Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Bilen gasar av sig själv när AC´n är på.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548

    Bilen gasar av sig själv när AC´n är på.

    Satt idag och puttrade runt på tvåa i stan, och så helt plötsligt drar bilen iväg som en raket, trodde först jag blev påkörd bakifrån, men då jag fortf accelererade tröck jag ner kopplingen, hörde då hur motorn började tokvarva..

    Bromsade ner och stängde av bilen helt.. Sen när jag skulle köra iväg igen så låg tomgången på ungefär 4000varv..?!??!
    Tog mig hem så fortf som möjligt utan missöden, sen på parkeringen när jag skulle parkera fick den samma tokrus på ettan, höll på att köra rakt in i ett staket.

    Va ut en sväng med bilen nu på kvällen och kan konstatera att den bara beter sig så när AC eller ECON går.. Börjar den rusa och jag trycker av hela klimatanläggningen så beter den sig som den ska igen.
    Kan tilllägga att detta hände idag när det var -13 grader ute..

    Vad har hänt med min kära saab ?
    Saab 9-5 -01 Automat

  2. #2

    Hejsan

    Edit av Jonka: Irrelevant och helt onödigt inlägg.
    saab 9000 cs 2,3T 92 , Saab 900T -95

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680

    Re: Hejsan

    Citat Ursprungligen postat av elof_von_gos
    Om du frågar "lill-lövis" så vet han exakt vad det är . Då får du dessutom en plåt till toppen som det står ,powered by bob på . en kompis "wallis von essen" fick det. Han fick även bilen nerlackad och 4 st tygmattar. Lill-lövis var även på apc boxen och modifiera den lite.

    MVh/elof
    Släck pipan? Vilken APC-box och vafa.. har tygmattor med skenande tomgång att göra?? En plåt på toppen??? Gonatt...

    Till verkligheten igen då..
    Det märkliga i sammanhänget är att ECON skall innebära kompressor från, dvs ingen tomgångsreglering... Om det rör sig om en NG900 så kan jag föreslå en nogsam rengöring av spjällhuset. Hängas på dessa har hänt förr.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Jag har ju även hört om att gasen kan skena när det är alldeles för mycket oljemängd i motorn... men då skulle det ju kvitta om "acet" var på eller inte.
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Vart sitter spjällhuset ??
    Dyrt att köpa nytt ??

    Det märkliga är att det kom nu, direkt när den blev lite kallt ute.. Finns det inget samband där ? Kan kass DI ge dessa symtomer ?
    Saab 9-5 -01 Automat

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 614
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Vart sitter spjällhuset ??
    Dyrt att köpa nytt ??

    Det märkliga är att det kom nu, direkt när den blev lite kallt ute.. Finns det inget samband där ? Kan kass DI ge dessa symtomer ?
    Dikasetten kan du glömma i det här sammanhanget.
    Spjällhuset som grabbarna föreslog är alltså den enheten på insuget där gasspjället sitter, du ser gaswiren går in till den. Gör så här, koppla bort luftsnorkeln/röret som leder insugsluften från IC om det är en turbo vi snackar om eller från luftfilterburken om det är en vanlig sugmotor, vrid upp gasspjället till max, torka sen rent innanför och runt spjället med en trsa fuktad med avfettning, 5-56 eller startgas t.ex. Torka rent så noga du kan där.
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548
    Citat Ursprungligen postat av 9000CSE
    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Vart sitter spjällhuset ??
    Dyrt att köpa nytt ??

    Det märkliga är att det kom nu, direkt när den blev lite kallt ute.. Finns det inget samband där ? Kan kass DI ge dessa symtomer ?
    Dikasetten kan du glömma i det här sammanhanget.
    Spjällhuset som grabbarna föreslog är alltså den enheten på insuget där gasspjället sitter, du ser gaswiren går in till den. Gör så här, koppla bort luftsnorkeln/röret som leder insugsluften från IC om det är en turbo vi snackar om eller från luftfilterburken om det är en vanlig sugmotor, vrid upp gasspjället till max, torka sen rent innanför och runt spjället med en trsa fuktad med avfettning, 5-56 eller startgas t.ex. Torka rent så noga du kan där.
    Ingen som har bild på det hela i EPC ?
    För att jag ska kunna förstå vart jag ska smörja måste jag ha bilder

    edit, va ut en sväng med bilen nu. och den gick precis som vanligt.
    Kan det ha varit en tillfällighet ?
    Saab 9-5 -01 Automat

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Munkedal
    Inlägg
    881
    Medlem#
    6272
    Verkar skumt att ett fel fixar sej själv... snarare är det så att felet uppkommer vid vissa förhållanden som du inte hade vid din senaste körning. Så som temp luftfuktighet eller liknande. TCS förresten? Kan motorn på spjällhuset bara stänga spjället eller kan det jobba åt andra hållet också?
    900S -92, 90000 Aero -91, 9-3 SE -00, 9-3 Vector -03

  9. #9
    Helt original GULSAABs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Lindsdal
    Inlägg
    968
    En liknande händelse inträffade för mig med, dock med 9000, och då var det kortslutning i kablaget till tomgångsmotorn som orsakade det.

    Mats

Liknande ämnen

  1. CE lyser och bilen dör när jag gasar
    Av mattso i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-11, 13:34
  2. bilen ryker massor och dör när man gasar på.
    Av Mekarbruden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-03-11, 14:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •