10 mil, sålångt är de helt.
    men borde inte SIDen va lite smartare än att tro jag gjort slut på halva tanken när bilen stod i lut?
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Det där får du nog leva med. Dom brukar vara lite konstiga på sina beräkningar. Fast det där verkar vara rejält i överkant gentemot vad jag varit med om.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    339
    SID:en är ju inget under av pålitlighet direkt. Iallafall inte på min 9-3. Det brukar skilja sig rejält på t ex beräkningen av hur långt man kan köra på återstående tank när man "nollar" SID:en under körning. Typ hoppa från 20 mil till 15 mil rakt av.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 547
    Medlem#
    4156
    Har märkt att om man tankar med bilen/tändningen igång så fattar den inte att det kommer ny bensin i tanken...

    D.T.E säger fortfarande säg, 1.5 mil och bränslelampan lyser... Stänger man av och startar igen så ställer sig mätaren om sig, D.T.E ändras och tank-lampan släcks.


    Så den verkar ju kolla hur mycket bensin den har från början och sedan räknar på det i stor utsträckning och inte går så mycket efter hur mycket tanken har just nu...

    Så det kan nog vara så att Sid är lite korkad vad gällande start i backe. Har aldrig tänkt på det faktiskt.... (Men sen står ju min bil parkerad plant oftast också så..)


    Fast min brukar stämma så fint för övrigt (D.T.E verkar till exempel stämma klockrent de gånger jag har kollat, även om den säkert har lite marginal. De gånger jag kollat har bränsleförbrukningen stämmt också)

    Vet inte om det ska vara såhär eller om nått är fel.

    En lösning vore att du tittar på t ex yttertempen istället för att titta på bränsleförbrukningen.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    SID:en i min bil brukar leva sitt egna lilla liv ! 6 + grader när det är is bildning på rutan. Eller varför inte 0.45 landsvägskörning

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 715
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    SID:en i min bil brukar leva sitt egna lilla liv ! 6 + grader när det är is bildning på rutan. Eller varför inte 0.45 landsvägskörning
    Har man bytt spridare kan SIDen få svårt att hänga med i bränslekalkyleringen


    Mvh

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Kasumi
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    SID:en i min bil brukar leva sitt egna lilla liv ! 6 + grader när det är is bildning på rutan. Eller varför inte 0.45 landsvägskörning
    Har man bytt spridare kan SIDen få svårt att hänga med i bränslekalkyleringen


    Mvh

    Det kanske är där TOKET ligger , Kasumi

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    872
    Medlem#
    6272
    Nu kör ju inte jag med SID men färddatorn i min gamle skorv är ju inget under av matematik heller. Den brukar peka på 0km kvar att köra när jag precis kommit ner så lampan tänt sej. Det vill säga cirkus 10liter kvar. Å riktigt så mycket dricker inte min*hehe*
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •